FANDOM

Observation kupol är en kupol byggnad på planeten Longinus. Som strid på Longinus blev mer och mer av en publiksport flera av Systemherrarna uttryckte intresse för att en anläggning där de kunde hålla ett vakande öga på striderna pågår utan att offra komfort av deras privata kvartal. En sådan byggnad skulle kosta en förmögenhet men och ingen av Goa'uld inblandade gjorde mer än hem och haw om idén tills Herre Yu fick nys om det. Han höll genast att göra design och konstruktion själv. Mindre än ett år senare observation Dome blev resultatet. Lord Yu valde att höja kupolen över Stargate både bekvämlighet Goa'uld resenärer och ökad säkerhet. Stående ungefär en halv mil från kanten av en klippa, kan dess glimmande brons fasad ses för miles uppfödning tusentals meter upp i skyn.

Inte överraskande många av de kulturer som har transplanterats till Longinus har utvecklat myter om "tempel av gudarna" synliga på avstånd. Inslag av kinesisk arkitektur visas i detaljer och dekorationer, men den övergripande designen inte dra någon särskild Jorden kultur. Inuti kupolen är verkligen ett tempel till Goa'uld dekadens och hedonism. Bottenvåningen kretsar kring Stargate, vilket ligger nära den bakre delen av Dome i ett rikt utses omsorgsfullt bevakad entré. Matsalar och andra funktionella rum utgör resten av golvet ger utrymme för Goa'uld besökare att träffas privat bort från skådespel strid. Golven omedelbart ovanför är provinsen kupolens vaktmästaren kök, tjänare kvarter, rum underhåll, kraftproduktion och annan sådan outsäglig uppgift som inte kräver en trevlig utsikt.

Längre ovan i de höga delarna av kupolen är Goa'uld besökare kvartalen och hallar observation överdådigt inredda sviter, alltid lagras med sällsynta mat och fina drycker med enorma glasväggar yttre för att ge en bild av slagfältet nedanför. Effekten är oroväckande lik en Skybox på en idrottsarena. Beväpnad Jaffa vakter patrullera grunderna utanför kupolen och den fysiska gate aldrig har färre än tolv av Yus soldater på vakt. Även om det gjorde ett utmärkt sätt att visa sin rikedom och makt, Yus logik i att uppföra kupolen var långt ifrån storsint. Att ha ensam kontroll över utformning och konstruktion tillät honom att göra hela byggnaden till ett verktyg för att spionera på sina medmänniskor. Varje rum varje sal varje hörn av kupolen är avlyssnad och dolda kameror att hålla reda på alla som passerar. Alla data kanaliseras till en underjordisk kammare nås endast via en hemlig hiss som färdas endast mellan Majordomos kvartalen på andra våningen där en vakt av två Jaffa är alltid publiceras och de underjordiska områden där Majordomo sållar genom stora mängder data som kommer i varje dag och destillerar ner till poster som hans herre kommer att finna värdefulla.

"Herre Yus Ögon" har hittills tillåtit honom att snoka upp och dela isär flera framväxande allianser mellan rivaler folie mordförsöket på en av hans underhuggare och lära sig om en planerad attack mot en av sina egna koloni världar tillräckligt tidigt för att lansera en överraskning motattack av sin egen. Klart investering som kortare långsiktig Goa'uld föraktade lönar sig. (RPG: "Stargate SG-1: First Steps: The Stargate Unexplored Worlds Roleplaying Sourcebook")