FANDOM

Morrigan
Morrigan
Biografisk information
Ras

Goa'uld drottning

Kön

Asexuell (kvinnlig personlighet)

Politisk information
Grad

Systemherre

Lojalitet

Sig själv

Av universum information
Framträdanden

Summit, Last Stand

Aktör

Bonnie Kilroe

Morrigan är en Goa'uld drottning som gömde hennes härstamning från dem omkring henne, väljer att dra ström mot henne samtidigt som de förblir i skuggan av andra Goa'uld och tar på persona av Fantom drottning. Flytta långsamt, elimineras Morrigan hennes rivaler, inklusive hennes tidigare allierade, Dagda, vars territorium hon hävdade som sin egen. Men en attack av Heru'ur snart berövat henne mycket av hennes territorium. I århundraden Morrigan territorium växte långsamt fram till döden av Heru'ur i händerna på Apophis tillät henne att återfå sin förlorade territoriet och hävda sin plats bland Systemherrarna. Hon röstade för att låta Anubis återförenas Systemherrarna, men hennes styrkor senare gick de av Yu-huang Shang Ti i motsatta honom. Morrigan kapitulerade senare till Ba'al i stället för att förstöras av Kull krigare.

BiografiRedigera

Phantom drottningRedigera

Född från en av de äldsta Goa'uld drottning Danu, gömde Morrigan det faktum att även hon var en drottning från början. Det var inte detta som som förutom sina bröder, men hennes listiga sinne och nyckfulla temperament. Ja, när resten av Danus leka kunde stoppa gnabb tillräckligt länge för att slå ner Systemherre Balor, var det Morrigan själv som planerat striden. Även Dagda och Manannan mac Lir delade bytet av segern med varandra, var Morrigan innehåll förbli en makt bakom tronen, portion Dagda som en trogen rådgivare som han inte kunde vara utan. Det var genom detta som Morrigan kunde gunga troheten av många inom Goa'uld hov till hennes fördel.

Utöver detta var Morrigan också möjlighet att positionera sig själv som beskyddare av sin mor Danu, få ytterligare påverka genom att utöka sin kontroll genom drottningen. Från denna maktposition, fann Morrigan det relativt lätt att sprida rykten om hennes primära rival till makten—Lugh. Föra fram fabricerade bevis för att Lugh, som var en stark förespråkare för Manannan och Dagda allians, hade planerar att döda Danu och hennes unga, Morrigan krävde att hon tillåts att straffa honom på sin drottningens vägnar. Även Manannan misstänks rätta, att bevisen var falska, han lät avgifterna för att gå vidare oemotsagda när han och Lugh ofta oense i frågor av militär uppförande. Som sådan, klädde Morrigan Lugh från hans värd, rykten snart kom det sig att hon höll symbioten fängslad i stasis i hennes privata lägenheter i många år att följa.

Maktvakuum som skapats på grund av Lughs död blev snabbt fylld både Manannan och Dagda främjas nya General från deras underlord. Dagda ersättare, de ambitiösa Cuchulainn var mycket nära att knäppa av Morrigan är noggrant utformade planer. Som hans värd hade tidigare valt att frö drottningen, visste Cuchulainn således att Morrigan själv var en drottning, en hemlig Morrigan hade kunnat skydda genom att blanda sin egen larv med den i Danu är vid födseln. Men försökte Morrigan att vända denna skuld till sin fördel genom att erbjuda honom en plats i hennes system mot Dagda. Fast hon lovade honom mycket mer makt än han för tillfället hade i befalla ett krig flotta, vägrade Cuchulainn och föraktade Morrigan som en "fantom drottning" som saknade befogenhet att göra bra på hennes erbjudande. När detta blev till Cuchulainn öppet håna henne med epitet, samt privat hotar att avslöja sin hemlighet, visste Morrigan hon hade att ta itu med hotet en gång för alla. Som sådan, arrangerade hon för Cuchulainns flaggskepp är saboterad under en kritisk strid. Även denna strid var ytterst lyckad tack vare Morrigan egen planering, gjorde Cuchulainn inte leva för att se den seger han hade medfört för Dagda.

Efter att ha eliminerat hennes närmaste hot, vände Morrigan snabbt hennes planer mot större saker. Att veta att det fanns ytterligare ett slag att hon skulle behöva strejka för att bli mer än bara en fantom var Morrigan tankar omedelbart inrättas för att ta ner Dagda själv. Emellertid var även Morrigan egna anhängare häpen när Morrigan påslagen husse under mitt i ett råd av sin ledande underlords, skjuta tre blaster från en zat'nik'tel in i hans kropp som gjorde det försvinner för alltid. Påstå sig härskare Dagda rike, förväntade Morrigan fullt att det ska finnas en tid av tillfällig kaos trots hennes noggrant som planer som hade garanterat henne stöd från de flesta av Dagdas underlords. Hon hade dock inte förutsäga att Heru'ur skulle starta en multi-front angrepp mot henne på samma gång. Fast hon slutligen överlevde överfallet, var Morrigan kvar, men en bråkdel av det område hon hade arbetat så hårt för att förvärva. Ja, med territoriet hon ägde då hon knappt kunde kalla sig en härskare, en plats bland Systemherrarna verkade längre ut på plats till henne nu än det någonsin haft.

SystemherreRedigera

Efter att ha lärt sig sina lektioner väl, började Morrigan att kapitalisera på varje tillfälle som presenterade sig för henne genom den ständiga stridigheter bland Goa'uld. Hon tog även på titel fantom drottning i en form av pervers stolthet, för att trots minnet av Cuchulainn som hon anses vara en otacksam idiot som kunde ha styrde bredvid henne. Under många århundraden växte Morrigan territorium aggravatingly långsamt som hon uttryckte hennes lektioner för att använda tills den återuppstår Tau'ri skapade en plötslig maktvakuum. Död av Heru'ur på deras händer hjälpte henne avsevärt och om hon hade föredragit hans död vara på sina händer, tog hon snabbt tillbaka de områden som han hade stulit från hennes många år sedan. Morrigan makt inte längre kunde förnekas, och hon slutligen erkände i leden av Systemherrarna.

På grund av det faktum att Morrigans territorium, till skillnad från resten av Danus barn, var nära att för andra Systemherrarna blev hon de facto talesman för hennes bröder, som företräder dem innan den andra Goa'uld, detta läge endast fick henne mer makt. Lyckligtvis för henne, av Goa'uld hon talade för endast Manannan var stark nog att motsätta sig och han var mer än gärna
Morrigan.svg

Morigans symbol

låta henne ta täten medan han förblev gömd i skuggorna. Morrigan är körning av lycka var inte att vara för evigt, men som hon, tillsammans med resten av Systemherrarna—hade ett dopp i förmögenhet med återkomsten av Anubis. (RPG: "Stargate SG-1: Living Gods: Stargate System Lords")

När en toppmöte kallades bland de högst rankade Goa'uld, var Morrigan en av endast åtta att ta sig till Hasara rymdstation i Hasara systemet . Även om det diskuterade Goa'uld attackerna hade de alla varit föremål för från en osynlig angripare. Rådet avbröts dock när Osiris kom in i rummet och informerade dem om identiteten på sina angripare—Anubis. Att se några alternativ, var Morrigan en av de många som röstat för att återinsätta Anubis in i leden av Systemherrarna. (SG1: "Summit", "Last Stand") Beklagade dock att hon snart denna omröstning som Anubis hämtade öga av Balor från Morrigan egna planet av Magtireth, som hade varit där Balors skepp hade förstörts för många år sedan. Vad förbryllade Morrigan mer än något annat var hur Anubis agenter hade lyckats hitta juvelen, som hon hade trott att det förlorat. (RPG: "Stargate SG-1: Living Gods: Stargate System Lords")

Det var strax efter toppmötet att Morrigan valde att besöka planeten Gleanavar, en av de många under hennes domän av Ha'tak. Samtidigt dock SG-17 besökte planeten för att träffa Sholred, den hemliga Tok'ra som fungerar som Morrigan är underlord på Gleanavar. Morrigan är Jaffa lyckades fånga två av SG team som hade gömt sig bredvid Stargate och förde dem till Sholreds tempel. Samtidigt hade Morrigan använt transport ring för att besöka templet själv avbryta festivalen som ägde rum. När de två medlemmarna av SG-17 fördes in, försökte Morrigan att använda sin kara kesh för att avslöja platsen för resten av sitt team. Tyvärr för andra medlemmar, hade deras namn hörts av Mek'nar som rapporterade denna information till Morrigan. De övriga medlemmarna av SG-17 visade sig snart att Morrigan, och även om de kunde förolämpa henne, Morrigans Kara kesh snart stänga munnen. Det är okänt vad som hände Morrigan på planeten efter denna händelse, som Sholred startade ett uppror på planeten innan flyr med SG-17 genom Stargate. (RPG: "Tightrope")

Men i sista hand gjorde Morrigan överleva och instated Evnith för att ersätta Sholred som härskare av Gleanavar. Senare, medan Herre Yu var en representant för det kombinerade Systemherrarna, tillade Morrigan henne ha'taks att hans styrkor utan att fråga när de samlades för att attackera Anubis' moderskepp över Abydos. (RPG: "Stargate SG-1: Living Gods: Stargate System Lords") Fast hon lyckades överleva Anubis återkomst, var Morrigan tvingades kapitulera hennes krafter att Ba'al när han tog kontrollen över Kull krigare. Vad hände med Morrigan efter denna punkt är okänd, men det är möjligt att hon helt enkelt trätt i Ba'als service som många besegrade Goa'uld innan hennes. (SG1: "It's Good to Be King")

PersonlighetRedigera

Precis som de andra Goa'uld, Morrigan är människa motiv för sin Gud som ett föremål för tillbedjan och rädsla, vars passioner och verkligen mycket formen är lika utbytbara som vinden. Många av dessa människor, likt sina bröder i Dagda och Manannan service, ursprungligen härstammar från kelter stammarna av vad som så småningom blev känd som västra Europa och brittiska öarnaJorden. Som sådana, dessa människor ses Morrigan som mor till alla ting, suveräna av liv, död och återfödelse, på världar som Morrigan tog från andra Goa'uld, skapade hon propaganda som visade den tidigare Gud att vara, men ett barn av Morrigan är som hade förirrat sig från hennes väg som hon hade att straffa.

I enlighet med den befintliga legender guden var hon personifierar valde Morrigan att lägga ett extra lager av mystik till standard Goa'uld hjälp av imponerande befolkningen. Medan andra Goa'uld valde ofta en värd och höll sig till den, hade Morrigan många värdar gömda i hela sitt imperium, hållas i stasis i sarkofag tills de behövdes. Som sådan var hennes folk ofta osäker på vilken skepnad de skulle se sin gud i och var inte förvånad över att se ett helt nytt ansikte. På grund av detta, postat Morrigan ofta underlords på hennes världar som skulle imitera henne, både att ge henne sken av att hon alltid var på denna planet samt utseende av att kunna vara i mer än ett ställe på en gång, en riktig skylt hon var en gud. Även om det glada Morrigan att visas i många olika skepnader, var hennes favorit och vanligaste värd en som presenterade henne som den keltiska ideal kraft och skönhet, en rödhårig kvinna i kunglig hy.

Från hennes födelse, försökte Morrigan att dölja det faktum att hon var en Goa'uld drottning, i vetskap om att det skulle begränsa hennes autonomi om Systemherrarna någonsin fick veta. Precis som åren gick och Goa'uld drottningar blev allt mer sällsynt, Morrigan bara kämpade svårare att hålla hennes hemlighet. Ända sedan vinna persona av fantom drottning, började rykten att växa upp att hon faktiskt var mer, en riktig drottning. Morrigan var snabb att stoppa dessa rykten då hon kunde, att döda de som sprider dem. För att hålla hemligt säker, hade Morrigan inte ens berätta för henne mest betrodda slavar hela sanningen, som Morrigan höll Danu nära henne så att hon kunde låtsas att hennes larver var att den äldre drottningen. I sanning, slutade Danu förlossningen långt innan Morrigan steg till det frodigt av Systemherre. Även om inte en permanent lösning kunde Morrigan tror inte någon annan lösning.

Trots att betraktas som något av en uppkomling av hennes kolleger Systemherrarna överträffar djupet av Morrigan strategiska erfarenhet genom åren långt många av Goa'uld som hade större makt än hon. Efter att ha lärt av sina misstag, valde Morrigan målen för sina attacker noga, samla information om dem innan om en fälla som skulle avskära dem från deras stöd för att dra full nytta av deras sårbarhet. Men dessa utarbeta planer innebar ofta att Morrigan var tvungen att välja precis rätt ögonblick att anfalla, en brist som hennes flyktiga humör var ofta kända för att störa. Kanske på grund av detta, lärde Morrigan inte begå alltför många av hennes resurser vid en viss tidpunkt oavsett hur säker hon var av resultatet. På grund av dessa egenskaper, de flesta av Morrigans Raven Vakt trodde sig vara mer älskad av deras gud än andra Jaffa var av deras. (RPG: "Stargate SG-1: Living Gods: Stargate System Lords")

Externa länkarRedigera