FANDOM

Tidigare:

Heru'ur's invasion av Cimmeria

Nästa:

Slaget vid Netu

Slaget vid P8X-873
Battle1
Konflikt:

Tau'ri-Goa'uld kriget

Datum:

1999

Plats:

P8X-873

Resultat:
Stridande

Tau'ri

Goa'uld

Befälhavare

Amaunet

Styrka

Två SG team

Flera Jaffa

Offer

Slaget vid P8X-873 var en kamp mellan krafter Goa'uld Amaunet och Stargate CommandP8X-873 skedde under 1999.

PreludeRedigera

Amaunet reste till planeten Abydos och kidnappade en grupp Abydonianer också Kasuf Daniels svärfar och förts till P8X-873. Stargate Command skickas SG-1 och ett annat SG team på Jorden för att befria Abydonianerna från fångenskap.

SlagetRedigera

Stargate Command reda på att Goa'uld Amuanet hade kidnappat en grupp Abydonianer av Abydos och tagit dem till P8X-873 och höll dem instängda i en inhängnad en bit från hennes tält. SG-1 och ett annat SG team anlände till planeten och började skjuta på Jaffa soldater för att befriade Abydonianerna dme lyckades få ut dem ur och ledde dem till Stargate tillbaks till jorden igen.

Battle2

Jaffa soldaterna.

Under attacken förlorade de två Tau'ri SG team medlemmarna och det var nära Tau'ri skulle inte förlora slaget om Jack hoppa i en stridsvagn och sköt på dem Jaffa soldater som löper längs en kulle mot dem. Samtidigt har Daniel Jackson i tältet och försökte rädda Sha're av Amaunet kontroll men misslyckades och fastnade i Amaunets Hara'kesh mot hans huvud. Teal'c fann honom och var tvungen att skjuta upp Amaunet med Ma'Tok stav på henne och dödade henne.

AftermathRedigera

Efter slaget hade SG team säkrade platsen och förde med sig alla Abydonianer tillbaka till jorden igen. (SG1: "Forever in a Day")