FANDOM

Sekhmet
Sekhmet
Biografisk information
Ras

Goa'uld

Kön

Asexuell (kvinnlig personlighet)

Politisk information
Lojalitet

Ra

Av universum information
Framträdanden

Resurrection

Aktör

Kristen Dalton

Sekhmet var en Goa'uld som en gång var en lojal tjänare till Högsta Systemherre Ra och tros ha varit en mäktig allierad i hans. Trots att hon ansågs ha sänts till regeln andra planeter i Ra namn, anstiftan lojalitet i folkets gud och ordning stävja eventuella uppror som dök upp, är det i själva verket trodde att hon tillbringade större delen av Ra ​​styre på Jorden själv där hon var förvisad till konspirera mot sin herre.

Sätt in en stasis jar som föll i händerna på Napoleon Bonaparte, tillsammans med andra artefakter som en ark bomb försedd med en bomb, Ra ville se till att hon aldrig undkom hans vrede, och senare förvärvades av nazistiska Tyskland. Det är okänt vad som hände med de artefakter som efter denna tid, men någon gång innan 2004 skurksatt NID agenter hade lyckats på något sätt skaffa sig ett urval av Sekhmet DNA som vände den till en grupp forskare i Los Angeles som var under ledning av en Dr Keffler.

Forskarna, som försöker få kunskap om Goa'uld, skuret hennes DNA med det av en människa ägget så att de kunde skapa en Goa'uld/Människa hybrid som de antas skulle ha den genetiska kunskapen om Sekhmet; de var delvis framgångsrika. De kallade sina nya skapelse Anna och används nanite acceleration teknologi som hade återhämtat sig från Argos och lagrad i Area 51 för att snabba upp sin tillväxt, vilket ger en fullt bildade kvinna på bara några dagar. Även om denna nya "barn" hade minnen av Goa'uld, aktiveras de endast sig själva när Anna sov och att de fortfarande hade allt det onda personlighet som Sekhmet ursprungligen hade.

Keffler och hans forskare fortsatte att tortera Sekhmet när hon reste som den dominerande personligheten, och faktiskt Keffler sig även torterats Anna att samla så mycket information som han kunde från Goa'uld. Även om Sekhmet började ytan mer regelbundet ju längre tortyr pågick, erbjöd hon aldrig forskarna vad de ville, information om Goa'uld. Sekhmet försökte även till utpressning forskarna och, i ett försök, lyckades fly och mörda 32 personer som var i den sammansatta hon hölls i, även aktivera bomben som var inne i arken bomben, innan Anna återfick kontrollen över kroppen.

SG-1 snart kom till platsen tillsammans med Dr Bill Lee och han, med hjälp av Teal'c, lyckats sprida Goa'uld bomben. Trots att laget försökte att hjälpa Anna att få full kontroll över sin kropp, lyckades man inte och Sekhmet fortsatte att komma upp till ytan mer och mer. Sekhmet fick kontroll en sista gång och satte eld på cellen, flyr. Anna på någon gång återfick kontrollen över sin kropp och som bara Anna dödade Keffler säger det onda hon såg på sig själv (Sekhmet) var ingenting jämfört med det onda hon såg i honom. Anna, ovillig att acceptera sitt liv att vara en tjänare Goa'uld som verkligen var en del av henne, aktiveras en felsäker enhet som Keffler hade ritat och så släpptes ett dödligt gift i hennes kropp och dödade både varelser inhabitting det.

Det är okänt om Sekhmets symbiot fortfarande lever, men det är osannolikt eftersom NID sannolikt dödat symbioten sig för att få tillgång till dess DNA. (SG1: "Resurrection")

UnleashedRedigera

Sekhmet var känd som dotter till Ra, där hon var känd under flera namn, inklusive Stora Huntress och Lady of Flame. Samma myter talade om kraftfulla vapen på hennes kommando som var kända som Sju Pilar av Sekhmet och hennes Jaffa Vakt hade lejon rodren. Vid något tillfälle talade legenden att hon trotsade sin far med sina anhängare hävdar att hon arbetade för att skydda sitt folk från det onda Ra. Oavsett var hon kastade åt sidan och förvisades för sina handlingar som såg henne fängslas i mörker i en Canopic burk. Hennes sju pilar separerades mellan Ra, Apophis, Yu, Osiris, Ba'al, Anubis och Amun under en blod-ed att de förenar aldrig vapen eller returnera dem till deras älskarinna.

Ryska forskare återhämtade sig Canopic jar håller symbioten där de försökte studera henne bara för Sekhmet att väcka och ta den kvinnliga forskare som värd. Efteråt började Sekhmet verksamhet i galaxen igen där hennes anhängare talade om hennes uppgång mot makten. Man trodde att hon hade någon roll i att manipulera tidslinjen till sin fördel genom användning av Aten enhet. Effekterna av hennes handlingar såg Stargate Command förstörs med en alternativ version av Jonathan J. O'Neill anländer i detta bara för att dö av strålning sår. Detta ledde till SG-1 avsänds till P3X-314 där Sekhmet hade ett möte med Herre Amun som hon försökte återfå de sju pilar. (SG1: "Stargate SG-1: Unleashed Ep 1")

Externa länkarRedigera