FANDOM

Paul McGillion
Paul mcgillion
Biografisk information
Födelsedatum

Januari 5, 1969

Födelseort

Paisley, Skottland,
Storbritannien

Kön

Man

Höjd

5' 10"

Nationalitet

Skottsk

Stargate universum information
Karaktär

Paul McGillion, född 5 januari, är 1969 en skotsk född kanadensisk tv skådespelare. McGillion föddes i Paisley, Skottland och hans familj flyttade till Kanada när han var bara två. När Paulus var 11, flyttade familjen tillbaka till Skottland för tre år medan hans far arbetade på Shetland oljeplattformar. Han är den sjätte av sju barn och trots vad många tror, ​​inte talar med en skotsk accent, utom då med sin familj.

Han undervisade också scen studie vid Vancouver Film School 1998 och 1999. År 2004 tog McGillion en roll på den sci-fi-serien Stargate Atlantis som den skotska läkare, Carson Beckett. Han var från början rollen som en återkommande gäst, men hans karaktär verkade så ofta i seriens första säsong som han blev befordrad till huvudpersonen för säsonger två och tre, och återgick till en återkommande karaktär som Carsons klon för säsonger 4 och 5. McGillion spelade också en del av unga Ernest Littlefield i Stargate SG-1s första säsong episod "The Torment of Tantalus", den första Tau'ri ha passerat genom Stargate efter begravningen.

Paul och hans fru Courtney har en son, Hugh McGillion, född den 5 augusti 2012!

RollerRedigera

Externa länkarRedigera