FANDOM

Sökandet för Sangraal var ett sökande efter den mytomspunna "Sangraal" tros faktiskt vara en De gamla enhet uppfanns av Merlin, som kan döda upphöjda Ori. Samtidigt Ori har lanserat en blodiga korståg för att konvertera galaxen till våldsamma dyrkan, och SG-1 hoppas att om deras "gudar" är förstört anhängare kommer att upphöra med sin kampanj. (SG1: "The Quest, Part 1", "The Quest, Part 2")

PreludeRedigera

Tau'ri äntligen har en solid ledning på var Merlins anti-Ori vapen är, men Osric vägrar att visa dem kartan som Morgan på efterkälken, som den sista gruppen av resenärer som var Ba'al och hans Jaffa som försökte stjäla den. (SG1: "The Quest, Part 1", "The Quest, Part 2")

SökandetRedigera

Teamet besöker en medeltida som by nära att världens Stargate, där de möts Osric, en bräcklig bibliotekarie som vakar över hela byns material relaterat till Sangraal. Men de är inte de enda som letar efter det. Ba'al också söker efter den enhet, som har passerat genom tre dagar innan. Osric varnar dem att många har kommit till honom ute efter Sangraal, och har aldrig återvänt från sin strävan. Vägen är farlig (skogen där det sägs vara placerad var förbannad av Morgan Le Fay), och den legendariska priset vaktas av en stor drake. Överstelöjtnant Samantha Carter tvivlar på att det är en verklig drake, tro att det är någon form av avancerad säkerhetssystem. Dessutom, en gamla bläddra kallas Pergament av dygder rekommenderar att arbetssökande i Sangraal måste ha fem dygder: klokhet, välgörenhet, vänlighet, visdom och tro.

I det ögonblicket Ori soldater storma staden och förklara planeten under Ori styre. Med hjälp av en lokal barägare lyckas laget att undkomma Ori trupper, och övertyga Osric att leda dem till Sangraal. När flyttar närmare skogen, är laget förvånad över att finna dussintals människor fryst i tid. Carter förklarar att folket är fångade i en tid utvidgning fält och en liten korridor i realtid leder vidare in i bubblan. Med hjälp av en särskild mätare och genom att kasta stenar, lyckas laget att framgångsrikt navigera i labyrinten. Som de fortsätter framåt, de hälsade med en överraskande syn. Ba'al, övergiven av hans Jaffa och ser mycket put-ut. Teamet konfronterar Ba'al, men faller i en fälla. Baal avslöjar att han lockades hit av en kista som ligger på marken och var instängda under tre dagar i en kraftfull sköld, och nu laget är instängd liksom. Daniel inser då att de måste följa de fem dygderna bokstavligen. Teamet använde försiktighet för att navigera i tid utvidgning labyrinten, så det självklara svaret är att använda välgörenhet för att fly. Varje person som släpper ut ett objekt av värde inuti bröstet och skärmen inaktiveras. Laget är på väg att döda Ba'al, men han informerar dem om att han vet drakens rätta namn, som kan vara en viktig lösenord eller åtkomstkoden, övertyga teamet att föra honom tillsammans.

Men eftersom de fortsätter på sin resa, Daniel plötsligt konfronterar Osric. Efter att ha observerat honom under en längre tid, Daniel misstänker Osric att vara en spion för Ori. Osric ler och visar sig vara Adria i förklädnad. Hon berättar teamet att alla de händelser som ledde fram till nu var iscensatt av henne att göra laget leda henne raka vägen till Sangraal, inklusive Vala dröm i början av episoden. Hon tvingar sedan Daniel för att hjälpa henne att hitta vapnet eller hon kommer att döda resten av SG-1. Daniel går motvilligt. De anger sedan en grotta och hitta en liten pojke instängd i en bur. Teamet använder dygd vänlighet att öppna buren, och en hemlig gång avslöjas. De använder då stöd av visdom att lösa en rad gåtor som grottan börjar kollapsa. Slutligen anländer teamet på en stor vägg av eld, och till synes illa om hur man fortsätta.

Daniel, dock är övertygad om att han vet vägen igenom. Han använder den slutliga dygd, tro, och går genom väggen av lågorna. Lågorna försvinna för att avslöja Sangraal. Adria order Daniel att ta den och ge den till henne, men Daniel inser att även inne i grottan, kan Adria inte använda sina Ori förmågor. Han utmanar henne att ta Sangraal själv, men hon vägrar. Han försöker sedan att plocka upp sig, men det är bara ett hologram. Plötsligt dörren bakom laget stänger stängs och en massiv drake visas, andas eld och redo att attackera laget.

Han attacker draken genom att andas eld men Adria utökar sin personliga sköld för att skydda laget. SG-1 försök att ingripa med draken, men deras skjutvapen har ingen effekt. Draken svänger sin svans och stötar öppnar en öppning i väggen, genom vilken laget flyr. Tänker de är tillfälligt säkra, Överstelöjtnant Cameron Mitchell ser snart ett eldklot expanderar in i tunneln, och beordrar teamet att köra. De hittar ett sätt utanför, men draken skurar ut från toppen av berget i jakten.

Mitchell beslutar att eftersom tidigare försök att skjuta på draken misslyckats, att kanske en annan metod för attack skulle vara mer framgångsrika. Han resonerar att "kulor inte studsa Hologram" och bestämmer sig för att använda C-4, tror draken vara fast material. De tar skydd i trädgränsen samtidigt förbereda attacken, men Daniel Jackson säger att de måste besegra draken eftersom det är den sista uppgiften, och att tala Dragon verkliga namn kommer att förstöra det. Vala Mal Doran föreslår att det kan vara Darrell draken, medan Teal'c föreslår Puff. Ba'al hade tidigare sagt att han visste namnet på väktare, men medger att detta var en lögn. Mitchell, efter att ha förberett C-4, planerar att köra in i clearing och lura draken till marken, vilket ger honom möjlighet att använda C-4 mot drakens utsatta sårbara. Han förbereder sig för att köra in i clearing, men hindras av Teal'c, som tyst övertygar Mitchell att han skulle vara den att fungera som bete. Planen är från början en succé; Dragon mark och Teal'c kastar C-4 i drakens mun. Överstelöjtnant Samantha Carter träffar detonator och ett svagt ljus ses i och runt drakens mun men till bestörtningen av laget draken är opåverkad, och fortsätter att jaga Teal'c.

Som Teal'c börjar springa tillbaka, Daniel anledningarna till att väktare refereras i rullnings är inte draken, men den person som skapade draken: Morgan Le Fay. Vala tar slut, med Daniel i jakten, tala om för henne att vänta. Vala stannar framför draken och säger "Morgan Le Fay", men draken kvar. I desperation, hon frågande säger "Darrell?" som förutsägbart har ingen effekt. Daniel fångar upp och snabbt säga "Ganos Lal" (den De gamla namnet på Morgan Le Fay) och draken försvinner.

Gruppen återvänder till berget och omger Sangraal. Daniel sträcker sig efter det, och de transporteras till en annan kammare. Men upptäcker de att Adria inte transporterades med dem. Daniel och Carter antar att det var en felsäker att stoppa fel personer kommer, som Mitchell klagar över att Ba'al kvar hos dem. Vid inspektion av grottan de hittar en frusen kropp med en inskription: "Här ligger Myrddin, archmage av rundan". Daniel meddelar att testerna inte var avsedda att skydda Sangraal, de var avsedda att skydda Merlin, som befinner sig i en stasis pod som liknar den anordning i vilken Överste Jack O'Neill frystes i Antarktis. Morgan skulle ha haft för att förstöra Sangraal att Merlin hade skapat, eller riskera vrede övriga, så hon gjorde, men bevarade Merlin i hopp om att han skulle kunna rekonstruera det. Vala titta runt grottan lite mer, kommentarer till laget om en fixtur på väggen, Daniel berättar snabbt Vala att se ut som den De gamla arkivet av kunskap försöker fånga Vala, hon framgångsrikt undviker.

Merlin frigörs från stasis och misstag partiet för några av de riddarna kring det runda bordet. Ba'al börjar att klaga och Merlin tystar bokstavligen honom med en våg av hans hand. Daniel förklarar att de inte är riddarna och även den nuvarande situationen med dem och Ori. Vala och Daniel fortfarande med Merlin medan resten spana området. De upptäcker att de har bytt lokaler och nu befinner sig i en ökenmiljö inte grönskande miljö de var i tidigare. Teal'c är fortfarande utanför medan de andra gå tillbaka för att berätta Vala och Daniel nyheterna.

Tillbaka i byn, är Adria arg att SG-1 har kringgått henne, och att de kan vara på väg att hitta Sangraal. Prior berättar att när SG-1 strålade bort, Stargate öppnade för en bråkdels sekund. Adria beställer förbränningen av staden, och försök att upptäcka var SG-1 har gått genom att undersöka Dial Home Device.

Quest2

Merlin konstruerar Sangraal.

Merlin går med på att hjälpa till att bygga en ny Sangraal, men frågar en sak i gengäld: att de följer honom, och vad som än händer, måste de låta det hända. Merlin stirrar in i förrådet för De gamla, som orsakar en 3 dimensionell hologram att visas. Inom den virtuella rymden börjar Merlin att montera Sangraal. Teamet tittar på Merlin observerar en konstig skift, och Teal'c meddelar att laget skulle komma utanför. Mitchell med Baal och Carter anlända utanför och upptäcker att de är nu på en snö planet. Carter skäl som att hålla ett steg före alla förföljare, har Morgan programmerat porten till ringa ut varje några timmar och flytta laget från planet till planet i ett nätverk utanför standardgrindnätet. Carter och Ba'al blir tillsagda att arbeta på enheten så att de kan lista ut ett sätt att ringa ut från porten. Merlin konstruera Sangraal. Timmar senare, är Merlin försvagas med stressen att bygga enheten, och insisterar han vila. Daniel berättar för honom att ta den tid han behöver, men påminner honom om vad som står på spel. Merlin musor för sig själv att han är för gammal och att det inte finns tillräckligt med tid och vetter mot arkivet av De gamla gång. En bländande vitt ljus kommer från enheten, och Merlin kastas tillbaka till marken död.

Chockade på vad som just hänt, Daniel undrar om Merlins sista ord, men inser att Merlin måste ha laddat upp sina kunskaper i arkivet av kunskap. Även O'Neil tidigare möten med enheten hade visat nästan dödlig och kräver ingripande från Asgard för att rädda hans liv, Daniel spekulerar att Merlin hade använt arkivet för att lagra endast en begränsad mängd information, så att inte överbelasta den mänskliga hjärnan. Han står inför arkivet av De gamla, som hämtar Merlins kunskaper i Daniel. Vala kontakter Mitchell och säger åt honom att komma tillbaka snabbt; Han berättar andra att stå utanför arbets. Mitchell, när han återvände ser Daniel liggande medvetslös med Vala höll honom. Efter en stund Daniel återfår medvetandet, hålla huvudet i händerna. Mitchell frågar om han är okej och Daniel svarar som om han är Merlin, om att Mitchell är verkligen liknar Perceval. Mitchell och Vala inser att gamla kunskap är överväldigande Daniel. ser Daniel håller huvudet i händerna och säger att han kommer att fortsätta att bygga enheten. En annan förändring sker, lämnar Merlin kropp bakom. Laget utanför bekräftar att de nu på en skogsplanet, glädjande Ba'al som inte tycker om att arbeta i kylan. Men Adria är inte långt efter. Hon kan härleda gate adress från DHD efter en undersökning, och färdas från ökenplanet till snö planet. Hennes vakter tycker också Merlin kropp, och Adria börjar arbetet med att dechiffrera nästa adress, anger att varje gång det tar henne en kortare period för att hitta adressen.

Daniel, som rör sig med en mycket större hastighet att Merlin kunde, avslutar den första etappen av Sangraal anordningen i det holografiska utrymme, vilket sedan balkar in i existens på piedestalen nedanför hologrammet. Han vacklar från förvaret försvagas och säger att han måste vila. Han återvänder till slutförvaret och fortsätter med Sangraal. Carter och Ba'al oense om hur man använder DHD att lämna planeten. Carter skäl att eftersom de inte kan hitta en uppringningsprogram i DHD, måste det förvaras i obelisk som är bredvid porten. Ba'al avfärdar idén som löjlig eftersom Carter är en människa och, ännu värre, en kvinna.

Mitchell och Vala inser att e gamla kunskap är överväldigande Daniel. Vala börjar oroa Daniels säkerhet, och utmanar Mitchell att berätta Daniel inte att fortsätta. Mitchell påminner henne om när hon flög in i Supergate och berättar att, "Nu vet du det svåra med att vara en del av det här laget inte riskera ditt eget liv, det är att titta på dina vänner chansa med deras". Grattis. Nu verkligen är en av oss.". Ba'al gång nämner att eftersom Carter är en kvinna, kan hon inte göra mycket när hon har problem med att hitta den automatisk uppringning enheten i obelisken. Carter stansar Ba'al, knackar honom till marken, och råder honom att om han vägrar att hjälpa, då han inte längre värt att hålla runt. Hans liv nu i balans, blir Ba'al kooperativ.

Daniel avslutar den andra etappen av Sangraal och återigen ett stenkast från förvaret utmattad. Mitchell frågar hur många fler stadier finns och Vala säger att hon trodde att röda kristallen var Sangraal. Men det är faktiskt den sista etappen av det, det som gör det hela vapnet arbete. Carter, som kämpar med pjäsen hon tror är ett sätt att aktivera gate och lämna planeten, motvilligt frågar Ba'al om hjälp med det. Med en leende utseende, frågar Ba'al varför han skulle hjälpa henne; Teal'c påminner honom om hans nuvarande situation och han håller med. De kan inaktivera skydds hindrar dem från att ringa ut, men innan de kan agera, registrerar ett inkommande maskhål. Carter informerar Mitchell och han och Vala huvudet utanför, medan Daniel fortsätter att vila. Adria vakter kommer genom gate och laget öppen eld. Mitchell och Vala anländer till stöd; Baal är skjuten.

Adria anländer i grottan, hitta den ofullständiga Sangraal och proklamera sin seger till Daniel. Daniel använder sina nya befogenheter för att skapa åskväder döda Ori vakter. Teamet vänder sig se Daniel kastade från mynningen av grottan, med Adria stående triumfer ovan. Carter ringer ut och laget är redo att lämna, men Adria använder sin makt för att avfyra en ström av energi på laget. Daniel använder sin makt och skapar ett kraftfält för att skydda sina vänner som Chef till porten. Mitchell går igenom, och Adria överväldigar Daniel, som kollapsar. (SG1: "The Quest, Part 1", "The Quest, Part 2")

AftermathRedigera

Tillbaka på Stargate Command, Vala söker efter ett sätt att gå tillbaka och rädda Daniel, men laget är inte att bestämma den adress från vilken de ringt in. Vala, frustrerad, säger att Adria inte har några problem.

Ombord en Ori krigsskepp flyger genom hyperrymden, sitter Daniel på golvet i ett mörkt rum. Adria in, och han hävdar att vad han hade är borta, men Adria tror inte honom. Hon råder Daniel att vila, eftersom det finns mycket att göra. (SG1: "The Quest, Part 1", "The Quest, Part 2")