FANDOM

Wraith patogen
Wraith-pathogen
Struktur för patogenen.
Produktion information
Tillverkare

Wraith

Designer

Wraith

Tekniska specifikationer
Funktion

Konstruera Wraith skepp

Storlek

Cellulär

Gjord av

Metallorganisk förening

Användning
Anknytning

Wraith

"Det är en biopolymer, som liknar en polysackarid, men med metallorganiska föreningar blandas i."
Carson Beckett

Wraith patogen är en viktig del av Wraith bioteknologi.

ÖversiktRedigera

Wraith patogen är utformad för att infektera en värd och växer utåt därifrån, med hjälp av värden som ett slags central processor. Som patogener sprids, manifesterar sig rankor utanför kroppen, som sökandet efter råvaror. Rankorna bryta ner och förbrukar råvaror när de expanderar över ett område, så småningom växa in i vad strukturen det var tänkt att bli. Värden hjärna är också långsamt förbrukas tills inget återstår, men minnet av organismen. Patogenen kan kännande varelser och högre resonemang, såsom att försvara sig mot angrepp.

Rankorna oftast fästa vid närliggande energikällor, för att mata patogenen tillväxt. Kroppen består av en bio-polymer med metalliska spår som finns i sin form som till slut hårdnar, liknande tillväxten av en exoskelett på en skalbagge. De organiska elementen var resistenta mot energi, värme och även strålning.

Det spekulerades att den särskilda patogenen möts av Atlantis var tänkt att växa till en Hive skepp. Utveckligen av patogen uppgav att den hade inget namn och beteckning skulle ges till den när den nått mognad.

HistoriaRedigera

Patogenen släpptes på Lastlights dolda anläggning för att Atlantis Expeditionen uppstod när de försökte att frigöra Teyla Emmagan infekterar flera medlemmar. Det förblev inert och inte smittsam.

Det manifesterade första Doktor Jennifer Keller, som vaknade på henne arbetsplats med sin högra hand täckt av en genomskinlig klibbig substans. Flera dagar senare när hon gick för att sova, förblev hon en stat som liknade en koma medan hennes kropp höll på att uppslukas av organiska rankor. Rankorna började sprida och infiltrerade ett flertal befattningar i Atlantis medan börjar suga av strömmen från huvudströmbrytare ledningar i syfte att påskynda tillväxten. Så småningom sprida det till många positioner med rankorna attackerar hot mot deras existens. Keller personlighet höll på att konsumeras av patogenen, där det konstaterades att det helt enkelt ville bli vad den är konstruerad för, nämligen att det växte in i en Wraith kärl.

Dr Carson Beckett lyckats utveckla en phage som kunde förstöra patogenen men det behövs levereras till värden kroppen om det var att bli framgångsrik att förstöra organismen. Överstelöjtnant John Sheppard var framgångsrik i att nå kammaren och leverera botemedlet varefter organismen dog. Efter detta var de andra infekterade expeditionsmedlemmarna behandlas. (ATL: "The Seed")