FANDOM

Revisions
Revisions (Stargate SG-1)
Invånarna av P3X-289
Produktion
Serie

Stargate SG-1

Episod

7.05

Produktion #

705

Original datum

Juli 11, 2003

Skriven av

Joseph Mallozzi & Paul Mullie

Regisserad av

Martin Wood

Rollista
Gäststjärnor

Christopher Heyerdahl som Pallan
Peter Lacroix som Kendrick
Tiffany Knight som Evalla
Liam Ranger som Nevin
Gary Jones som Walter Harriman
Wendy Noel som Råd kvinna
Patrick Keating som Manlig kansler
Michael Robinson som Manlig rådman
Finn Michael som Manlig kansler
Martin Wood som S. Wood

Kronologi
Förgående avsnitt

Orpheus

Följt av

Lifeboat

SG1 season 7
SG-1 Säsong 7
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22
Säsong 6 Säsong 8

"Revisions" är det femte avsnittet av sjunde säsongen i Stargate SG-1.

SynopsisRedigera

SG-1 hitta en civilisation lever i en kupol av en obeboelig planet. Den till synes fredlig civilisation använder geotermisk energi för att upprätthålla kupolen. Men mystiskt börjar flera personer försvinner, och kupolen långsamt krymper.

HandlingRedigera

P3X-289

MALP hittar en kupol på P3X-289.

Stargate Command skickar en MALP genom Stargate till P3X-289, en planet med en mycket giftig atmosfär, bland annat att hitta svaveldioxid, kolmonoxid, metan och ammoniak. MALP ser då en konstig kupol, omkring 2,2 kilometer i diameter, och 500 meter hög. Major Samantha Carter guidar MALP till kupolen. Den stannar precis utanför "dimma", och utvidgar sin arm, där det verkar att gå igenom några hinder av något slag. Av nyfikenhet, kommandon Carter MALP till inne i kupolen, där hon, Walter Harriman och Daniel Jackson ser en grönskande landskap. Men några sekunder senare, avslutar överföringen.

SG-1 skickas för att hämta sonden och undersöka insidan av kupolen. Att hindra dem från att ge efter för toxiner, är laget ut full Hazmat redskap, som bör pågå i minst 12 timmar. De går till kupolen, hitta rester av gamla strukturer, vilket tyder på en gång så blomstrande civilisation. De anländer precis utanför kupolen, där Carter plockar upp en statisk laddning. Överste Jack O'Neill använder sin P90 peta genom domen. Efter det börjar teamet gå igenom det, där de möter ett visst motstånd, och se grönskande omgivningar och upptäcker en ren atmosfär av syre och kväve, tillräckligt för att ta bort Hazmat dräkter. Carter dragit slutsatsen att motståndet måste vara där för att hindra människor från att oavsiktligt rör sig genom och bli utsatt för giftet atmosfären. De bestämmer också att MALP är fortfarande fullt funktionsduglig.

Revisions01

SG-1 anländer inne kupolen.

Laget då märke till en ung pojke peering på dem från bakom ett träd. Han berättar att hans namn är Nevin, och att han kan ta dem till byn för att träffa sitt folk, men bara om han kan ha en Hazmat dräkt, som SG-1 tvingar till. De kommer snart på byn och träffa Nevins far, Kendrick som, liksom andra byborna inte har sett många besökare förut. De bär alla silver enheter på deras vänstra tinningen. SG-1 tas sedan till rådet, där de möts av rådet. SG-1 berättar att de undvek den giftiga atmosfären genom Hazmat dräkter, och kom från Jorden av Stargate. Till en början vet råds medlemmarna inte vad det är, tills hela byn stannar en stund, och sedan minns Stargate som "Gate avMagh Mar". De fullmäktigeledamöter då förklara för dem enheterna på deras huvuden, känd som "Länk", som ger alla samma information när de behöver det.

Efteråt, O'Neill och Teal'c lyckas flytta MALP på ett sätt som de kunde få kontakt med SGC. General George S. Hammond är nöjd med situationen, och ger O'Neill ytterligare 24 timmar till nästa schemalagda kontakt, vilket innebär SG-1 är att övernatta i byn. O'Neill och Teal'c övernattar i Nevin och Kendrick hem, medan Carter och Jackson vistelse i ett annat hus, som tillhör Pallan och hans hustru Evalla. Paret berättar att ett par hundra år sedan, sin avancerade teknologi långsamt förgiftade deras värld, och började skapa kupolen med hjälp av geotermisk energi, och på allvar skära ned på sina avancerade tekniska livsstil, och har varit i 400 år. Pallan erbjuder för att visa Carter generatorerna nästa dag. Samtidigt vaknar den kvinnliga medlem i rådet upp från sin sömn och sedan går ut ur sitt hem och genom barriären till giftiga utanför.

Revisions02

Pallan ger Carter en tur av kontroll rummet.

Nästa morgon, vill Jackson veta om det förflutna av sin civilisation, och Evalla visar honom till ett rum fullt med böcker, och hjälper honom översätta dem, eftersom Jackson inte vill öppna länken. Samtidigt är Carter visas kraft rum, som innehåller endast datorer i kupolen, som används för att styra länken, samt avläsningar kraften från geotermiska generatorer. Carter då märker något, men när hon vänder sig till se Pallan, han fryser, liksom hela byn. De är sedan tagna ur sitt trans, där Carter berättar Pallan av en nedgång i energi behandlingen, som Pallan säger är omöjligt, eftersom de "bor i samma". Efteråt möter SG-1 tillsammans, och de vill erbjuda människorna i kupolen omlokalisering. De talar till rådet, som talar om för dem att de inte vill lämna. När teamet berättar om councilwoman, berättar den andra fullmäktigeledamöter dem att de uppenbarligen aldrig haft en rådets fjärde medlem, eller åtminstone en kvinnlig ledamot i rådet sedan förra valet för två år sedan.

Carter anser länk kan vara ansvarig för detta, men de fortsätter med sina resultat. Jackson frågar Evalla frågor som rör befolkning kontroller, medan Carter använder hennes dator så hon kunde förstå vad deras dator säger. Hon sedan märker strömfluktuationer, med den energi som går ned med 2%. Men berättar Pallan igen henne att strömmen variation är alltid mellan 0,01% till 0,07%. Samtidigt Teal'c och O'Neill möter Kendrick, som berättar att han och hans son är villiga att flyttas till en annan planet. Men när O'Neill och Teal'c närmar MALP, tycker de att det inte längre finns. Carter sedan radioanropar i och säger till honom att kupolen är att förlora makten, och har minskat med 4% under de senaste 24 timmarna, och om strömmen nivåerna att fortsätta att sjunka, kommer kupolen misslyckas, och alla kommer att dödas.

Revisions03

Evalla går och Jackson jagar efter henne.

Carter sedan meddelanden alla frysning igen. Jackson vittnen Evalla gick iväg. Jackson försöker stoppa henne, men hon går runt ett hörn. Jackson springer efter henne, men när han vänder hörnet, inser han att han närmar sig barriären och stannar själv. Carter radioanropar O'Neill och berättar för honom dess händer igen, allas frysning. Teamet möter upp inne i ett hus, där de är överens om att den skyldige till detta alla är länken, varje gång strömmen sjunker, är alla i någon slags trance, och sedan fortsätta som om allt är normalt, eftersom länken vill ha dem att tro på allt är normalt.

Deras plan är att övertyga folk om att länken är att ljuga för dem, och att programmera om den, medan Jackson fortsätter att läsa i gamla böcker för att hitta bevis för att allt inte var som det är nu. O'Neill och Teal'c planerar sedan att lämna för att hämta sina dräkter att ta kontakt med jorden. Men på vägen till Nevin och Kendrick hus, stannar Nevin dem och talar om för dem att deras hem är någon annanstans, men insisterar han bodde i den aktuella platsen för hela sitt liv. När de gör det för att deras "hem" och hämta deras Hazmat dräkter, säger de Kendrick att de kommer att få kontakt med jorden, och upprepar sin önskan att lämna kupolen. Dock verkar Kendrick att ändra sig, och förnekar som gör framställningen, samt ta reda på att Nevin inte längre vill bli en upptäckare, men en trädgårdsmästare istället, som sin far. Veta länken är att manipulera deras sinnen, vill O'Neill för Kendrick ta bort den. Dock säger han att han inte kan så tar bort länken, skulle orsaka "ögonblicklig död", något som de aldrig sagt förut.

Revisions04

Carter försöker övertyga Pallan Länken är att manipulera dem.

Carter berättar Pallan och försöker övertyga honom om att effektnivåer sjunker, och att länken är att uppdatera varje gång den gör det, för att vi alla tror att strömmen är konstant, och att hon måste varna alla att lämna kupolen och flyttade . Men när hon nämner Evalla, frågar Pallan vem hon är. När Carter berättar för honom att hon är hans fru, berättar Pallan henne att han aldrig har varit gift.

Daniel fortsätter att titta igenom bibliotek och sedan finner något att backa Carters fall. Han plockar upp ett dokument och springer till kontrollrummet, där han berättar Carter och Pallan att - baserat på papper planer och juridisk dokumentation som användes när kupolen ursprungligen inrättades - 100.000 människor en gång levde i kupolen, snarare än 1.300 som lever nu. Under tiden O'Neill och Teal'c utanför kupolen, där de ser skelett av människor som en gång levde i kupolen. Tillbaka i kontroll rummet, försöker Carter övertyga Pallan att ta bort länken inte skulle vara ödesdigert, eftersom hon såg några människor bort det innan de anländer, men länken uppgraderade denna information på grund av länken inte förutse utanför besökare, når så Carter ut till Pallan panna och tar bort den anordning som inte dödar honom.

Revisions05

O'Neill och Teal'c är omringade.

Pallan, nu inser länken är falsk, hjälper Carter för att försöka programmera om den. Men i processen, kopplingen uppdaterar sig själva igen. Den här gången byn tror att SG-1 behöver hjälp, har gjorts att tro att SG-1 var bortkopplad från länken. När O'Neill och Teal'c återinträda på kupolen, märker de att de följs av alla i byn, med undantag för Pallan, och är snart helt omringade. Kendrick ger dem de anordningar för att ansluta dem till länken som O'Neill vägrar. Samtidigt förvaltar Pallan, som erkänner att utan länken, gör han inte vet hur man tillgång till systemet som han en gång gjorde, att slutligen finner sin väg in i länken. Med ingen tid att förklara allt, säger Carter honom att ta bort allt minne av SG-1, vilket han gör. Byborna stanna upp en stund, och reagera på O'Neill och Teal'c som om de aldrig sett dem förut, och hälsar dem igen.

En tid senare skickar SGC fler människor och hjälper hela byn att flytta till en annan planet. Carter berättar Pallan att hon fick reda på att 200 år sedan började den geotermiska ventilerna svalna, och som långsamt, kupolen krympte, och kommer att helt misslyckas en dag. Pallan är nu nyfiken på att veta att han hade en fru, även om han inte minns henne. Han ber Carter att hjälpa honom minnas genom att berätta för honom om Evalla.

ReferenserRedigera

Ammoniak; Danaan; FN P90 Personal Försvars Vapen; Folket av P3X-289; Geotermisk energi; Hazmat dräkt; Hologram; Högsta kansler Jorden; Kolmonoxid; Kväve; Kupol (P3X-289); Länk; Länk dator; Mobile Analytic Laboratory Probe; Metan; Morrigan; Ma'Tok stav; P3X-289; Syre; Stargate; Självmord; Svaveldioxid; Trä

Kända CitatRedigera

Nevin: Du kom från länder utanför.
O'Neill: Ja, det gjorde vi. Vad heter du?
Nevin: Vad är ditt?
O'Neill: Jag frågade dig först.

Nevin: Hur många planeter har du varit till?
O'Neill: Jag vet inte, massor.
? "Nevin:' Mer än 10?
O'Neill: Ja.
?"Nevin:' Mer än 20?
O'Neill: Ja.
? "Nevin:' Mer än 30?
O'Neill: Ja.
? "Nevin:' Mer än 40?
O'Neill: Ja.
? "Nevin:' Mer än 50?
O'Neill: kanske.

Pallan: Vad är det?
Jackson: De är juridiska dokument. Allt jag kan säga är att tacka Gud för advokater

NoterRedigera

Gate Logo
Sv.Stargate Wiki har en samling bilder relaterade till Revisions.

Externa länkarRedigera