FANDOM

Phoebus
Phoebusfolk
Biografisk information
Ras

Phoebus' folk

Hemvärld

Okänd

Kön

Kvinna

Död

2006

Politisk information
Grad

Krigare

Lojalitet

Phoebus' folk

Av universum information
Framträdanden

The Long Goodbye

Aktör

Torri Higginson

Phoebus var en kvinnlig människa och var den enda överlevande efter en länge utdöd civilisation som var nästan helt utplånats av Thalan's folk.

BiografiRedigera

BakgrundRedigera

Hon kämpade mot Thalan tills de två sista fighter i den utsträckning som hon kunde lära sina styrkor och svagheter. När hennes skepp skadades, var hon tvungen att mata ut och hon överlevde i en stasis pod i Kohal systemet långt upp i hög ålder.

2006Redigera

Hennes pod hämtades av Överstelöjtnant John Sheppards team i en Puddle Jumper och fördes till Atlantis. Hennes medvetande lagras i nackstödet i pod, hämtade sig i Doktor Elizabeth Weir (som råkade finnas i närheten).

Phoebus vaknade i Atlantis sjukstuga. Låtsas vara godartade, berättade hon Atlantis personalen att hon hade en begränsad tid innan hennes medvetande var raderas från Weir, och att den andra kapseln höll hennes make, Thalan. Att köra henne ligga hemma, fejkade Phoebus Weir personlighet (med hjälp av sina minnen) och lyckades övertyga Sheppard att Thalan, som var lika gammal som hon, att migrera in i hans kropp så att hon kunde riktigt säga adjö.

Sheppard kommit överens om, men tyvärr, en gång Thalan hade fått kontroll, var det uppenbart att de två var den kallaste av fiender. Phoebus och Thalan, nu i Weir och Sheppard, gick på ett raseri genom Atlantis i ett försök att förinta varandra för rättfärdigandet av sina respektive lopp.

När hon hade Sheppard/Thalan hörn, används Phoebus Weirs koder för att hota med att ventilera Halon gas i Atlantis besättningsrum om Teyla Emmagan dödade inte Sheppard, som Phoebus kunde se via en bildskärm. Dr Meredith Rodney McKay kunde låsa Phoebus ut ur systemet i tid innan hon kunde göra någon skada, förebygga Teyla från offra Sheppard.

Det kan ha varit Thalan som fick äran av att inaktivera Phoebus. När Weir/Phoebus hade Teyla och Sheppard/Thalan hörn, Teyla beväpnade Thalan med en Wraith handblaster, att veta att han skulle eld mot Weir båda hållen, som han brukade ta ner henne.

Phoebus överlevde delvis genom natten, innan Weirs kropp skakade, utvisa medvetandet helt. (ATL: "The Long Goodbye")

PersonlighetRedigera

Efter att ha varit i ett krig mot sina svurna fiende, Thalan för de flesta av hennes liv har Phoebus önskan att döda honom utvecklas till en besatthet till den punkt där hon är villig att göra vad som krävs för att döda honom. Hon är också hänsynslös och har ingen oro för liv Atlantis invånare som visas när hon meddelar sin avsikt att släppa halon gas i Atlantis besättningsrum om Thalan/Sheppard är inte kommit till henne, vilket innebär att hon kan ha en psykotisk eller sociopatisk natur. Utöver det och precis som Thalan är Phoebus också skicklig i hand-till-hand bekämpning och tunga vapen. (ATL: "The Long Goodbye")