FANDOM

Tidigare:

Cronus' invasion av Juna

Nästa:

Tanith's attack på Tollana

Slaget vid Vorash systemet
Exodusstargate
Apophis' flotta runt Vorash stjärna.
Konflikt:

Tau'ri-Goa'uld kriget

Datum:

2001

Plats:

Vorash systemet, Onämnd galax

Resultat:
Stridande

Apophis

Replikator

Befälhavare

Ingen

Strength
Offer

Hela styrkan

Hela styrkan

Slaget vid Vorash systemet var en kamp mellan styrkor av Apophis och Tau'ri och Tok'ra. När Tok'ra och Tau'ri kastade en Stargate i Vorash stjärna exploderade och förstörde Apophis' flotta. Tyvärr supernova, avbröt deras hyperrymden väg in i en onämnd galax där de mötte Replikatorerna.

PreludeRedigera

När Tok'ra beslutade att överge sin bas på planeten Vorash till förmån till en ny värld, kontaktade de sina allierade, Tau'ri, att hjälpa dem att flytta planetens Stargate använder sin nyförvärvade Ha'tak. Därmed skulle de kunna ha en värld utanför de kända Goa'uld Stargate Nätverk. Vill behålla nya hemliga basen plats från Goa'uld, beslöt de att Tanith hade överlevt sin användbarhet som en ovetande dubbel-agent. De höll honom fängslad när de flyttade, planerar att ta bort Goa'uld från sin värd Hebron. Tanith flydde och larmade Systemherre Apophis. (SG1: "Exodus")

SlagetRedigera

Medveten om den förestående ankomsten av Apophis' flotta, Major Samantha Carter och Jacob Carter sedan kom upp med en mycket farlig plan. Efter de flesta av Tok'ra undkom genom Stargate, satte de in den i Ha'tak och slog den till P3W-451, en planet mycket nära en svart hål. Skicka Stargate i Vorashs stjärna, skulle gravitationskraft av det svarta hålet skapar en supernova som skulle helt förinta de flesta av Apophis' flotta. Planen fungerade bra, förutom att Teal'c inte vill tillåta Tanith för att fly, och jagade efter hans Al'kesh i en Death Glider. Teal'c och Överste Jonathan J. O'Neill kraschade på Vorash där de hamnade kämpar Jaffa - Teal'c blev skjuten med en Ma'Tok stav och fångas upp av Tanith, som förde honom till Apophis. O'Neill räddades av SG-1s moderskepp. Stjärnan gick nova när teamet försökte öppna en hyperrymden fönster att fly. Tryckvågen från explosionen skickas både SG-1s och Apophis' Ha'tak s långt ur kurs in i annan galax. Vorash sig själv och resten av Apophis flotta förstördes.

Instängd i en okänd galax, hade SG-1 inget annat val än att kontakta Apophis, men han var inte intresserad av vad de hade att säga och hotade att förstöra dem. Men Apophis öppnade eld, men inte på dem. Istället sköt han på en annan rymdskepp, som engagerade Apophis' moderskepp. SG-1 tog sin chans och gjorde en snabb reträtt. De fly till korona en blå jätte, där de säkert kan reparera sitt skepp. På skeppet avslutade Carters reparationer och lämnade koronan. De upptäcks Apophis skepp, ännu inga livstecken kommit från det, så att de transportera på den för att få nya kristaller. På skeppet, visade det sig att själv förstörelse hade varit aktiverad. Jacob gick att stänga av den medan O'Neill och Carter gick för att hämta kristaller. Snart upptäcktes aktiv Replikatorerna på skeppet, som anföll laget på väg till maskinrummet.

De tre ringade tillbaka till Ha'tak och flydde i kölvattnet av den explosion av Apophis' moderskepp. Efteråt tog de den hyperrymden motorerna online igen när de plötsligt upptäckt en Tel'tak, som leds av Teal'c med flera Jaffa som enligt Teal'c, hjälpte honom att fly. Teal'c landat sitt skepp åt Ha'tak, men när O'Neill gick att omfamna honom, tog Teal'c hans pistol och med den andra Jaffa höll SG-1 på ett pistolhot. Apophis kommer in och förklarar Teal'c som hans First Prime igen.

SG-1 greps medan Teal'c hävdade att han var i tjänst hos Apophis hela tiden och kallade sin tid med SG-1 "undanflykter." Okänd dem alla Jaffa förde Replikatorerna till skeppet. Som SG-1 försökte fly, befriat Jacob dem, bara för att stoppas av Teal'c, fängsla honom också. Plötsligt skeppet avslutas oväntat hyperrymden. Jaffa hittat maskinrummet angripna av Replikatorerna och av bara en slump, Replikatorerna också tillåtet SG-1 att fly sin cell. Apophis försökte fly från Replikatorerna när de dödade hans Jaffa och tvingar honom att barrikadera sig i Pel'tak.

Medan Jacob och Dr Daniel Jackson säkrat Tel'tak, O'Neill och Carter försökte dämpa Teal'c med lite hjälp från en Tok'Kal. De fångade framgångsrikt honom med en exakt, men inte dödligt skott och dödade den återstående Jaffa. Teal'c säkert fördes ombord på Tel'tak, men utan förvarning, kom in i moderskeppet hyperrymden, spärra något sätt att få bort Ha'tak.

Enemiesparttwostargate

Stluiga seger av Apophis.

SG-1 snabbt lärt sig att Replikatorerna hade ändrat motorerna så att skeppet vida översteg den snabbaste hastigheten genom att kombinera till en gigantisk tvåbenta varelse, använder sin energi för att driva motorerna. Detta gjorde också att SG-1 för att snabbt resa tillbaka till deras hemgalax. Men på grund av de hot som Replikatorerna ställde var de tvungna att hindra gissel någonsin angriper Vintergatan. Så planerade de att använda samma taktik som de använde på Thors skepp, Biliskner genom att förstöra sublight motorer' kontroller (som orsakar en okontrollerad återinträde i skepp i atmosfären).

Medan Jacob återvände till Tel'tak gick SG-1 till maskinrummet för att lägga i vänta på rätt tillfälle att genomföra sin plan. När skeppet lämnade hyperrymden rakt framför Delmak, förstörde dem kontroll kristallerna och flydde, men jagades av Replikatorerna. Ändå kunde de komma in i en ring rum och Jacob transporterat dem till Tel'tak. De lämnade Ha'tak, som föll in i planet och förstördes, vilket slutligen eliminera ondskan av Apophis. O'Neill försöker förgäves att övertyga Teal'c av Apophis död. (SG1: "Exodus", "Enemies")

AftermathRedigera

Med den plötsliga död Apophis och Systemherrarna en gång börjat deras interna kamp om makten. Tau'ri hade också ett problem att få Teal'c tillbaka till sitt eget jag. Även om Apophis var död, vägrade Teal'c fortfarande att tro på sanningen. Bra'tac var tvungen att utföra Rite av M'al Sharran på Teal'c, som lyckades bryta hålla. (SG1: "Threshold")