FANDOM

Denna person har ingen känd kanoniska namnet.  Medan de uppgifter som presenteras är kanoniska, beskrev den enskilde saknar ett officiellt namn, vilket titeln är gissningar.

Namn Okänd - Wraith befälhavare
Commander-BrokenTies
Biografisk information
Ras

Wraith

Kön

Man

Död

2008

Politisk information
Grad

Wraith befälhavare

Lojalitet

Wraith

Av universum information
Framträdanden

Broken Ties

Aktör

Tyler McClendon

"Ingen reträtt inför striden. Ingen sympati för de fallna. Ingen nåd för våra fiender."
—Wraith befälhavare, senare upprepades av Ronon.

Denna Wraith befälhavare var ansvarig för en Wraith lab för hans fraktion under Wraith inbördeskrig.

BiografiRedigera

Han kontaktades av Tyre när Satedaner Wraith dyrkare hade fångat Ronon Dex. Tyre hade hoppats att Ronons fånga skulle återvända honom till leden av Wraith dyrkare så att han kunde ta emot Gåva av liv, som han hade varit beroende av. Efter en inledande förhör av befälhavaren, bestämde han sig för att återvända till sin bas. När Tyre bad om hans belöning, knackade befälhavaren honom i väggen och lämnade honom att dö.

Efter att ha återvänt till sin bas, detta Wraith befälhavare började använda beroendeframkallande natur Wraith enzym för att bryta Ronons anda och hjärntvätta honom till att bli en Wraith dyrkare. Han var framgångsrik i detta avseende efter många sessioner där han tog Ronon liv och återvände vända honom till en lojal tjänare av Wraith. Med sin nya dyrkare, väntade de i bakhåll för Atlantis Expeditionen för att befria sin kamrat. Tyre hade följt den Överstelöjtnant John Sheppards team och under bakhållet, förrådde sina nya allierade till Wraith i utbyte mot att bli en Wraith dyrkare igen, vilket gläder befälhavaren.

Wraith befälhavaren beslöt att när han hade extraherats all användbar information han kunde från människor, skulle han döda dem eftersom de skulle tjäna något annat syfte. Gjorde dock råd Ronon och Tyre honom att ändra sig och han bad om Sheppard föras till honom så att han kunde bryta honom som han gjorde med Ronon. Befälhavaren uttryckte glädje över att bryta en så trotsig. Med sin utfodring handen utsträckt, slog Däck på befälhavaren med sitt svärd och högg av armen.

Skadad men vid liv, uppgav befälhavaren att hans liv var ett litet pris att betala för förstörelsen av de mänskliga inkräktarna. Informerade emellertid Däck honom att C-4 hade placerats vid makten relästationen i basen, vilket skulle förstöra den och dess forskning och därmed beröva hans fraktion av kritiska data. Snarare än riskera förlust av data, enades befälhavaren att låta människor gå och befallde hans krigare att avgå. Tyre stannade kvar med sprängämnen för att säkerställa att Atlantis Expeditionen kom undan med det omedvetna Ronon. Befälhavaren försökte gunga Tyre till ansluter sig till raden av Wraith dyrkare gång men Tyre uppgav att det var för sent för både honom och befälhavaren. Han tryckte detonatorn dödar sig själv och befälhavaren och basen förstördes. (ATL: "Broken Ties")