FANDOM

Rachel Luttrell
Rachel Luttrell
Biografisk information
Födelsenamn

Rachel Zawadi Luttrell

Alias

Rachel Z. Luttrell

Födelsedatum

19 Januari 1971

Födelseort

Tanzania

Kön

Kvinna

Höjd

5' 4" (1.63 m)

Civilstånd

Gift till Loyd Bateman

Andra information
Officiella hemsida

Official Rachel Luttrell

Stargate universum information
Karaktär

Teyla Emmagan

Rachel Luttrell, född 19 januari, är 1971 en tanzanisk-född kanadensiska skådespelerskan som är mest känd för att porträttera Teyla EmmaganStargate Atlantis och som Veronica Beck i CBC-serien Street Legal .

Tidigt livRedigera

Luttrell föddes i Lushoto, Tanzania, ett av fyra döttrar födda en brittisk-amerikansk far från Louisiana, och Tanzanias mor. Hennes familj emigrerade till Kanada när hon var fem år gammal och hon växte upp där. Hennes familj var mycket musikalisk, hennes far, en före detta medlem i den kritikerrosade Mendelssohn Choir, utbildad Luttrells sopran röst. Hon studerade balett vid prestigefyllda Russian Academy of Classical Ballet School och även studerat piano vid Kungliga Musikhögskolan i Toronto.

KarriärRedigera

Sin utbildning i dans och musik ledde naturligt henne till scenen. Hon gjorde sin professionella debut i en produktion av Miss Saigon i Toronto. Hon skulle gå på att visas i roller i andra etappen produktioner som Goblin Market, Las Meninas och Once on this Island.

Efter en flytt till Los Angeles som en tonåring, skulle Luttrell går på att visas i gästroller i TV-serier som ER, Charmed och Forever Knight. Frustrerad med några av de roller som erbjuds till henne på den tiden var hon överväger att ge upp på hennes skådespelarkarriär, och anmäla sig till UCLA för att studera arkitektur, men under samma år 2004 blev hon kastade i sin mest uppmärksammade roll datum som Teyla Emmagan på Stargate Atlantis.

Sedan han började rollistan av Stargate Atlantis har Luttrell agerat även i Stop Thief! och The Aviary. År 2006 hade hon en gäst roll i A Dog's Breakfast, den första filmen som regisseras av hennes Stargate: Atlantis co-star David Hewlett.

Personligt livRedigera

I juni 2007, producenter av Stargate Atlantisbekräftade att Luttrell och hennes make, Loyd Bateman väntade sitt första barn. Graviditeten skrevs in i handlingen. Luttrell födde en pojke som heter Caden Dar i oktober 2007.

RollerRedigera

Externa länkarRedigera