FANDOM

Michael Webber
MichaelClark
Biografisk information
Ras

Tau'ri

Hemvärld

Jorden

Kön

Man

Född

1948

Politisk information
Grad

Professor

Lojalitet

SETI Institut

Av universum information
Framträdanden
Aktör

Alex Zahara

Michael Webber tidigare Michael Clark, är en manlig Tau'ri.

BiografiRedigera

Han var en hippie i slutet av 1960 tillsammans med sin flickvän Jennifer Webber. De reser till Woodstock-festivalen under 1969 när de plockade upp SG-1, som hade av misstag rest tillbaka i tiden från år 1999.

De enades om att ta SG-1 till New York så att de kunde träffade Catherine Langford och upptäck platsen för Stargate. De berättade inte Michael eller Jenny där de verkligen kommer från, av rädsla för att det skulle ändra historien. De lyckades få fram ett samarbete med de två hippies genom att låtsas vara utomjordingar som försöker återvända till sin egen planet.

Michael blev uttagen till serven i Vietnamkriget, men planerar att fly till Kanada. (SG1: "1969")

Micheal var 21 år gammal när han fick sitt utkast till meddelande 1969. Han hade hoppat av college åtta månader tidigare eftersom han bara hade inget intresse av sina studier. När han hörde om en stor konsert i upstate New York, bestämde han och hans flickvän Jenny för att göra resan till östkusten. Han ursprungligen ansåg flyr till Kanada för att undvika förslaget, men efter att ha träffat resenärer från en annan värld hans prioriteringar förändrats. Säkert han inte ville gå till Vietnam för att slåss, men han kunde inte heller förmå sig att bara springa iväg. Det kändes litet och småaktiga efter den enorma konsekvenserna av utomjordingar bland dem. Han och Jenny gifte sig i ett litet kapell i New York och han rapporterade till förslaget i tid.

Det visade sig att han inte gick till Vietnam. Hans provresultat visade en fallenhet för att arbeta med datorer så han skeppades iväg till teknisk skola. Han tillbringade större delen av sin turné på baser runt om i USA som en datortekniker och operatör som han upptäckte att han hade stor talang. Ironiskt nog sex veckor före slutet av sin värvning han var skadad när en transformator i hans labb exploderade. Hans vänstra ben amputerades under knäet som leder till en ärbar medicinskt verksamma urladdning. Han använde kryckor eller käpp i flera år mutter idag sin moderna protes och årtionden av praktiken gör det mycket svårt för någon att märkte hans skada.

Driven av sin visshet som finns intelligent liv på andra håll i kosmos han återvänt till college och så småningom har en doktorsexamen i astronomi som specialiserat sig på det framväxande området radioastronomi. Han arbetade först för Jet Propulsion Laboratory i Pasadena, Kalifornien, där han var en bidragande orsak till de telemetri system för Voyager I och II, därefter som professor i astronomi vid Universitet av Kalifornien, Berkeley. Under hela sin karriär har han varit en stark anhängare av SETI och 1994 tog han ett heltidsjobb med SETI Institute samordnar globala radioastronomiansträngningar att lokalisera tecken på utomjordisk intelligens.

Han är säker på att ett sådant bevis har funnit (men undertryckt) vid flera tillfällen. Sedan mitten av 1990-talet flera incidenter har inträffat och senare täckts upp eller avsättas av regeringen med berättelser som han som vetenskapsman hittade osannolik. Han har fått backup loggar av vissa av dessa händelser och anser att utomjordingar har besökt Jorden fast han håller gillt tyst om det. Han är också övertygad om att regeringen experimenterar med några mycket kraftfulla och sann främmande teknik. Han fick ett personligt besök av en NID representant när han började matcha upp rapporter om ett avbrott i radioteleskop signaler världen över . Hans matte uppgav att de endast kan ha orsakats av en fenomenalt stark gravitation källa på ytan av jorden i mitten av Colorado. NID skrämde honom tillräckligt för att backa, men han hans fru inte har gett upp sökandet. Förr eller senare tror han utomjordingarna kommer tillbaka och han har för avsikt att göra saken visar för sitt folk än generalerna i Pentagon. (RPG: "Stargate SG-1: Friends and Foes: Stargate Season Two")

Bakom kulissernaRedigera