FANDOM

Tidigare:

Attack på Ba'al's fästning

Nästa:

Slaget vid Stargates

Slaget vid Tegalus
Battle-of-Tegalus
Konflikt:

Stora Upplysning, Rand-Caledonianer kriget

Datum:

2006

Plats:

Tegalus

Resultat:
  • Förhandlingslösning
  • Utrotning av Tegalaner rasen
Stridande
Befälhavare
Styrka

Ori satellit

Offer

Slaget vid Tegalus var kulmen på ett försök av Stargate Command för att inaktivera en satellitvapenplattform ges till Rand Protektorat av en Prior av Ori. Det visade sig också vara det sista uppdraget för USAF Prometheus.

PreludeRedigera

Några månader efter att ha förlorat kontakten med Rand Protektorat, Stargate Command besöktes av Jared Kane, som hade rest till Jorden utan sina överordnade kunskap för att söka hjälp för att förhindra Rand ledarskap från att använda vapen för att förstöra Caledonianer Federationen. Han återvände därefter till Tegalus med Dr Daniel Jackson för att söka en diplomatisk alternativ, men hotet om den Ori satellit ansågs tillräckligt att Prometheus skickades för att förstöra den, om förhandlingarna misslyckades.

Förhandlingarna ägde aldrig rum, som både Jackson och Kane var genast fängslades vid ankomsten på Tegalus, Rand ledarskap var övertygad om att Kane var en Caledonianer agent, och att SGC hade nu allierade med Caledonierna också. Jacksons försök att övertyga dem annars misslyckades. (SG1: "Ethon")

SlagetRedigera

Omedelbart efter att Prometheus kom ut ur hyperrymden, Överste Lionel Pendergast försökt stråla Dr Daniel Jackson ombord på skepp, men när han hade skilts från sin locator beacon, detta försök misslyckades. Fartygets vapen sedan riktade den Ori satellit, men Pendergast uppskjuten till SG-1 som en attack skulle troligen hamna någon chans att förhandla om Jacksons frigivning.

På ytan, President Nadal visar ingen sådan tvekan, beställa en omedelbar attack mot skeppet. När vapnet börjar att starta upp, Prometheus öppnar eld med sina missiler, men vapnen påverkan en sköld, vilket orsakar inga skador på satelliten. Satelliten bränder sedan en strål vapen som penetrerar Prometheus' sköld, allvarligt skadar skeppet.

Satalite (2)

F-302 fighter-interceptors attack satelliten.

Som Överstelöjtnant Samantha Carter och Kapten Kevin Marks försök att reparera skeppets motorer, Överstelöjtnant Cameron Mitchell och Teal'c lanseringen tillsammans med skeppets de F-302 fighter-interceptor, försök att överväldiga satellitens sköldar. Trots upprepade missil strejk, dock satelliten opåverkad. Ett andra skott lämnar Prometheus krymplingar, och motorerna visa sig vara för svårt skadade som ska repareras i tid.

Prometheus-explodes

Förstörelse av Prometheus.

Pendergast beordrar besättningen att evakuera, ha dem strålade till ytan av Tegalus inom Caledonianer territorium. För att köpa för tid, ger han kontakt med ledningscentralen Rand och att kapitulera. Nadal vägrar dock och ger order skeppet förstördes. Ett tredje skott från satelliten split Prometheus i nacken, och båda delarna av fartyget senare exploderade. Pendergast var tydligen den enda överlevande besättningsmedlemmen kvar ombord, efter att ha avrättades de sista transport kommandon personligen, ungefär två tredjedelar av besättningen, eller 75 personer, framgångsrikt evakuerades.

F-302 piloter landade i Caledonianer territorium och där de och de evakuerade omhändertogs av Caledonianerna och fördes till en ledningscentral i Caledonianer huvudstaden. Där, SG-1 utarbetat en ny plan för att förstöra satelliten genom att inaktivera dess koppling till ledningscentralen Rand. Efter detta genomfördes med användning av en inertial dämpare och smygteknik från en F-302 på ett Caledonianer missilen för att generera en elektromagnetisk puls, Mitchell och Teal'c tog ytterligare F-302 för att förstöra satellit.

Eftersom transaktionen lämnade satelliten oskärmade och gav Mitchell en möjlighet att förstöra den, Jackson kunde sedan förhandla fram ett avtal med Rand ledarskap, vari Caledonierna fick planetens Stargate och Rand gick med på att avveckla satelliten. Under protest, Mitchell gick med på att avblåsa attacken efter Caledonianer ledare, minister Chaska , godkänt villkoren. Ändå Nadal beordrar en attack på Caledonia så snart kommunikationslänkmed satelliten var återupprättats, men hans militära chef, befälhavare Goran Pernaux, vägrade, till slut skjuta Nadal. Även om han själv dödades också, höll affären, slut på fientligheterna. (SG1: "Ethon")

AftermathRedigera

Avtalet varade tillräckligt länge för att Prometheus besättningen att avvika från Tegalus, men inte mycket längre. Snart Caledonierna valde att lansera en missil strejk mot Rand, och den resulterande utbytet begravd Stargate. Daedalus besökte planeten en gång, men tydligen fann det fanns lite kvar. Daedalus förstörde satelliten vapnet efteråt. (SG1: "Ethon")

GalleriRedigera