FANDOM

Nyklos var en människa född på en av Apophis' gruvdrift planeter som försökte göra uppror mot deras 'Gud' utan framgång. Nyklos själv var bland en grupp likaledes sinnade personer som attackerade både Apophis och Marteen när de kom för att utvärdera ett nytt naquadah gruva. Även om resten av gruppen slaktades av Apophis' Serpent Vakter, levde Nyklos och ställdes inför Apophis skulle torteras. Nyklos spottade på hans 'Gud' och förbannade hans namn även som Apophis kom Nyklos på knä med en Kara kesh, ett faktum som imponerade Marteen, en hemlig Tok'ra spion.

Detta skulle ha varit slutet för Nyklos om rebellgruppen inte hade lyckats dödligt sår Marteen värd, istället för att låta Apophis döda Nyklos, Marteen istället frågade sin 'mästare' för att tillåta honom att blanda med det mänskliga. Denna lämpligt roade Apophis, som gillade idén med Nyklos att tvingas tjäna den Goa'uld mot sin vilja och så Marteens symbiot in Nyklos. Även Nyklos kämpade mot Marteen upptäckte han snart att Marteen hatade Goa'uld lika mycket som han gjorde och istället tillåts att blandning för att slutföra.

Nyklos var nu befogenhet att bekämpa inte bara Apophis, utan även alla andra Goa'uld på ett sätt han helt enkelt inte kunde förut. Under årens lopp visat en kombination av sina kunskaper för att vara ett effektivt verktyg i Tok'ra kamp mot Goa'uld. (RPG: "Stargate SG-1: Living Gods: Stargate System Lords")