FANDOM

Portal dator terminal var en display som skapats av Lanteanererna.

ÖversiktRedigera

PortalComputer

Detalj på portalen terminalen.

Dessa var stora platta datorskärmar storleken på en tabell som innehöll information på sin yta och anslöts till Atlantis genom Lanteaner observation satellit. Genom det var invånarna i en planet kan tillhandahållas instruktioner från vetenskapsområden till militaristiska uppgifter som behövs för att människor civilisation som långsamt utvecklas. Detta gjorde de mänskliga invånarna tror portaler är heliga reliker med instruktioner som tillhandahålls av Oraklet själva.

Det var möjligt att utnyttja portalen systemet och mata dem falsk information.

HistoriaRedigera

Under tiden som De gamla bebodde Pegasus galaxen, placerade de portal dator terminaler på många världar med mänskliga liv för att vägleda deras utveckling. Datorerna avaktiveras efter Lanteaner-Wraith kriget som Lanteanerna kvar för Jorden resulterar i portaler är tyst på världar som M4D-058.

När Atlantis Expeditionen kom Atlantis, upptäckte de att sällskap forskning lab som de trodde var ett spelrum och inte riktiga civilisationer. Genom rummet, Överstelöjtnant John Sheppard och Dr Meredith Rodney McKay gav de två samhälleliga invånarna i M4D-058 order på hur man kan utveckla sin civilisation. Blev dock två antagnostic varandra leder till ökande fientligheterna.

Efter att ha upptäckt vad "spel rum" var hjälpte Atlantis Expeditionen förhindra förstörelse förs av de två människoraserna genom att mata falska uppgifter till deras portal dator terminal gör dem tro att de ömsesidigt har förstört varandra för att visa dem vad var de möjliga utfall om de fortsatte sin konflikt. (ATL: "The Game")