FANDOM

Xe'ls
Xe'ls
Biografisk information
Ras

Spirit

Hemvärld

PXY-887

Kön

Man

Politisk information
Grad

Ledare för Spirit

Lojalitet

Spirit, Salish

Av universum information
Framträdanden

Spirits

Aktör

Alex Zahara

Xe'ls är en manlig Spirit och är av flera utomjordingar som uppträder som andar för en stam av Salish människor som lever på PXY-887. Han är ledaren för sitt folk, och i närvaro av Salish, så tar han form av en korp.

Under ett besök i Stargate Command, är Tonane fått kännedom om Spirit sanna natur, och ett avtal görs mellan Xe'ls och Tonane att Spirit kommer att visa sig för Salish i sin sanna form från och med nu. (SG1: "Spirit")

Mer än någon annan av slag, Xe'ls bringade mest tid med människor på hans planet. Ursprungligen med uppgift att bevaka Stargate och Salish, tog han över posten från "Xe'ls" som befriade människorna från Goa'uld. Att ta sitt jobb på största allvar att han tillbringar sina dagar mellan att titta på hans avgifter vaktar Stargate och se till att hans kamrat Spirit inte spendera för mycket tid "hjälpa" Salish. Om Salish skulle bli beroende av Anden då de kanske började ställa för många frågor om sina välgörare och sedan harm skulle växa.

Xe'ls är väl lämpade för sitt jobb. Han har den nödvändiga hårdheten som krävs i en ledare, men han verkligen bryr sig om sina primitiva laddningar. Under århundradena har han kommit att uppskatta Salish för sina egna dygder och den harmoni och ärlighet som de lever. Samtidigt som maskerats som kapten Conner han upprörda på den dubbelhet av Tau'ri som ämnade förråda Salishs gästfrihet med stöld.

Men efter att styras av Jonathan J. O'Neills ärlighet han är villig att ge Tau'ri en andra chans. Trots det han håller ett skarpt öga på eventuella besökare mer än villiga att utmäta straff för alla som överträder.

Som en korp, är Xe'ls stor för hans sort. Trots hans fågel utseende det är något med honom som drar ögonen till sig. I sin sanna form har han en air av kommando och beslut. Även om han kan vara snar till vrede han är lika snabb att hitta mottagliga lösningar. (RPG: "Stargate SG-1: Friends and Foes: Stargate Season Two")

Bakom kulissernaRedigera

Detta var Alex Zahara första framträdande i Stargate SG-1.