FANDOM

Magtireth
Astrografisk information
Galax

Vintergatan

Samhällelig information
Ras

Ingen (nuvarande)
Goa'uld, Jaffa (tidigare)

Befolkning

0

Jord intresse

Öga av Balor

Under kontroll av

Ingen (nuvarande)
Balor, Morrigan (tidigare)

Av universum information

Magtireth, utsedd P9K-429 av Tau'ri, är en planet i Vintergatan galaxen som styrdes gång av Goa'uld Systemherren Balor. Efter Balors död togs Magtireth över av Morrigan. Anubis skickade spioner till planeten och stal Öga av Balor från under Morrigans näsa. (RPG: "Stargate SG-1: Living Gods: Stargate System Lords")

BeskrivningRedigera

Magtireth är en varm planet, med en atmosfär av 0,5. Geosfär av Magtireth är ostabil, med endast smärre jordbävningar drabbar Magtireth ungefär en gång per hundra dagar, det finns inga vulkaner inom sexton kilometer från Stargate.

Magtireth har fyra årstider, som var och en varade i sjutton dagar, våren, där temperaturen var runt planetens genomsnitt sommar, under vilken tiden medeltemperaturen stigit ner till fjorton minus grader Celsius över genomsnittet, hösten, där det återlämnas till genomsnittet, och slutligen vintern, då temperaturen var kända för att släppa av någonstans ner till tjugoen minus grader Celsius från genomsnittet.

Under året på Magtireth genomsnitt ut att ha åttionio dagar utan regn, två dagar av lätt regn, en dag av skyfall som skulle kunna orsaka översvämningar som kan få hastigheter på upp till 4 meter per sekund, två dagar av stormbyar, fyra dagar i vindar upp till 4 meter per sekund. (RPG: "Stargate SG-1: Living Gods: Stargate System Lords")

En ärrad planet med en turbulent historia, är Magitreth en hörnsten i Morrigans militära styrka som det var för Balor och Dagda före henne. Här generationer av Jaffa har anlänt som storögda pojkar Morrigans korp markera frisk på sina ögonbryn och vänster som skickliga krigare redo att kämpa för sin ära. Det är också platsen för en av flera kretsande varv för att bygga och reparera sin krigsflotta. Stargate, en gång placerad i ett mer gäst region flyttades senare på Morrigans kommando till centrum av en enorma effekt krater bildas av en bit av skräp från förstörelsen av Balors moderskepp. Den karga ödemark som möter de som kommer genom Stargate ger intryck av en värld utan liv. Även om detta inte är helt korrekt fickorna på livsmiljö kvar till en handfull härdiga arter utgör knappt en tredjedel av planetens ytan och är sakta men säkert på att försvinna. Redan all mat och förnödenheter som krävs av lärlingar och krigare inkvarterade på Magtireth måste importeras; i ett annat århundrade eller två atmosfär inte att andas utan artificiellt underhåll.

När Morrigan först lade ögonen på den tusen år sedan. Magtireth var en mycket annorlunda plats med fruktbara gårdar att mata Balors arméer. Härifrån hans imperium byggdes på styrkan av dessa arméer och backas upp av den destruktiva kraften i Öga av Balor. Det var här eller ingenstans att hans makt måste ha brutits. Segern kostade den bättre delen av utmaningarna flottan och ödelagt till ytan av Magtireth, men till slut Balors moderskepp var omringade och förstördes.

Trots de olägenheter som lagts fram av planeterna ödslighet, Magtireth förblir värdefull för sitt strategiska läge och Morrigan har hållit hårt på det genom tider då hon hade lite annat. Stort antal soldater kan transporteras relativt snabbt med båt till flera hett omtvistade gränserna och de styrkor som är stationerad här är en viktig första linjens försvar mot intrång i Fantom drottnings territorium. Mot bakgrund av detta området är kraftigt patrulleras av sin flotta och den kretsande varvet är tungt beväpnade i sin egen rätt.

När ytan inte används som ett mellanlagringsområde, är det i allmänhet kvar helt i händerna på Jaffa befälhavare och deras unga laddningar. För dem den hårda miljö är en fördel, rensa bort de svaga länkarna innan de kan äventyra en strid, och anlöp de starka. Aldrig en att kasta en bra idé, har Morrigan fortsatt traditionen, som inrättats enligt Balor att identifiera pojkar med löfte och samla dem här strax efter att de genomgår prim'ta, skild från lekkamrater som inte är avsedda för samma ära. Okänd för Morrigan Rebell Jaffa rörelsen har trängt in även här utföras som en sjukdom av förrädare bland hennes erfarna soldater som de passerar igenom på väg att slåss. För tillfället är det bara en tonåring viskning i natten men liksom de viskningar själva det växer. (RPG: "Stargate SG-1: Living Gods: Stargate System Lords")