FANDOM

Unity
Unity
Samhällelig information
Art

Unity

Distinktion
  • Kristalliniskt livsform
  • Mild strålning
  • Helade förmåga
Hemvärld

P3X-562

Allianser

Tau'ri

Status

Lever

Av universum information
Första framträdande

Cold Lazarus

Unity är en ras av blå kristallina livsformer som finns på P3X-562.

HistoriaRedigera

När Goa'uld Kur besökte deras planet för länge sedan, försökte Unity och hälsade på honom. Kur rörde en av kristallerna och dödades. I vedergällning samlade Jaffa Unity på ett ställe och försökte förstöra dem med Ma'Tok stav. Endast ett stort antal av kristallerna överlevde, bara en del av dem var hela.

Under 1997 besökte SG-1 P3X-562. Även om det rörde Jack O'Neill en intakt kristall, vilket gjorde honom medvetslös. I rädsla för repressalier annan tog kristallen O'Neills form i hopp om att fastställa sin smärta. Men den största smärtan man hittades i O'Neill var inte fysiskt, men känslomässigt, att hans son Charlie. Inte förstå vad död innebar gick Kristall Jack till Jorden letar efter Charlie för att föra honom tillbaka till O'Neill. Samantha Carter tog några av kristallerna tillbaka till Jorden för att studera, men en av kristallerna tog kontakt med dem, berättade Unity sin historia. Genom ytterligare studie fann Carter att kristallerna inte kunde överleva i Jordens starkare elektromagnetisk fält och släpptes strålning som följd. Kristallerna tillsammans med Kristall Jack, då i form av Charlie, återsändes till planeten. (SG1: "Cold Lazarus") Eftersom Tau'ri upptäckte P3X-562 relationerna mellan Unity och Stargate Command har utvecklats långsamt till den punkt där betrakta varandra allierade. Även Stargate Command inte alltid håller med eller godkänna de metoder eller åtgärder av hämnd som söker Unity. Stargate Command erkänner det potentiella värdet av Unity som allierade och omvänt tillhörande risk för alienting dem. Ungefär som allianser mellan Jorden och andra arter alliansen mellan Tau'ri och Unity och Tau'ri har gett många positiva resultat.

För en Unity har varit ivriga att hjälpa hjälpa på uppdrag mot Goa'uld antingen som helare eller kombattanter. Dessutom tack vare samarbetet av olika Unity forskarna av Stargate Command har lärt sig en hel del om hur kännande utvecklas inom Unity kristaller. Även om inga nya vapen eller teknologi har kommit från denna forskning har det tillåtet SGC att avgöra varför en enhet kan lura de flesta sensorer och intruments när härma en enskild åtgärder vidtagits för att urskilja huruvida returing SG teammedlem är i själva verket en Unity duplikat.

Eftersom Unity inte kan överleva länge på Jorden mest interaktion mellan dem och SGC äger rum på Alpha Site har ett elektromagnetiskt fält som inte stör den energi av Unity innebär att Unity kan resa fritt där under längre perioder. Dessutom i de fall där en SG team kan ha behov av en enhet för en särskild uppgift de kommer att verka från Alpha Site som om den vore den främsta bas för verksamheten. Alla Unity använder Alpha Site som främsta platsen för interaktion med SGC.

I de sällsynta fall där en Unity kanske compromist säkerheten i SGC eller Alpha Site standard precausions fattas (t.ex. GDO koder ändras) på samma sätt som om en annan av SGCs allierade fångades. Eftersom Unity visa kraftfull telepati som Tau'ri helt enkelt inte kan motverka dölja någon information från Unity är en nära omöjlighet. Men för att uppmuntra förtroende mellan de två grupperna Unity lovade att inte använda sin telepahty mot en medlem av Tau'ri utom i de mest extrema förhållanden, t.ex. när ett liv hänger på det. Även om detta inte har eliminerat all försiktighet i samband med att runt en telepatiska grupper och skog en sund band av förtroende. (RPG: "Stargate SG-1: Fantastic Frontiers: Stargate Season One")

BakgrundRedigera

Unity är till skillnad från andra raser som bebor Vintergatan eftersom de inte är organisk utan faktiskt en kristallin art. De är i huvudsak energi varelser som bor kristall containrar. De härrör näring ur planetens elektromagnetiska fält, men de kan bara överleva i en rad miljö som deras hemvärld och planeter som Jorden, ha en alltför stark fält som kan leda till att de förlorar kontrollen över sin förmåga.

Även om de uppträder som kristaller, enighet kan manipulera elektromagnetiska fält och energi till böter grad. Det ger dem möjlighet att omforma sina kroppar till nära perfekt imitation av andra livsformer. De är också i stånd att vinna minnen av dem som rör dem. Utöver detta, de är kapabla att projicera denna energi från sin kropp till destruktiva bultar.

Även om en fredlig art, delades många av Unity om deras möte med Goa'uld. Vissa, såsom Unity Pacifister, skyllde sig för mötet medan andra, såsom Unity Hämnd Sökare, deltog aktivt på att attackera Goa'uld. (RPG: "Stargate SG-1: Fantastic Frontiers: Stargate Season One")

Mötet med Unity infört en ny form av liv till forskarna av Jorden: energi-baserade varelser. Varje Unity kristall är en unik och separat kännande varelse och kan fungera självständigt, trots ständig telepatisk kommunikation med sina kamrater. Den unika elektromagnetiska fält på P3X-562 får kristallerna att utvecklas till komplexa varelser skillnad från alla andra i galaxen. På första möte med Unity få skulle gissa att de höga blå kristaller var något mer än en naturlig geologisk formation. I sanning, de är ett kärl för medvetandet av en Unity, att utnyttja den elektromagnetiska energi som Jorden ger och fousing det att producera kännande tänkande. Med tiden medvetenheten i dessa kristaller lär sig att manipulera sin omgivning och därmed en Unity föds. Unity producerar inte normalt utan istället utvecklas som fler kristaller växer på planetens ytan.

Det bästa sättet att forskarna har kunnat klassificera Unity är att de är kännande energiområdet lever och manipulera en kristallkärl. Vissa Unity kan bara manipulera sina fysiska former en liten mängd, de kan skapa bilder i kristallerna själva och manipulera energifält runt dem några varv. Andra, särskilt de som har kännande för längre perioder, behärskar sin förmåga till den grad att de kan ändra sina kristall organ att ta nästan alla former och kan skickligt styra fält när de väljer. Dessa utvecklade kristaller kan bli mobil genom att ta på en annan form är inte begränsade till enbart vilar på den plats som de mindre utvecklade medlemmar av arten.

Faktum är att efter möten med Tau'ri på deras hemvärld Untiy har börjat ta människa (eller ibland annan utomjording) former i nästan alla tider för att bättre interagera med människor. Dessutom som en Unity utvecklas till en högre grad av kännande dem börjar utveckla mer konsekvent telepati och kan så småningom lära sig att läsa sinnen biologiska livsformer. Denna telepati håller dem i ständig kontakt med varandra och fungerar som källa av deras namn. Även om varje enhet kan fungera som en individ när i telepatisk kontakt med sina bröder den delar något besläktad med en hive sinne.

Unity påverkas av deras planeter elektromagnetiska fältet och som ett resultat är begränsade till planeterna de kan säkert besöka. Jorden till exempel har för stark av ett elektromagnetiskt fält för dem att överleva någon längre tid. I en sådan miljö en Untiy kommer att plågas av smärta och till slut förlorar kontrollen över sin egen energi. Omvänt en svag elektromagnetiskt fält kommer att orsaka en enhet för att bli slö och trög vilket ofta leder till medvetslöshet eller till och med avledning av den kännande sinne Unity. Trots dessa begränsningar många Unity (egenhet som utvecklats tillräckligt för att ta på mobila former) kan överleva under korta perioder på dessa världar utan att behöva oroa sig för biverkningar av deras elektromagnetiska fält. (RPG: "Stargate SG-1: Fantastic Frontiers: Stargate Season One")

Ett problem som alla Unity drabbas är deras begränsade förmåga att resa off-värld. Exempelvis Unity inte kan överleva länge på Jorden eller någon värld med ett starkt elektromagnetiskt fält. Som tur var Unity har en kort frist under vilken det kan upptäcka huruvida planeten är gästvänliga. De kan överleva i några timmar till och med i de mest intensiva elektromagnetiska fält och på världar där fältet är faktiskt svagare än P3X-562 de bara bli slö istället upplever intensiv smärta. Trots många Unity som tillbringar långa perioder borta från sina hemvärlden lära sig hur man ska anpassa sig till andra elektromagnetiska fält och ändå behålla sin hälsa. Dessa Unity kan nästan dubbelt så mycket tid de kan spendera på en värld med en annan elektromagnetiskt fält utan att ge efter för negativ effekt. Alla Unity kan är effektivt odödlig, ignorerar alla effekter av åldrande. Unity kan kommunicera med någon annan enhet (inklusive de i kristallform) inom 18 meter telepatiskt som en fri handling. (RPG: "Stargate SG-1: Fantastic Frontiers: Stargate Season One")

Andra artiklarRedigera