FANDOM

Tidigare:

Slaget vid Midway

Phoenix Kampanj
PhoenixBattle11
Phoenix engagerar Lastlight's Hive skepp.
Konflikt:

Lastlight's korståg

Datum:

2008 (alternativ tidslinje)

Plats:

Pegasus galaxen

Resultat:
Stridande

Tau'ri

Befälhavare

Överste Samantha Carter

Lastlight

Styrka

Phoenix

Flera Hive skepp

Offer
  • Minst 4 Hive skepp, sannolikt mer
    • 1 Hive skepp (känd mellan strid)
    • 3 Hive skepp (sista striden)
  
"Det finns inget sätt som vi skulle ha rullat över och låt Michael ta över hela galaxen."
John Sheppard

Phoenix Kampanj hänför sig till en serie av strider som inträffade i 2008 hela Pegasus galaxen i en alternativ tidslinje. Kampanjen var en del av ett försök som anges av Atlantis Expeditionen för att trycka tillbaka mot styrkor Michael Kenmore och hans angrepp mot de mänskliga populationer av Pegasus galaxen planeter.

PreludeRedigera

"Med Wraith i oordning, Michael tillbaka till befolknings han smittats med Hoffaner drogen. Han valde den starkaste och friskaste av de överlevande och omvandlade dem till hybrider. Resten han utrotade."
Meredith Rodney McKay

I 2008 i det aktuella tidslinjen, Överstelöjtnant John Sheppard klev genom StargateM4S-587 med avsikt att återvända till Atlantis. Men var Stargate maskhål skärs av en solar flare, som transporterade honom 48.000 år in i framtiden. I hans frånvaro från den nuvarande, uppstod en tidslinje där Teyla Emmagan (efter att ha fångats av Lastlight innan denna händelse) hade sitt barn. Som ett resultat, Michael kunde slutföra sin forskning om att finslipa sina Människo-Wraith Hybrider. Dessutom var han kunna påskynda fördelningen av Hoffaner drogen till människa planeter hela galaxen. Således, Pegasus galaxen var i kaos - människor och Wraith både var under attack av Michael och hans växande armé av hybrider. Med Internationella Tillsyns Rådet och de militära ledarna på Jorden ovilliga att begå några betydande resurser för att skydda befolkningsgrupper i nätverket Pegasus galaxen, Överste Samantha Carter var tvungen att agera.

MckayCarterPhoenix11

Mckay och Carter förbereder skeppet för strid.

Som en följd av ihållande lobbyverksamhet, ITR slutligen gav i sin position, beslutar att tilldela Jordens nyaste 304 - Phoenix - till Atlantis Expeditionen för användning vid avvärja Michael korståg. Eftersom skeppet var fortfarande ofullständig vid ankomsten till New Lantea, Samantha Carter och Doktor Meredith Rodney Mckay (tillsammans med andra medlemmar i expeditionen) tillbringade större delen i en månad att få den klar för strid. När skeppet var fullt fungerande, Carter själv bjudit skeppet lämnar Major Evan Lorne tillfälligt befäl Atlantis.

KampanjRedigera

PhoenixAsgardBeams11

Phoenix attackerar em Hive skepp.

"De kunde orsaka avsevärd skada, trots fruktansvärda odds."
Meredith Rodney McKay

Kampanjen började som en serie hit-and-run ops på Lastlights flotta; Phoenix skulle komma ur hyperrymden, förstöra flera Hive skepp med Asgard plasma strål vapen, och fly tillbaka till hyperrymden innan någon väsentlig skada har uppkommit. Intel samlades inför dessa attacker som att bestämma placeringen av dessa skepp och någon planet de skulle anfalla. I ett sådant engagemang, Phoenix framkom hyperrymden inför två av Michaels Hive skepp. Med både en överraskning, Phoenix kunde helt förstöra ett av skeppen med endast en handfull skott. Men innan den andra kan förstöras, öppnade eld på Phoenix, som snabbt drog för att undvika att ta skada.

Inledningsvis visade Phoenix Kampanjen mycket lovande i repellerande Michael styrkor. Fastställande denna kampanj för att vara ett allvarligt hot, dock, Michael Kenmore iscensatt ett bakhåll - medvetet läcker intel att han var på väg att attackera en tätbefolkade mänskliga världen. Överste Samantha Carter, tror att information vara korrekt, trodde hon kunde komma till planeten först och förhindra attacken. Men när kommer ut ur hyperrymden på koordinaterna, den Phoenix omedelbart överfallen av tre av Michaels Hive skepp.

Phoenix sista stridRedigera

BattleOfThePhoenix11A

Phoenix avfyrar missiler på flygande i ett bakhåll.

"Men så småningom deras lycka sprang ut."
Meredith Rodney McKay

Hive skeppn riktade omedelbart Phoenix, öppna brand sekunder efter det uppstått ur hyperrymden. Undanmanöver, Phoenix försökt besvara elden. Men intensitet och varaktighet av Hive skepp vapen började tömma Phoenix sköldar och började skadliga flera system, inklusive Asgard plasma strål vapen. Det går inte att använda dem för försvar, var skeppets hela komplement av missilbatterier sparken som svar. Den påföljande störtflod av kärnstridsspetsar tävlade mot de två närmaste Hive skepp, orsakar betydande skada på deras yttre skrov vid impacting men misslyckas med att fullständigt förstöra dem.

Inom några minuter av uppdraget, som ett resultat av omfattande stridskada, hyperdriften började Phoenix till överbelastad. Det går inte att omdirigera makten till ett annat system, Samantha Carter strålade hela besättningen ner till planet nedan, i vetskap om skeppsmotorerna var minuter från att explodera. Men gick transportsystemet offline ögonblick senare. Med något sätt av skeppet och motorerna om att gå kritiska, tänkte hon att hon inte hade något att förlora. Som hennes sista akten, Carter rammade Phoenix till en av Michaels Hive skepp. Den resulterande explosionen helt förstörde Hive skepp och Phoenix, och producerade en chockvåg tillräckligt kraftfull för att helt förstöra de återstående två Hives. (ATL: "The Last Man")

AftermathRedigera

"Michael vet defensiva kapacitet denna bas och våra skepp. ITR tycker att det är högst osannolikt att han kommer att lansera en oprovocerad attack."
Richard P. Woolsey

Efter Phoenix förstördes, vilket resulterade i Överste Samantha Carter död, den Atlantis Expeditionen placerades under befäl av Richard P. Woolsey. Dessutom ITR instiftade en ny politik där alla expeditionspersonalen återkallades till Atlantis från sina nuvarande uppdrag på andra håll i galaxen för att i stället fokusera enbart på stadens försvar. Detta mandat effektivt skära Atlantis Expeditionen bort från människorna i galaxen som desperat beroende av dem för både militär och medicinsk försvar mot Michael och Hoffaner drogen. Som ett resultat, Michael hade nu fritt spelrum över galaxen och kunde fortsätta med hans korståg i stort sett enhälligt, Michael därefter få kontroll över hela Pegasus galaxen som följd.

SearchAndRescue11

I det aktuella tidslinjen, Daedalus förstör Lastlight's kryssare i slaget vid M2S-445 efter att rädda Teyla.

Bestört över tanken på att sitta och göra ingenting medan oskyldiga människor lämnades att dö, Doktor Jennifer Keller och Doktor Meredith Rodney McKay kvar Atlantis via Daedalus och återvände till Jorden. McKay skulle återvända till Atlantis flera år senare att sätta in åtgärder för att återställa tidslinjen till hur det borde ha varit; Dessa åtgärder i slutändan får John Sheppard att återvända till nuvarande tidslinjen bara en kort tid efter att han lämnat. Som ett resultat, var Teyla ligger innan hon fick sitt barn, Michael kunde inte perfekt hans hybrider, och hela Phoenix kampanjen förhindrades. I det aktuella tidslinjen, Lastlights kryssare var förstördes av Daedalus över M2S-445, allvarligt förlamande hans korståg. I ett sista försök att återuppliva det, skulle han senare lansera ett angrepp mot Atlantis, vilket slutligen resulterar i hans död vid Teylas händer. (ATL: "The Last Man", "Search and Rescue", "The Prodigal")

GalleriRedigera