FANDOM

För Alteraner artefakt, se Ark av Sanningen.
The Ark
TheArk11
Produktion
Serie

Stargate Atlantis

Episod

3.16

Produktion #

317

Original datum

Januari 8, 2007

Story av

Scott Nimerfro & Ken Cuperus

Skriven av

Ken Cuperus

Regisserad av

Martin Wood

Rollista
Gäststjärnor

Kenneth Welsh som Jamus
Joris Jarsky som Herick
Kavan Smith som Major Evan Lorne
Chuck Campbell som Chuck
Gerry Durand som Kapten Frank Levine

Kronologi
Förgående avsnitt

The Game

Följt av

Sunday

Atlantis season 3
Atlantis Säsong 3
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20
Säsong 2 Säsong 4

"The Ark" är den sextonde episoden av tredje säsong av Stargate Atlantis.

SynopsisRedigera

Överstelöjtnant John Sheppards team upptäcker en månbas där den sista av en ras av människor kvar. De upptäcker snart, dock är hela befolkningen i fara när stationen skadas genom självmord av en nyligen vaknat hemvist.

HandlingRedigera

Jamushomeworld

Överstelöjtnant John Sheppards team undersöker en övergiven, månghundraåriga rymdstation på en avlägsen måne. Inuti de hittar de sista resterna av en civilisation som frysts i stasis med reverse-engineering Wraith strålande enhet. Ettusen män, kvinnor och barn sattes i stasis i ett försök att undvika att utrotas i händerna på sin mångårige fiende, Wraith.

Herick är den första att vakna när Sheppards team återställer effekten. Placerad i stasis i hans mitten av trettiotalet, är Herick teknikern som skapade stasis anordning för sitt folk. Även om han förväntar sig att hitta sin fru och son där med honom, de saknas, tillsammans med skytteln de var tänkta att komma fram på. Arg, väcker Herick deras ledare, Jamus.

På grund av upplopp efter lanseringen av den första skytteln, Jamus förklarar, var den andra skytteln (med Herick familj ombord) kvar för att dölja förekomsten av helgedomen rymdstationen. Herick, upprörd, begår självmord snarare än att leva utan sina nära och kära: Han aktiverar skytteln motorer och förstör hangaren dörrarna, så att vakuumet suga honom i rymden. Detta är dock också förändrar månens omloppsbana, det är nu faller mot planeten med en exponentiell acceleration. Eftersom Gateship har dragits in i rymden när Herick expanderas hangaren, både Sheppard team och de sista resterna av den döende civilisation nu är fångade ombord, dömd att dö.

Dr Elizabeth Weir Kontakter laget genom Stargate emellertid snart, och skickar ett team för att hjälpa till. Det verkar som om medlemmarna av Atlantis Expeditionen och Jamus har räddats, men kan laget inte möjligen rädda över tusen personer. Jamus, våldsamt trotsig, säger att han inte kommer att gå utan sitt folk - och kommer att se till att Atlantis laget inte heller. Han tar Teyla Emmagan som gisslan, och kommer bara att släppa henne om Sheppard ger sitt folk säker passage från den fallerande stationen. Som sätt att förklara sin vägran att överge dem, beskriver han att Teyla sitt folks agerande att hålla Wraith borta - de använde atomvapen för att förstöra inkommande Wraith flottan, räkna på strålning från vapnen för att sterilisera planeten, vilket eliminerar Wraith önskan att livnära sig på människor längre - men eliminera människorna själva på samma gång. Alla överlevande av jakt dödades av strålning, vilket gör planeten verkar meningslöst att Wraith, och därigenom se till att de överlevande ombord på rymdstationen skulle inte längre behöva ta itu med hotet om utgallring.

Shuttle2

Teyla och laget kan inte garantera överlevnaden för människorna i stasis, så Jamus tar Teyla gisslan, han placerar henne i stasis, tillsammans med sig själv, och Dr Meredith Rodney McKay kan inte skilja hennes liv- tecken från de överlevande som redan i enheten. Han är också oförmögen att tänka ut ett sätt att samverka lagringssystemet elbehov med en Puddle Jumper system inom den tid som återstår, så Sheppard, fast besluten att försöka rädda Teylas liv, utvecklar en plan för att lotsa skytteln ner till planetens yta med stasis enhet ombord. Som allt bränsle i skytteln användes upp genom Herick i hans självmord, kan Sheppard inte få skytteln i omloppsbana, han försöker att anpassa skeppet för återinträde, men i det kritiska ögonblicket, anslutningens sprängbultar misslyckas, hålla den bunden till stationen. Sheppard rider ut en hel del turbulens innan månen bryter upp omkring honom, han lotsar skeppet till en grov men säker landning. Både han och stasis enheten överleva, slutligen, är alla inom det (inklusive Teyla) säkert vaknat. Tyvärr, på grund av hans skador, inte överlever Jamus inte uppvaknande processen. Teyla anmärkningar som Jamus bara gjorde vad han trodde var bäst för hans folk, och det i sin ställning, skulle Sheppard har gjort exakt samma sak - som han föremål.

ReferenserRedigera

1967; Apollo programmet; Artificiell gravitation; Atlantis sjukstuga; Barnam; Cloak; Hadon Fortum; James Bond; Jul; Jamus' homeworld; Jamus' folk; Klaustrofobi; Kärnstridsspetsar; Livstecken detektor; Livsuppehållande; Mac; Månbas; Moon (The Ark); Mönster lagermodul; Pinata; Puddle Jumper; Plasma skärare; Skyttel; Sköld; Självmord; Torral; Wraith; Wraith strålande enhet, Wraith Dart

Kända CitatRedigera

Sheppard: Jag garanterar din gonna se ganska mycket samma teknologi du ser här. Som jag skulle vilja kalla vintage 1967.
McKay: Oh yeah, yeah. Du vet att vi urholkad många månar på 60-talet.
Sheppard: Tja, om vi gjorde, det är vad det skulle se ut.
McKay: Hur är det med buss, va? Du vet, den som vi såg när vi dockat?
Sheppard: Det var mycket 007.
McKay: Se, även du var förbryllad.
Sheppard: En liten bit. Elizabeth gav oss klartecken att utforska denna station om, och jag understryker "om" där, vi hittar något vi kan använda mot våra många och envar skurkarna.

McKay: Okej, körda tid för hur vi rapport.
Sheppard: Okej, gå vidare.
McKay: Det finns inget sätt att täta utrymmena mellan oss härifrån. Du vet, det finns alltför många luckor kvar öppen. Herick var uppenbarligen försöker ventilera stationen till rymden. Titta, jag kommer att behöva passa upp, se vad jag kan göra.
Sheppard: Låter inte alltför körda.
McKay: Ho, ho, ho, men jag är inte klar än. Eftersom skytteln var fäst och uttömt alla dess bränsle under bränningen, och månen har rubbats ur sin omloppsbana.
Sheppard: Hur mycket tid har vi?
McKay: Innan vi bränna upp, eller innan vi kvävs? Eftersom reaktorerna snabbstoppades och stängdes under allt detta, så är vi ner till reservkraft, är de flesta som kanaliseras till människor lagringsenhet.
Sheppard: Tja, jag vet inte. Välj en.
McKay: inte gjort ännu. Orsak finns det fortfarande det faktum att Jumper var insprängd i dockningsporten, så det finns inget sätt bort denna sten i båda fallen.

McKay: (Object träffar fönstret men inget händer) Jag lever! (Fönster börjar sprickbildning) Jag är död. Jag är så död!

Ronon: Jag är inte bra på det här.
Sheppard: Vad?
Ronon: Väntar på att dö.
Sheppard: Tycker inte om det.
Ronon: Jag gillar inte små utrymmen.
Sheppard: Kunde vara värre.
Ronon: Personligen skulle jag hellre dö kämpa.
Sheppard: Jag vill helst inte dö.
Ronon: Jag säger bara...
Sheppard: Titta, om denna klippa brinner upp i atmosfären, jag ska kämpa dig till döden själv. Deal?
Ronon: Du är på.

Beckett:. Berätta att vi ska vara där i ett kick
Sheppard: Ni hör att?
McKay: (över radion) Yay! Svagt hopp!

Lorne: Jag tror han är galen. Saken är hur många hundra år gammal? Och det är slut på bränsle.
Ronon:. Han sa att han kunde flyga det
Beckett:? Du inser att du är ute på din blodiga sinne, rätt
Sheppard: Ja, förmodligen.

McKay: Just... Kan jag säga en sak?
(Månbasen skakar igen)
Sheppard: Så länge du säger det så fort du kan.
McKay: Gör inte detta. Det är omöjligt.
Sheppard: Villig att satsa en veckas lön för att?
McKay: Ja, how're du ska betala upp om jag vinner, va?
Sheppard: Tack för vårdande.
McKay: Ja.

NoterRedigera

Gate Logo
Sv.Stargate Wiki har en samling bilder relaterade till The Ark.
  • Strax efter Herick vaknade i Gateship och laget hade berättar för honom vad som hade hänt och att han borde omedelbart ha förts ut ur stasis efter Wraith kvar, Dr Meredith Rodney McKay kommenterade att datorerna frös. Han sade: "Tyvärr datorn frös Det var helt inlåst Förmodligen borde ha använt en Mac..".
  • Utgångspunkten för en sviktande livbåt bär det sista av ett folk sågs också i Stargate SG-1 säsong 7 episod "Lifeboat". Det är också ganska lik den Doctor Who seriell "The Ark in Space".
  • När Överstelöjtnant John Sheppard sätter sig vid spakarna i skytteln och det är en extern vy av skytteln, symbolerna på svansen är klart grekiska bokstäver.
  • Footage av Major Evan Lornes Gateship lämnar Stargate är en återanvändning från den föregående episoden, "The Game".
  • Från och med denna episod, Sheppards enhetliga ändringar i svart uniform som han kommer att bära för resten av serien.
  • Även om denna episod luftade först, det var faktiskt filmad efter episoden "Sunday" att göra detta Paul McGillions sista avsnittet för säsongen.

GoofsRedigera

  • När Herick sitter vid spakarna i skytteln, är en Snickers bar tydligt på instrumentpanelen, samt en flaska vatten och en förpackning av något slag kan ses bredvid stolen.
  • När stationen lider dekompression, förbruka de alla stor ansträngning trycka dörrarna stängs mot rusar luft. Trycket i luften rusar ut skulle driva dörren stängd, vilket gör dem lättare, inte svårare, att stänga. Luften strömmar igenom från utsidan av dörren så ja det skulle göra det svårare att stänga. Sheppard stängd sedan den andra luckan tätar utrymmet.
  • Jamus och Herick både slitage märken med samma symbol på deras högra bröst, men den ena av dem (förmodligen Jamus som hans emblem är cirkulär), är symbolen upp och ned. Kanske det är så det är tänkt att vara.
  • När Överstelöjtnant John Sheppard besök Teyla Emmagan i Atlantis sjukstuga, har hans Atlantis och amerikanska patchar flaggan bytte axlar.

Externa länkarRedigera