FANDOM

Vintergatan är hem för många levande arter. Några av dem har uppnått en hög grad av tekniska framsteg, medan andra förblir primitiv. Medan raser av andra galaxer har påverkat Vintergatan en hel del, (t.ex. De gamla, Asgard och Replikatorerna) i särklass mest inflytelserika inhemska arter i galaxens historia har Goa'uld Systemherrarna.

Lista av Identifierade Vintergatan raserRedigera

Image Namn Hemvärld
Orborganism A't'trr P5C-353
A't'trr är en gång en ras inte till skillnad från Reetou. Faktum är att arten är släkt. A't'trr hade ett tekniskt avancerade samhälle, men de aldrig dechiffrerat sin Stargate, och deras värld hade ingen naquadah, så att de aldrig utvecklat hyperdrift. När bana sin måne försämrats och deras planetens undergång var på horisonten, sände de sömn skepp till närliggande världar, varav en innehöll förfäderna av Reetou. De gjorde en avancerad tidskapsel inklusive avancerade, kännande mikroorganismer som möter det Stargate Command.
Entity Entity P9C-372
Entity är en intelligent dator varelse vars hemvärlden var mer tekniskt avancerade än Jorden. Varelsen skickades till Jorden som ett vapen mot SGC, eftersom radiovågorna i undersökande MALP på något sätt var giftigt för invånarna, och de visade MALPs intrång som en krigshandling.
Furling writing Furling Okänd
Lite är känt om den Furling, förutom att de var en medlem av "Alliansen av Fyra Stora Raser", tillsammans med Alteraner, Asgard, och Nox. Dock har enstaka artefakter skrivs de Furlings identifierats. Rekord av Asgard tidiga kampanjer mot Goa'uld visar att Furlings var allierade i detta arbete, även om militärt de inte var så mäktig som Asgard. Furling skrifter har hittats i pyramiderna i Omeyocaner ras, några fasta slutsatser har dragits från detta faktum.
Gadmeer Gadmeer Gadmeer homeworld
Gadmeer var en avancerad svavelbaserade reptilliknande arter. 10,000 år sedan, blev de besegrade av en överlägsen makt och utplånas. De skapade en jätteskepp för att resa stjärnorna och finner en värld som kan repurposed och terraformade i sin nya hemvärld. På grund av sin unika fysiologi, var detta en lång och utmanande uppgift. Det håller på att slutföra sin uppgift på P5S-381.
Goa'uld Goa'uld P3X-888
Goa'uld är en ras av kännande parasitiska varelser som tar över kropparna av andra varelser att använda som värdar. Värdarna finns på deras naturliga värld var det Unas. Andra arter har också används oregelbundet, men när de upptäckte människa heten, människor blev snabbt deras gynnade värdar. Arten är uppdelad i två primära fraktioner. Den onda "Goa'uld" ta värdar mot deras vilja och längta makt, de vida fler än de Tok'ra som samexisterar med endast villiga värdar. Den onda Goa'uld är utan tvekan den största fienden för att någonsin hota Vintergatan, efter att ha hållit galax överbryggande imperier i tusentals år.
Atlantis-s1-cropped Människa Celestis/Jorden
Historien om mänskligheten är mer komplicerat att de flesta moderna människor inser. Den första utvecklingen av den mänskliga formen inträffade i en avlägsen galax, på planeten Celestis. En fraktion av dessa människor, som kallas Alteraner, flyttade till Vintergatan, och till slut påverkade det andra utvecklingen av den mänskliga formen på Jorden. När dessa moderna människor fortfarande primitiva, Goa'uld förslavade planeten, med vissa människor bort från jorden, lägga frön för tusentals andra mänskliga kulturer att spridas över hela galaxen. Som sådan, många underraser av människor existerar idag. Befolkningsgrupper är också närvarande i Pegasus galaxen.
Alternate beard teal'c Jaffa Chulak/Dakara
Jaffa är en gång människor, men var genetiskt modifierad av Goa'uld för att bli kuvöser för sina ungar. Detta gjorde Jaffa bundna till som ska av Goa'uld, eftersom en Jaffa kommer att dö utan hyser en Goa'uld. I årtusenden, Jaffa var fotsoldater av Goa'uld. Med den senaste tidens nederlag Systemherrarna, Free Jaffa Nation har vuxit fram. Trots att utnyttjas av hundratals olika Systemherrarna under en mycket lång tid, de flesta Jaffa delar en förvånansvärt likartad kultur.
Example Netjerianer Ta-Netjer
Netjerianer är en lång, smal ras med lila-svart hud och avlånga funktioner. Deras hemvärld var en gång hävdade som tronen värld av Systemherre Hathor. Eftersom hon lämnade världen, Netjerianerna har avancerat tekniskt och har blivit motståndare till Goa'uld.
The Nox Nox Gaia
Nox är fredliga och sagolika människor, som kan återuppliva de döda och gör föremål stort som en stad osynlig. De var en medlem av "Alliansen av Fyra Stora Raser", tillsammans med Alteraner, Asgard och Furling. De var extrema pacifister som bibehöll en djup anslutning till naturen och den naturliga världen.
Ohne Ohne Oannes
Ohne är en långlivade amfibiska arter. Goa'uld försökte invadera deras värld för att underkuva befolkningen, och lyckades att orsaka omfattande skador, men de var till slut drivs bort. Ohne frihetskämpar är kända för att arbeta mot Goa'uld på många världar, och även besökt Jorden i det avlägsna förflutna.
Omeyocan Omeyocaner P7X-377
Omeyocaner är en art som uppenbarligen förekommer i en annan fas av synlighet som människor inte naturligt kan se. För att kompensera för detta, släpper de enorma mängder neutriner in i området, vilket gör att människor för att visa dem. I formuläret visas de som en dimma som art. De är fiender till Goa'uld och verkar ha funnits på Jorden i det förflutna. De hade visst samband med de Furling.
Pj2445 Pod people PJ2-445
Pod people är en ras som på utsidan, verkar vara ganska mänsklig, men med en unik intern anatomi. Arten har inget uppenbart kommunikation annat än en ovanligt lägrade "sång" som tycks korrelera med floran runt dem. De har en extremt symbiotiskt förhållande med en växtliknande arter på deras planet. De verkar vara tekniskt primitiv.
Reol2 Reol Reol homeworld
Reol är en fredlig ras som var nästan utplånats av Goa'uld. Reol har en unik naturlig försvar, en av deras kroppsliga sekret används för att skapa falska minnen och illusioner när det kommer i kontakt med en levande varelse. Detta är ett kraftfullt försvar, men har gett Reol den falska rykte av att vara bedrägliga. De överlevande av deras ras har gjort en ny, dold koloni för sig själva.
Reetou Reetou Reetalia
Reetou är en mestadels fredliga insektsliknande art från Reetalia (ursprungligen, P5C-353) som fasas 180 grader utanför den mänskliga sortimentet, vilket gör dem helt osynliga för den understödda ögat och oftast immuna mot projektil vapen i vår fas. Reetou härstammar från A't'trr. Den Goa'uld nästan lyckats utplåna Reetou, på grund av det hot de utgjorde.
Example Sekhmet Okänd
Sekhmet är en bipedal kattdjur erövrades av Goa'uld och använde som värdar före upptäckten av Jorden. Efter övergången till människa värdar, fortfarande Bastet utnyttjat Sekhmet, men så småningom också hon övergav dem. Idag verkar deras ras att existera endast i små primitiva samhällen, övergivna och bortglömda på ett antal världar.
Serrakin Serrakiner Hebridan
Serrakiner är ett tekniskt kapabel ras som är i stånd att korsa med människor. Vid någon punkt i det förflutna, Serrakiner befriade en population av människor från Goa'uld och dessa människor har levt sida vid sida med dem sedan dess. Innan kontaktar Stargate Command kunde Serrakiner inte använda sin Stargate och hade endast begränsade rymd flygkapacitet.
Spirits Spirit PXY-887
Spirit, som de kallad till Stargate Command, är en tekniskt avancerad ras. När Goa'uld förde mänskliga slavar till deras värld, andarna befriade dem. Inget är känt om deras större samhälle eller politik, eller ens om PXY-887 är deras ras sanna hem, detta är för att de begravde sina Stargate efter kontakt med SGC. Allt som är känt är att de har imponerande befogenheter, däribland möjlighet att forma-skift.
Stragoth Stragoth P3X-118
Stragoth är en aggressiv ras mötte när de framgångsrikt infiltrerat Stargate Command i ett försök att ta över Jorden. De hade kraftig mimetisk teknik och kunde felfritt imitera SG personal. Tydligen var de försöker hitta en ny hemvärld, vilket tyder på att deras ras var i någon sorts problem. De hade ingen lust att förhandla eller etablera dialog.
Chaka Unas P3X-888
Unas är en primitiv reptilras hemma i samma värld som den Goa'uld. Goa'uld använde Unas som värdar tills upptäckten av Jorden. På egen hand, de Unas är tekniskt primitiva och deras samhälle är stam, och ibland brutal.
Unity Unity P3X-562
Unity är blå kristallina livsformer. De är i huvudsak energi varelser som bebor kristall behållare. De härstammar näring från en planets elektromagnetiska fältet, emellertid, de kan bara överleva i en liknande miljö. The Unity är kapabla att manipulera elektromagnetiska fält och energi till en fin examen. Detta ger dem möjlighet att omforma sina kroppar i nära perfekta imitationer av andra livsformer. De är också i stånd att få minnen av dem som rör dem.
Vattenlivsform Vatten-baserade livsform Water planet
Vatten-baserade livsform är en form av intelligent livsform som liknade vatten i både dess vätske-och gasform. De levde på en planet som höll ruinerna av en gammal stad, täckt i vad som verkade vara vatten, men som var faktiskt många livsformer. Deras upptäckt var en olycka, och ingen diplomatisk kontakt har sedan gjorts.
"Varning: Följande avsnitt tvetydigt kanon.
Image Namn Status "Divine" title
Extrenite Male Extrenite Okänd
Extrenites är en fredlig och ganska primitiva människor som var vid ett tillfälle trakasserade eller attackerade av den Haaken.
Haaken Haaken Okänd
Haaken bebodda galaxen under den tid av De gamla. På den här tiden var de kända för att vara en gammal och stolt ras som De gamla med hjälp av att ge dem tekniska hemligheter. Men det Haaken skadade dessa gåvor och använde dem för att ge sig in på ett skräckvälde över kända rymden. En stor konflikt följde, vilket resulterade i nederlag Haaken. Anubis försökte utnyttja dem som allierade.
Etahy Volca Kar'tek
Volca är unika genom att de hade en naturlig förmåga att fasförskjutning genom fasta föremål, vilket gör dem immuna mot att vara värdar för att Goa'uld. Goa'uld ödelade Volca befolkning, och endast ett fåtal har överlevt.