FANDOM

"Vårt mål är att ta ut Anubis' nya supervapen. Det är det som ger honom en klar fördel över resten av Goa'uld moderskepp. Nu har vi fått besked från Teal'c att Yu har lovat att ta med full kraft av de återstående Systemherrarna flotta ner på Anubis när vi har lyckats."
Samantha Carter

Slaget vid förstöra Anubis' moderskepp var en serie konfrontationer med de Tau'ri, Systemherrarna och styrkor av Anubis, som äger rum under 2003, vilket resulterar i förstörelsen av Anubis' moderskepp.

PreludeRedigera

Tidigare under 2003, Anubis attackerad Abydos på jakt efter Öga av Ra för att driva en ny supervapen på hans moderskepp. Efter en kort strid och, lurade Anubis den (då upphöjd) Dr Daniel Jackson och SG-1 till att lämna över ögat. När de gjorde, Anubis förstörde snabbt planeten med sin numera helt drivs supervapen.

Efter det mötet, Anubis decimerade snabbt enad flotta av Systemherrarna som hade samlats för att stoppa honom. Efter att han förstörde Systemherrarna, Tau'ri fruktade han snart skulle attackera Jorden, så en plan utformades för att inaktivera supervapen, vilket slutade hans dominans över resten av Goa'uld.

Under tiden i Stargate Command, Jonas Quinn upptäckte vad han trodde vara den förlorade staden av De gamla i en stad som heter Vis Uban på en annan planet. Snart efter det, SG-1 kom på den planeten och upptäckte snabbt att det inte var den förlorade staden, men staden förlorade. Efter denna upptäckt, fann laget Daniel Jackson på planeten. SGC skapade sedan en falsk tavla för att locka Anubis till Vis Uban. (SG1: "Full Circle", "Fallen")

SlagetRedigera

Anubis power core

Kraftkärnan.

Väl i omloppsbana runt planeten, Anubis utplacerade hans soldater för att hitta information om förlorade staden av De gamla. Medan Anubis' Jaffa sökte ruinerna, Daniel Jackson och Jonas Quinn infiltrerat Anubis' moderskepp och sökt datorn för placeringen av ventilen för den supervapen. Medan Daniel och Jonas sökte, Överste Jonathan J. O'Neill och Major Samantha Carter flög en F-302 fighter-interceptor från ytan och i ingrepp flera Death Glider. När ventilen hittas, används O'Neill F-302s hyperdrift för att kringgå skölden och använde en missil för att förstöra ventilen och överbelasta supervapen.

Detta resulterade i förlust av Anubis främsta fördel över den andra Goa'uld men han lyckas fånga Jonas och använd sinne sond på honom och upptäcker att det finns en kraftfull variant av naquadah som var belägen på hans hemvärld Langara. Därför reste Anubis till människa världen för att erövra den och använda planetens malm för att tanka sin moderskepps supervapen. Han sände ner sin Jaffa att anfalla staden och konfiskera all naquadria.

O'Neill och Carter återvände till Stargate Command och informerade Generalmajor George S. Hammond att Daniel och Jonas var fortfarande på skeppet och den trädde hyperrymden. Efter kontakt med Tok'ra för att hitta platsen för skeppet, var SGC kontaktad av ambassadör Dreylock av Kelowna som informerade dem om att Anubis attacke Langara. O'Neill och Carter reste till Langara och använde den kort räckvidd kommunikatör för att kontakta Daniel på Anubis' skepp. O'Neill informerade honom om situationen och Daniel försökte befria Jonas från sin cell.

Under tiden Teal'c rest övertyga Yu för att förstöra skeppet efter supervapen förstördes. Yu överens om men innan slaget gav order till Oshu för att ta sin flotta till Chodawwa. Oshu förklarade att Yu led av ålderdom och Teal'c lyckades övertyga Oshu att kontakta Ba'al och ge kunskaper i Systemherrarnas flotta till honom. Teal'c reste sedan till Langara efter Stargate och uppdaterade O'Neill och Carter på situationen. O'Neill och Langaranerna gick med på planen och Teal'c sände bud till Ba'al.

Anubis delas en vetenskapsman för att hitta ett sätt att styra naquadria och använda den för att driva sin supervapen. Efter det första testet misslyckas och överbelastar generatorn, Anubis beställer en sökning för alla uppgifter om naquadria. Hans Jaff hörn SG-1 i en lagerlokal strax efter laget hittade data kristall som innehåller Thanos' forskning om naquadria. Men Daniel och Jonas som just rymt från en cell transporterat ner från moderskepp in i byggnaden och sköt Jaffa.

A-mothership (2)

Systemherre flottan attackerar Anubis' moderskepp.

SG-1 återvände till de Kelownaner huvudkontor men greps efter mer Jaffa släppa in genom befälhavare Hale, som hade gjort en deal med Anubis. Just då, en Goa'uld flotta ledd av Herre Ba'al hoppade av hyperrymden över Langara och började bombardera Anubis' moderskepp, förstöra det som det försökte gå ur atmosfären. Anubis själv lyckades komma undan i hans personlig flykt skepp. SG-1 lyckades använda skaka av vapen eld för att få övertaget och döda Jaffa håller dem men Her'ak flydde genom Stargate. (SG1: "Fallen", "Homecoming")

AftermathRedigera

Efter förlusten av sitt flaggskepp, Anubis byggt om sitt moderskepp, som ledde sin flotta till angrepp Jorden för att fånga Förlorade staden av De gamla. Efter ankomsten i systemet, sonderade han planetens försvar och försökte fånga den De gamla utpost på planetens sydpol. Emellertid var hans plan omintetgjordes när Överste Jonathan J. O'Neill aktiveras den antika vapen plattformen i Antarktis utpost, avfyra en massiv svärm av De gamla drönare som förstörde hans flotta. (SG1: "Lost City, Part 2")