FANDOM

Slaget vid Adara II var en strid som äger rum i omloppsbana över Adara II mellan Tau'ri och Asgard mot Goa'uld.

HistoriaRedigera

PreludeRedigera

I Vintergatans galax en Asgard förfader upptäcks så ett labb är inställd på Adara II, ett skyddad planet för Heimdall för att studera förfadern i för att försöka lära sig ett sätt att fixa Asgard kloning problem. Anubis lär sig av detta och skickar Osiris med två uppgraderade Ha'tak till fånga labbet. Att lära av detta, Asgard skicka Thor med Bilskirnir-klass skepp för att försvara labbet. Detta tros vara tillräckligt för att driva igenom fördraget som Goa'uld skepp i det förflutna har inte kunnat matcha en enda Asgard skepp och resten av Asgard flotta är upptaget engagera Replikatorerna.

SlagetRedigera

När Osiris vägrar att dra sig tillbaka, är Thor tvingas öppna eld, men Osiris' skepp sköldar absorbera attacken. Med sin uppgraderade stav kanoner och förmodligen hjälp av andra moderskepp, förstör Osiris skepp Thors skepp. Thor undkommer, men fångas av Osiris.

Med inget skepp kan nå Adara II och rädda Heimdall och hans forskning, Freyr närmar sig Tau'ri för att få hjälp med att göra det jobb som de har en Tel'tak. Överste Jonathan J. O'Neill samtycker till uppdraget och SG-1 reser till Adara II. Där de landar på ytan efter cloakning och är strålade till anläggningen med Heimdall. Heimdall förklarar att Thor levde och blev tillfångatagen och kan projicera en hologram av O'Neill till Thor efter Osiris lämnar. Thor berättar O'Neill att ta Heimdall och hans forskning och lämna som Anubis själv kommer att få hemligheter Asgard teknologi. Teamet kommer upp med en plan : när Anubis kommer, O'Neill och Teal'c kommer att använda Tel'taks transport ring för att gå ombord på Ha'tak samtidigt och sedan ta ut den sköld generator så ut Heimdall kan överföra dem. De två lyckats ringa ombord på skeppet i ett obemannat ring rummet, men upptäcks. Jaffa skickas för att hantera dem, men tack vare en holografisk trick genom Major Samantha Carter, de lyckas ta ut en del av Jaffa och fortsätter på sin väg. Samtidigt använder Anubis en sinne sond länka Thor sinne med skeppets dator och lära sig sina hemligheter . Att behöva stoppa O'Neill och Teal'c, har Osiris de nedre däck av skeppets spärrades av och kylvätska från hyperdrift skickas in i ventilationssystemet. Samtidigt som detta orsakar döden av många Jaffa i maskinrummet, slår det också ut O'Neill och Teal'c och de fångas.

Efter att vakna upp, O'Neill och Teal'c kontaktas av Thor som kan använda sin anslutning till skeppets dator för att befria dem från deras cell. Carter, efter att ha hjälpt Heimdall ansluta stasis pod med Asgard förfader till Tel'tak system, återvänder till labbet för att vägleda dem som ett hologram till ett relä att dra kontroll kristaller vilket ger Heimdall några sekunder till stråla på två och Thor ut medan besättningen byta till back-ups. Samtidigt, en strid med Herre Yu går dåligt så Osiris skickar de andra två Ha'tak att hjälpa till när en Death Glider lokaliserar labbet. Osiris och några av hennes Jaffa huvudet där medan O'Neill och Teal'c styrs till reläet med Carter. Innan hon kan tala om för dem som kristall att dra, de attackerade av Jaffa och hon är skjuten med en Zat'nik'tel av Osiris och hennes män. Osiris börjar tortera Carter med sin Kara kesh för information om Dr Daniel Jackson medan O'Neill, oförmögen att bestämma vilken kristallen för att ta bort, skjuter dem alla med en Ma'Tok stav. Med sköldarna nere, är Heimdall kunna balk O'Neill, Teal'c och Thor ut och Carter från labbet.

Efter att ha fått vad de behövde, Teal'c flyger snabbt Tel'tak ur atmosfären medan Thor varnar dem att han skulle vara kvar eftersom han fortfarande är ansluten till Ha'tak datorer och på så sätt kan spåras. Skeppet rensar atmosfären, men Anubis kan upptäcka skeppet och öppnar eld innan den kan träda hyperrymden och tar ner sin hyperdrift, cloak och sköldar. Anubis kontakt med skeppet och krav kapitulera, men Heimdall vill att de ska spränga sig själva i stället för att låta sig fångas. Lyckligtvis innan de kan göra något, Freyr kommer med tre O'Neill-klass skepp och kräver Anubis reträtt eller möta Asgard skeppen i strid. Eftersom Asgard skeppen är överlägsna både Thors skepp och sin egen, Anubis retirerar utan strid. (SG1: "Revelations")

AftermathRedigera

SG-1 slutförs sitt uppdrag och Heimdall och hans forskargrupp räddat. Går dock Thor i koma som, okänt för någon, var hans sinne ner till Ha'tak dator. Någon gång senare, tar Thor fullständig kontroll av skeppet och flyger den till Jorden där hans sinne är räddade och han laddas ner i en ny kropp. (SG1: "Revelations", "Descent")