FANDOM

Denna artikel är om rasen. För episode, se Spirits.
Spirit
Spirits
Samhällelig information
Art

Spirit

Distinktion
Hemvärld

PXY-887

Språk

"Spirit"[1]

Allianser

Salish

Status

Lever

Av universum information
Första framträdande

Spirits

Spirit är en avancerad utomjordisk ras som finns på PXY-887.

HistoriaRedigera

Vid någon okänd tidpunkt i det förflutna, besöktes Spirit hemvärld av Goa'uld som förde deras Salish människor indianer slavar till planeten. Stam var terroriserade medan Spirit fortfarande vakar över dem. Så småningom slogs de bort Goa'uld att skydda de mänskliga slavar och befriade dem från deras förtryck.

Salish berömde dem och gav dem namnet Sprit, men var aldrig medveten om sina verkliga utseende och ursprung, utan trodde att de deras hemlighetsfulla välgörare vara enkel väktare djur andar. Detta fortsatte under oräkneliga år när de två raserna delas planeten i harmoni.

SpiritAttack

George Hammond transporteras bort av Spirit.

När Stargate Command upptäckte planeten och dess naturresurs av Trinium blev Spirits misstänksam mot dessa nya människor. För detta ändamål när SG-11 kom till mig på Ke från världen, attackerade Sprit och tog dem till fånga. De tog då på sin form att infiltrera SGC varpå de lärt sig att dessa människor från Jorden var på väg att bryta Ke utan samtycke av Salish människor. För detta ändamål hade de börjat en process att röva bort personal från basen i syfte att förstöra möjligheten att avsluta detta hot.

Deras uppdrag var nästan framgångsrik men SG-1 lyckades vädja till Spirit ledare. Doktor Daniel Jackson lyckades överklaga till T'akaya och Xe'ls var övertygade om vem som ska återvända de bortförda människorna efter deras verkliga ursprung avslöjades att en av Salish. Spirit återvände till sin värld inställda på begrava Stargate för att förhindra framtida besökare till sin värld. (SG1: "Spirits")

Många århundraden sedan en Goa'uld vid namn Amotkin skenbart i tjänst hos Apophis snubblat på fyndigheter av trinium samtidigt undersöka PXY-887. Vid tidpunkten Anden valde att inte avslöja sig själva inte önskar konflikt med denna enda inkräktare. Om de lämnade honom ensam, han kanske inte skulle återvända. Tyvärr inkräktaren insåg betydelse av trinium omedelbart. Kontroll av detta nya material och tekniker med ämnets användning skulle göra honom mäktig i sin egen rätt, tillräckligt för att bli en Systemherre. Gruvor behöver slaver många slavar. Amotkin visste var han kunde hitta dem enkelt och billigt, Jorden. En snabb räd nettas honom Salish och ett stort urval av vilda djur hemma i Norra amerikanska Stillahavskusten som han sådde frikostigt om Stargate. Efterapa den stora farao Ra, tog han rollen som Amotkin all-fadern gud av sina nya slavar.

Liksom de flesta Goa'uld han var en grym mästare arbetar hans slavar skoningslöst för att utvinna den dyrbara trinium. Den envisa Salish gjorde fattiga arbetare och bara de mest brutala behandlingen höll gruvorna i drift. Det var värt det dock. Hans Jaffa och forskare hittat nya användningsområden för detta "undrar metall" varje dag. Men hela den här tiden som han och hans anhang var som visas och studeras. Snart de bedömdes.

Uppror av Goa'uld behandling om han olyckliga Salish, slog Spirit utan förvarning. Hans försvar var infiltrerat hans Jaffa försvann i intet och hans tjänare sopades bort innan han ens visste hans fara. I en eyeblink Goa'uld var borta och Salish friges. (RPG: "Stargate SG-1: Friends and Foes: Stargate Season Two")

Till skillnad från förhållandet andra människor "haft" med Goa'uld, Spirit var inte intresserade av att kontrollera eller erövra uppgift om deras nya grannar. Osäker på vad du ska göra med dem, beslöt utomjordingarna så småningom att låta dem från sitt eget sätt och utvecklas så naturligt som de kunde i sitt nya hem. Efter att de eliminerade Goa'uld närvaro Spirit antagit formen av djur blir väktare sprit av Salish tro att vaka över och skydda dem från skada. Alla tecken på Spirit civilisation togs bort från ett stort område kring Stargate nästan storleken på Australien. Detta skulle fungera som en slags "naturreservat" för både Salish och arten Amotkin transporteras från Jorden. Synas endast som Salishs totemdjur Spirit tilldelats vaka över styr Salish var en blandning av antropologer och "Park Rangers".

Utöver dessa personer har också ansvaret för att hålla Stargate under observation i fall antingen Goa'uld tillbaka eller avlägsna fränder i Salish dök upp. De hade en mycket större effekt på Salish än väntat men som Salish tenderade att be sina skyddsandar för råd och stöd när fattar beslut.

Att vara trogen sin roll, Spirit gav dem det bästa råd de kunde. Deras inflytande har lett till uppkomsten av en fredlig, nomadisk kultur i harmoni med sin omgivning. Eftersom uppenbarelsen av deras sanna natur de inte längre maskera sig som de skyddsandar, men Salish vörda dem precis som vänner och följeslagare, och deras kultur är fortfarande mycket som det alltid har. (RPG: "Stargate SG-1: Friends and Foes: Stargate Season Two")

ÖversiktRedigera

SpiritHealing

Spirit helar en av deras egna.

Spirit var humanoid i form med deras naturliga utseende som liknar en människa men deras ansikten var de mest utmärkande som innehöll gälar. Dessutom var de formar växlare tillåter dem att ändra sitt utseende som bytt från små djur att härma andra människor. Utöver detta var de kan transportera bort folk med en gest av sina händer med målet att försvinna i ett vitt ljus. Detta skedde vanligen med en viss hand rörelse utan i deras djuriska former, en enda blick kunde starta transportören processen. Slutligen hade de kapacitet att läka en av sina egna även om det krävs flera av sina ledamöter att utföra processen.

Innan deras ursprung uppenbarades för Salish tog Spirit ofta om förekomsten av djur för att säkerställa att indianerna inte störa deras närvaro. Xe'ls tog intryck av en korp från indisk legend och T'akaya tog den av en varg. De guidade och skyddade Salish och skickade dem rena Ke från vilken människor kunde göra sina hus, vapen och andra verktyg.

Lite är känt om den ras som kallas "Spirit". De är otroligt individuellt fullt i klass förmågor Nox. Till skillnad från Nox, men de är långt mer isolationistiska och aggressivt försvara sin hemvärld från inkräktare. Spirit har observerats formskiftande kommunicera telepatiska, healing med en touch, teleportera sig själv och andra aktiverande Stargate efter behag och skicka andra till en dimensionell limbo med ett ögonkast. Deras formskiftande förmåga är imponerande och ger dem möjlighet att ta de former av varelser som sträcker sig från lilla till stora i storlek. I själva verket kunde de härma medlemmarna i SG-11 felfritt visar avsevärd kunskap om de människor de personifieras och deras kultur (talar idiomatisk engelska till exempel). Deras dimensionell klyfta förmåga är extremt kraftfull, kan skicka flera motståndare i en (förmodligen) tidlös dimensionell icke-utrymme eller limbo tills Anden finner lämpligt att lämna tillbaka dem.

För all sin makt Spirit är en relativt passiva människor innehåll att tillbringa sina långa liv på PXY-887. Samtidigt som de kan använda Stargate Nätverk till synes på att de ser något behov av interplanetära resor och tillbringar sina liv i kontemplation och studier. Men om provocerad deras svar är våldsamma i extrema och få kan stå emot de krafter de utövar.

I sin naturliga form Spirit är humanoid ungefär 182cm i höjd och väger cirka 113 kg. Deras ansiktsdrag har en omfattande gill komplex runt munnen, kan det resultat sin amfibiska ursprung. Blink membrance på deras ögon stöder denna historia. När de väljer att avslöja sig själva att de är alltid klädd i en silver kläder som uppenbar källan till uppgift om deras befogenheter. Men när den är i antingen sina Sprit former eller deras naturliga sådana, kan de identifieras genom kroppsspråk. Det verkar som att spendera omfattande tid i form av ett djur ger ande del av denna bestar beteenden och attityder. Xe'ls exempelvis behåller en korp kroppsspråk och med i sin naturliga form.

Medan Spirit har tydligen två könen lite är känt om deras parning eller familjepraxis. Deras samhälle verkar hierarkiska i naturen, med de av lägre status skjuta till sina överordnade lätt, men det kan bero på att den militära strukturen av "Park Rangers" som övervakar både Salish och Stargate. (RPG: "Stargate SG-1: Friends and Foes: Stargate Season Two")

De endemiska "utomjordingar" infödda till planeten är form-skiftande. I sin naturliga form de liknar människor sparar för tre paris för sneda nasala slitsar som dominerar deras ansikten. De har förmågan att utföra en fullständig fysisk omvandling av sina kroppar från deras naturliga hominid formuläret till mycket mindre former såsom djur och fåglar. Teoretiskt kan detta endast ske med energi till materia omvandling som SGC anser att de kanaliserar genom silver kläder de bär. De behåller sin normala intelligens när djur formuläret och vissa fysiska manér förblir desamma oavsett vilken form de tar.

Spirit är också kapabla att transportera människor till en dimensionellt icke-utrymme. Vanligtvis Spirit utlöser denna transport med en två-handed "hammare" gest, men det är uppenbarligen inte nödvändigt: Spirit T'akaya förformade samma operation medan vargform. Efter en ljusblixt personen försvinner och kan inte hämtas utan samarbete med en av Anden. Medan i den icke-utrymmet nolltid besitter och offret känner inte till några sensationer eller tankar. Spirit är sårbara för konventionella vapen i båda uppgift om deras former. Spirit är häftigt skyddande av det transplanterade stammen och kommer att skydda dem från alla upplevda hot. (RPG: "Stargate SG-1: Roleplaying Game")

Referenser och noterRedigera

  1. Stargate SG-1: Friends and Foes: Stargate Season Two

Kända SpiritRedigera