FANDOM

Tryan
Tryan
Tryan kliver in i en stasis pod.
Biografisk information
Ras

Talthuner

Hemvärld

Talthus

Kön

Man

Död

1991 (Kropp)

Politisk information
Grad

Ingenjör av Andra grad

Lojalitet

Martice, Pharrin

Av universum information
Framträdanden

Lifeboat

Aktör

Tryan var en manlig Talthuner från Talthus och han var ingenjör av andra grad på Stromos under sin resa till Ardena innan den kraschade. Han var tydligen bekant med maskinchefen Pharrin, eftersom båda kände igen varandra med namn, med Tryan som har en betydande respekt för Pharrin tekniska kompetens, kommenterar som bara han kan uppnå vad som hade åstadkommit.

När skeppets system började att misslyckas efter en påtvingad kraschlandning, var han en av de tolv sinnen som överfördes i kroppen av Dr Daniel Jackson i ett försök att bevara sinnen Talthuner vars kroppar hade dött, men överföringen var instabil, vilket gör att olika personligheter i Daniel att slumpmässigt flytta kontroll. Samtidigt som man försöker att avgöra vad som hade hänt med Daniel, Dr Janet Fraiser så småningom kunna prata med Tryan. Även skakat på vetskapen om att hans kropp var nästan säkert död, och tydligen ganska ödmjuk om hans kunskaper var Tryan kunna förklara för Janet om hur systemen är ansvarig för överföring arbetade med hjälp av analogi vattenmolekyler i ett glas för att förklara varför de kunde inte bara överföra tankar tillbaka in i maskinen. Trots att han förlorade kontrollen över Daniel igen under samtalet med Janet, var han senare kunde hävda sig än en gång, vilket visar att han verkade ha ett större smärttröskel än andra personligheter, ironiskt nog, inklusive hans egen arroganta härskare Martice - som gjorde det lättare för honom att behålla kontrollen längre.

Tryan sinne överfördes senare till Pharrins kropp när SG-1 överens om att hjälpa till att driva Stromos i utbyte mot att återupprätta Daniel Jackson kropp till hans kontroll. (SG1: "Lifeboat")