FANDOM

Stargate: Doomsday World 2
Doomsday World 2
Tillskrivning
Författare
Teckning artist

Raff Ienco

Iillustratör
Redaktör

Don Chin

Publikationsuppgifter
Utgivare

Entity Comics

Släppdatum

1996

Mediatyp

Serietidning

Sidor

28

Allmänt
Serie

Stargate: Doomsday World

Förgås av

Stargate: Doomsday World 1

Följt

Stargate: Doomsday World 3

Stargate: Doomsday World 1 är den andra serien i Stargate: Doomsday World trilogy som ställs in efter Stargate film men i en annan värld än Stargate SG-1.

Publisher's summaryRedigera

En andra Stargate detekteras i södra Stilla havet, och en ny Stargate team måste avaktivera det innan strålning förgiftar alla av jorden. USA Befälhavare Alexandria Klaus lyckas besegra den hårda Väktare från Ras armé, men tål stora förluster och det är bara en tidsfråga innan fler främmande förstärkningar anländer! Och vem är den vackra röda rocken infödda på andra sidan av porten ... och kan hon lita på?

HandlingRedigera

Med Stargate delvis begravd under ton berg, beslutar teamet att deras främsta mål att flytta det är omöjligt eftersom de saknar de nödvändiga utgrävning material. Med främmande angrepp, inser de att det är möjligt att fler utlänningar kan komma igenom, och utgör ett hot mot jorden och dess invånare. Dr Murphy beordras att hitta ett sätt att permanent försegla StarGate, eller kommer de att behöva falla tillbaka på sin slutliga back-up plan, som är att släppa atombomber på ön. Dr Murphy undersöker StarGate, och upptäcker att den är annorlunda än Gate i Creek Mountain, det är mest sannolikt en prototyp, och som sådan fungerar annorlunda.

Teamet upptäcker snart att ön är bebodd när de infödda, som leds av en namngiven kvinna Regalia, säger åt dem att lämna ön eller de kommer att attackera Dr Murphy och Commander Klaus "team för att försvara den" Stora gåva av Ra". Befälhavare Klaus försöker förklara svåra natur Stargate och faran för att den utgör, men Regalia fortfarande övertygad. En kamp bryter ut mellan de två grupperna, och Dr Murphy går tillbaka till Stargate för att se vad han kan göra för att stänga av den för gott. Vid ankomsten finner han en annan gruppmedlem redan försöker göra samma sak, men soldaten misstag aktiverar Stargate och sugs igenom. Stargate stänger och Dr Murphy börjar sitt arbete, tills StarGate aktiveras igen...från andra sidan. En annan främmande krigare, identisk med den ursprungliga förmyndare, kommer ut ur Stargate, och Regalia bryter av hennes kamp för att hälsa på "Herald of Ra."

Hennes hälsning möts med en viskning från främmande krigarens vapen och Regalia beslutar att kanske Befälhavare Klaus hade rätt om faran från Stargate. Dr Murphy kan stoppa krigare genom att skicka en elektronisk signal till prototypen Stargate, som aktiverar Stargate och får den att locka föremål gjorda av samma mineral som sig själv. Den främmande krigare sugs tillbaka genom Stargate, men det fel och stänger när det bara är halvvägs igenom. Befälhavare Klaus är bekymrad över att hälften av krigare skickas tillbaka till sitt ursprung kan betraktas som en krigshandling. De beslutar att situationen har eskalerat för långt, och att det enda alternativ som återstår är att nuke ön.

ReferenserRedigera

KaraktärerRedigera

A-TeamRedigera

ÖvrigaRedigera

Nämnd endastRedigera

VarelserRedigera

PlatserRedigera

ÖvrigtRedigera