FANDOM

Prakiti
Astrografisk information
Galax

Vintergatan

Samhällelig information
Ras

Folket av Prakiti, Jaffa (nuvarande)
Goa'uld (tidigare)

Befolkning

100,000

Teknologisk period

Hög Medeltid Ålder

Under kontroll av

Människa (nuvarande)
Indra, Vritra (tidigare)

Av universum information
Framträdanden

The Enemy Within

Prakiti, utsedd P3-575—samt P3A-575—av Tau'ri, är en av de första planeter (bortsett från Abydos och Chulak) besök av människa från Jorden. P3-575 var en av planeterna som valts ut av Generalmajor George S. Hammond för SG team SG-1 och SG-2 för att resa till. Efter upptäckten att Major Charles Kawalsky härbärgerade en Goa'uld och dödades, fortsatte SG-1 till P3-575. (SG1: "The Enemy Within")

BeskrivningRedigera

Prakiti är en varm planet, med en atmosfär av 2. Geosfär av Prakiti är stabil. Prakiti har fyra årstider, som var och en varade i tjugofem dagar. Under året på Prakiti genomsnitt ut att ha åttionio dagar utan regn, två dagar av lätt regn, en dag av skyfall som skulle kunna orsaka översvämningar som kan få hastigheter på upp till 16 km per timme, två dagar av sandstormar, fyra dagar i vindar upp till 16 km per timme. (RPG: "Stargate SG-1: Fantastic Frontiers: Stargate Season One")

HistoriaRedigera

Tidig kolonisationRedigera

Prakriti var ett torrt värld dominerar terrängen är stenig och karg, som Stargate låg i ett halvtorrt öknen med närliggande buskmark samt flera små sjöar. Folket av Prakiti ursprungligen kom till planeten från Jorden av Goa'uld Indra och Hindu åskguden, av okänd anledning. På grund av planetens torra natur, men skulle de inte ha överlevt länge om det inte hade varit för ett bevattningssystem utformas och genomförs av Indra själv. Indra utformat denna omfattande och, för folket av Prakiti, sofistikerat system för att hämta vatten från underjordiska reservoarer innan transporterar den enorma sträckor för att komma till folket. Systemet i sig var en anmärkningsvärd prestation för folket, och var en av många anledningar till att de även om Indra som en slags gud.

En annan anledning till denna tankegång var att Indra tillbringade mycket lite tid på planeten och de flesta av kommandot beslut för sin specialutbildade Jaffa och Marut, som var hämtade från den lokala befolkningen, vilket innebar att de hade familjära kopplingar till sitt folk och gjort dem något behöriga guvernörer. Det var dessa Jaffa, liksom Indras människa anställda, som fick i uppdrag att föra vatten till uttorkade samhällen som prickade de beboeliga områdena Prakiti. Slutresultatet av Indras åtgärder innebar att folket av Prakiti överlevt i flera hundra år med ett minimum av underhåll.

Under dessa år var planeten enade under Indras styre och den centrala staden, Saravad, höll de flesta av planetens befolkning samt vara platsen för den Palats av Thunder God, den plats som Indra stannade på de sällsynta tillfällen som han besökte Prakiti. Det var här som Jaffa och Indras rådgivare var inrymt, och var platsen för forskningslaboratorier samt andra rum som serveras Indra. Om folket av Prakiti ville petitionen Indra, skulle de ta sig till slottet där de skulle mötas med en högre Jaffa eller mänskliga rådgivare som skulle, i teorin, relä meddelandet till Indra själv. I själva verket var det dock dessa tjänare som skulle göra besluten i stället för deras frånvarande gud.

Föreningen av planeten var en relativt enkel och trots sin hinduiska ursprung, har de inte överför någon form av kastsystem från Jorden till sitt nya hem. I stället var ära och sociala betydelse bedöms av politiska närhet till Indra och hans tjänare på planeten. Som sådana var de som tjänade Prakiti direkt anses vara av en mycket högre stående än alla andra varelser på Jorden, med människor som lämnat tjänsten förmedlas på något sätt under dem. Resten av folket levde sitt enkla liv som jordbrukare, hantverkare och herdar av djur—exempel kadaiva—samt ger sig som värdar till Goa'uld symbioter som Indra kommit till planeten. Att bli värd ansågs vara en sällsam ära, bär med sig mycket prestige, men det är tveksamt att folk visste sanningen om vad som hände.

På grund av Indras frånvarande ställning, ledde folket av Prakiti jämförelsevis goda liv och var till stor del lämnas åt sitt öde. Även om de gjorde ändå dyrkar Indra som deras gud, var deras dyrkan livlig och färgstark med många festivaler hålls, förmodligen i Indras ära, i sanning de hade lite religiöst innehåll, och var främst vild sammankomster som markerade svarvning av årstiderna samt andra händelser. Om något, spelat Indra bara en mindre roll i Prakiti kultur, även om de godtog honom som sin gud hade de en nästan agnostisk inställning till honom, att de aldrig direkt förnekade Indras existens eller gudomlighet, men deras bejakande av dessa båda föreställningar var helt enkelt svag och reserverade. Hade Indra någonsin valde att komma tillbaka till sitt folk, skulle han ha sett att dessa människor inte längre slavarna de en gång varit.

InvasionRedigera

Folket skulle ha förblivit i detta läge hade det inte varit för invasionen av Vritra, en rival Systemherre av Indras som dirigeras Indras styrkor från planeten och tog den som sin egen. Så snart han hade åstadkommit detta, ställ Vritra omedelbart om att förändra Prakriti samhället för att passa sina egna behov. Inte längre hade befolkningen lever ett enkelt liv fyllt av färgstarka festivaler, istället Vritra enlisted ett stort antal till servern som gruvarbetare som skulle borra i planetens djupa skorpa att hitta det Vritra kallas en mystisk cache av "skatt". Även Vritra trodde att han var gräva mot en De gamla cache, vad han inte visste var att någon sådan cache fanns. Trots detta tvingas Vritra ändå folk att gruvan genom att använda sin egen Jaffa, asuras.

Men inom några månader Vritra övertagande, började ett uppror mot honom ledd av Marut vars leden har nu gjort av människor som hade tagit upp den inte längre föreligger Jaffa. Detta mycket handling började en lång krig, Marut försöker stärka sina led från den lokala befolkningen. Tyvärr för folket, var Marut ingen match för överlägsen eldkraft och antalet asuras trots tappert försök. Indras folk fortsatte att kämpa på trots detta, i tron ​​att en dag deras gud skulle komma tillbaka från stjärnorna för att befria sitt folk. Konstigt nog ökade Indras rykte bland sitt folk bara i hans frånvaro och de flesta människor inte ens ihåg att han var en Goa'uld. Dock bör Indra tillbaka, det var osannolikt att han skulle vara frälsaren att hans folk trodde att han var, och bara skulle Vritra som härskare av Prakiti.

Sedan Vritra invasion och efterföljande underkuvande av planeten har folket levt obehagliga liv. De gruvor som Vritra beställt grävde blev bara djupare varje år drar mer och mer av befolkningen i dem och ta dem ifrån tenderar att befolkningens grundläggande behov. Asuras fungerade som en lokal polisstyrka, vandrade de lokala samhällena för att söka efter tecken på uppror. När de upptäckte marut, eller någon som vill hjälpa dem, dödade asuras dem på plats om varelser som helt enkelt var misstänkta för sympatiserande ofta mördades i natt. (RPG: "Stargate SG-1: Fantastic Frontiers: Stargate Season One")

Kontakt med Tau'riRedigera

Under 1997, Prakiti valdes för att vara en av de första platsens—andra än Abydos och Chulak—att få besök av Tau'ri av Stargate Command. Det, tillsammans med P3A-577, valdes som planeter för att få besök av SG team SG-1 och SG-2. Även Överste Jonathan J. O'Neill initialt begärde att SG-1 skickas till P3-575, Generalmajor George S. Hammond tilldelad uppdraget till Major Charles Kawalskys SG-2. Men när det upptäcktes att Kawalsky hade smittats med en Goa'uld, var uppdraget teamets på is tills SGC kunde ta bort det från hans kropp. Trots deras ansträngningar kunde Tau'ri oförmögen att göra det och Kawalsky dog innan han kunde besöka Prakiti.

Hellre än att skrota uppdraget, var SG-1 skickades till P3-575 i SG-2 plats. Det är okänt exakt vad som hände under besöket, men det är känt att SG-1 lyckats överleva sitt besök av Prakiti i stort sett oskadda och kunde återvända till Jorden. (SG1: "The Enemy Within")