FANDOM

Stargate Atlantis: Reliquary
Reliquary
Tillskrivning
Författare

Martha Wells

Publikationsuppgifter
Utgivare

Fandemonium

Släppdatum

15 Mars 2006

Mediatyp

Roman

Sidor

240

ISBN-10

0954734378

ISBN-13

978-0954734374

Allmänt
Serie

Stargate Atlantis

Förgås av

The Defiant One

Följt

Before I Sleep

Stargate Atlantis: Reliquary är en roman utgiven av Fandemonium, in under Säsong 1 i Stargate Atlantis, och är skriven av Martha Wells.

Publishers summaryRedigera

'Kunskap är makt... '

Samtidigt utforska oanvända delar av De gamla stad Atlantis, Major John Sheppard och Doktor Rodney McKay snubblar på en färdskrivare som avslöjar en mystisk ny Stargate adress. Tro att adressen kan leda dem till en stor databas av De gamla kunskap, teamet ger sig ut på ett uppdrag att denna okända värld.

Där upptäcker de en förstörd stad, full av viskade hemligheter och mörka skuggor. Som humöret striden och bryter förtroende ned, avslöjar teamet sanningen i hjärtat av staden. En sanning som stavar de förstörs.

Med halv sitt folk äventyras, ankommer det på Major John Sheppard och Dr Rodney McKay att riskera allt i en dödlig omgång bluff med fienden. Att misslyckas betyder fallet av Atlantis själv - och för Sheppard, förintelsen av hans mycket mänsklighet...

ExtraheraRedigera

Ett officiellt släppt utdrag från kapitel 2:

Den spiral design i mitten av kammaren golvet rörde sig, blev tredimensionell eftersom den lilla metallplattorsom bildar den flyttas smidigt. Hela golvet var fortfarande vibrerar, vilket gör glas och metall skräp hoppa och dansa. Något stönade igen under sina fötter, och spiralen började sjunka ner i golvet.

Stående vid Johns armbåge, McKay blängde på Kavanagh, munnen vred i irritation." Vad har du gjort?"

John var inte stolta över heller. "Någon varning hade varit trevligt, doktorn."

Teyla och Ford såg spiralen oroligt, Kolesnikova några steg bakom dem. Kavanagh skakade på huvudet, hans ögon fortfarande på metallen sjunker ner i golvet, hans blick försjunken. "Jag var inte säker på att det verkligen var här, om kraftkällan var fortfarande aktiv. Om jag var...inbillning..."

Det stönande muller av metalldelar ostört i evig växte starkare, och John var inte säker på att han hade hört rätt. "Vad?", Sade han, att behöva höja sin röst över din. "Varför trodde du att du var inbillning?"

"Jag inbillar vad?" Distraherad, Rodney klev åt sidan, rör sig längs kanten av axeln, sträckte halsen för att titta på spiralen framsteg.

"Jag pratar inte med dig, " John skrek tillbaka, "jag var -"

"Vänta. "Rodney rätade plötsligt och tittade på John. "Det slår mig att något kan komma ut härifrån som kan döda oss."

John svor och skrek, "Fall tillbaka, nu!”

ReferenserRedigera

NoterRedigera

  • Romanen visar att en av Lanteanerna att fängslade skurken såg precis som John Sheppard.
  • Även visade en kontinuitet brott dåvarande Major Sheppard och Rodney McKay uppringning Stargate genom att vrida den inre ringen. Pegasus gate har inte en innerring men är en solid ring. Det enda sättet Sheppard och McKay kunde ha ringt i den situationen skulle ha varit att använda Sheppards förmåga att kommunicera med Stargate att berätta det koordinaterna för att ringa. Bortsett från detta, skulle ringa utan DHD eller strömförsörjning och ringa laptop ha varit omöjligt. Det är troligt att författaren bara använde det som en komplott enhet utan att veta om det saknas en roterbar inre spår som i Vintergatan gate.