FANDOM

Tau'ri-Aschener kriget
Datum:

Alternativ tidslinje 2003-2032

Plats:

Vintergatan

Resultat:
Stridande

Tau'ri

Aschener

Befälhavare

Befälhavare Jonathan J. O'Neill

Mirris

Styrka

Tau'ri överlevare

Aschener

Offer

Jorden

  • Miljarder av Tau'ri
  • Tusentals andra planeter
  • Miljarder över hela galaxen

Förmodligen minimalt

Tau'ri-Aschener kriget var ett krig mellan Tau'ri och Aschener som ägde rum i en alternativ tidslinje. (SG1: "Stargate SG-1: Relativity")

HistoriaRedigera

Efter händelserna på Volia, Aschenerna började slå listan över Stargate adresser som ges till dem av Överste Jonathan J. O'Neill i sin plan för galaktiska erövrings . Den första planet de ringde höll på att konsumeras av ett svart hål och som ett resultat, Mollem och flera av Aschener ledare dödades. Som hämnd för den Aschener uppdrag vetenskapsmannen Mirris, som också var Mollem fru, komma med en biovapen för att utplåna Tau'ri.

Mirris var så småningom kunna skapa en smart biovapen med 98% effektivitet och gjort en överenskommelse med Ryn av Pack för honom att använda av ett fördrag förevändning med Tau'ri att infektera dem med den biovapen. Ryn var framgångsrikt kunna passera biovapen iväg till Tau'ri i form av en blomma från Pack fartyget Wanderer som inte aktiveras förrän den utsattes för jordens biosfär. Viruset infekterade personalen vid Stargate Command, men förblev tyst vilande i sina kroppar, sprider sig till SGC personalens familjer och alla de kom i kontakt med. Slutligen, efter ett par månader, viruset gick aktiv, orsakar omedelbar sterilitet hos de drabbade av den av båda könen och avslutande alla aktiva graviditeter. Vid den tidpunkt då viruset gick aktiv, var det globala och drabbade människor världen över. Men Mirris var slarviga i att skapa viruset och det muterade och hoppade arter att infektera växter och djur samt, alla utom ett fåtal arter av fåglar som var naturligt immun och kackerlackor. Effekterna av viruset orsakade kaos på Jorden med regeringar kollapsar, människor vänder sig mot varandra och slutligen de som kunde fly off-planet som flyr till platser som Chulak och Holdfast. Jorden så småningom förvandlas till en karg ödemark med det enda liv är immun fågelarter och kackerlackor med inte ens träd överleva.

Effekterna av viruset gick interstellar, förmodligen genom infekterade SGC personal på uppdrag innan viruset gick aktiva. Tusentals världar drabbades av samma öde som Jorden och resten av galaxen började decimeras i ett krig mellan de Goa'uld Systemherre Anubis och Replikatorerna. De överlevande från Tau'ri började sedan föra ett gerillakrig mot Aschenerna, som leds av befälhavare Jonathan J. O'Neill. Att slå tillbaka, Tau'ri rensas vapen och fick biologiska modifieringar och började använda nanites i strid. De gjorde också en bundsförvant av åtminstone en Reetou, Ite-kh som gick sin krigsinsatsen. Men medan Tau'ri kunde vinna några segrar, viruset, som så småningom utbränd hade redan gjort för mycket skada på Tau'ri som inför utrotning inom en generation med alla andra planeter som drabbats av viruset inför samma öde.

Så småningom upptäckte Tau'ri styrkor ett labb hör till De gamla Janus innehåller en rad tidresande enheter. Se enheterna som deras enda hopp, började Tau'ri styrkor en serie tids intrång i det förflutna i ett försök att ändra historien och förhindra krig uppstår. Tau'ri styrkor gjort tio intrång, en del att göra en förändring och andra för att vända förändringar som slutade att göra saken värre vanligtvis involverar Vice President Robert Kinsey. Ett sådant försök presenterade framtiden Tau'ri försöker slå till Mirris första och Kinsey ingripande orsakar en interstellära krig.

Med en sista resa till deras förfogande, Commander O'Neill, Ite-kh och O'Neill dotter Jade försökte störa Pack-Tau'ri fördraget som började kriget till den punkt O'Neill är villiga att använda en naquadria - fusion bomb att nuke toppmötet om Kytos för att förändra framtiden och hämnas för alla dem som förlorat. Jade fångades av 2003 års version av sin far och visade honom sanningen. Ovilliga att döda så många människor, Jade hjälp avväpna sin fars bomb, men båda O'Neills fångades av Mirris som lanserade en attack på förpackningen med sin Aschener krigsskepp, förstör många Pack skepp och infekterar Wanderer med en biogenic vapen. Använda Janus' tid reser enheter som teleport, båda O'Neills, Jade och Doktor Daniel Jackson använde naquadria-fusion bomb för att förstöra Mirris skepp, med Mirris dödas av den framtida O'Neill under operationen.

Efter nederlag av Aschenerna på Kytos, var anläggningen som kommer att användas för att sprida viruset identifierats och förstörs, vilket förhindrar dess release på Jorden och ändra framtid där kriget hade inträffat. Ryn var också utsatt efter att ha dödat Ite-kh och dödades själv genom Teal'c. På grund av den skada som Pack tog, de var tvungna att hitta en planet att bosätta sig på för första gången i årtusenden medan Jade och framtida Jack O'Neill beslutar att återvända till framtiden trots att på grund av sin tidslinje inte längre existerande skulle de kunna raderas. Innan lämnar, Jade förstörde alla sina framtida teknologi och inaktiv Stargate på planeten där de fann Janus lab så att ingen annan någonsin kunde hitta och använda Janus tidsresa teknologi. (SG1: "Stargate SG-1: Relativity")