FANDOM

Raiden
Biografisk information
Ras

Goa'uld

Kön

Asexuell (manlig personlighet)

Politisk information
Grad

Krigsmästare

Lojalitet

Sig själv

Av universum information

Raiden var en Goa'uld som aldrig uppnått rangen av Systemherre, trots att äga ett litet imperium i Vintergatan galaxen. Han sades ha förhindrat mongolerna från invaderande Japan genom att skicka ner en skur av blixtar pilar på sina flottor, det är okänt om det fanns någon sanning i detta, men det är möjligt att "blixtar pilar" i själva verket var Ma'Tok stav blaster. Vad är känt är att Raiden försvarade land av Nihon från mongoliska anfallare och, som straff för att attackera, tog han mongolerna från Jorden till en värld av Simarka där de tjänade honom till dess att deras eventuella uppror.

Styling sig på samma sätt som en japansk kejsare ungefär som Yu upprätthöll Raiden ett måttligt-stora maktbas i ett avlägset område av Goa'uld rymd gränsar Yus domän. Det var på grund av denna närhet att de två Goa'uld ofta slogs över planeterna mellan deras två domäner, och trots Yus större antal var striderna jämnt matchade med varje Goa'uld hävdar seger på en värld enbart att lida nederlag på nästa.

Raiden domän innehöll tolv planeter, men bara fyra av dem hade Stargate och var patrulleras av hans sju Ha'tak moderskepp tillsammans med nästan två dussin Al'kesh. För att behålla kontrollen över sina planeter, strukturerad Raiden sitt imperium på ett sätt som liknar feodala Japan, utse en Shogun för varje planet som också hade Daimyo att tjäna under dem för att kontrollera varje region på planet. Dessa världar var alla befolkade av människor i Asien härkomst, främst japanska men med en blandning av kinesiska på ett antal världar, i synnerhet de som Raiden hade fångat från Yu. Kulturen och samhället av dessa människor var liknande till det av 14th Århundrade Japan, tydligen hålls på den nivån Raiden.

Den mest försvarade världen på Raiden imperium var Kyoto, hem till de flesta av hans Jaffa samt tjänstgör som övningsfält för alla sina krigare. Det var här som Raiden inrymt flera Goa'uld laboratorier som forskat ny teknologi för att öka Raiden teknologiska fördel gentemot sina fiender så är möjligt. Bland de framsteg designad av dessa laboratorier Raiden är Thunder och Lightning stav som var anpassade från standard Ma'Tok stav. Raiden andra världar ingår Akita, Mito, Naha, Tosa och, tidigare, Simarka.

Trots ett väl försvarat världen valde Raiden en av hans Ha'tak talet, Katana, som sin bas för verksamheten liksom hans flaggskepp. Det är kanske på grund av denna mobila bas för verksamheten att han har överlevt så länge mot sådana överlägsna fiender, eftersom det gjorde honom till en mycket svår mål att ta ut. Ja, gick han så långt som att ta bort Stargate från Kyoto och placera den ombord på Katana så att han skulle kunna använda en Stargate när omloppsbana en planet.

Raiden hade två mycket olika sekter i Jaffa tjäna honom direkt, Thunder och Lightning Vakt, som alla använt sina respektive vapen från Raiden forskning, som utbildats i ett avlägset kloster i närheten av Kyoto huvudstad stad. Som med Jaffa av andra Goa'uld, var dessa trupper utan tvekan lojala till Raiden och skulle förr dö än förråda sin herre. Förutom dessa trupper med hjälp av vapen som skulle kunna imitera den legendariska förmågor deras gud, Raiden utrustade också hans personliga kara kesh med ett tekniskt system som skulle kunna imitera åska och blixt när det användes för att attackera sina fiender. (RPG: "Stargate SG-1: Fantastic Frontiers: Stargate Season One")