FANDOM

MacAlester St. John
Biografisk information
Ras

Tau'ri

Hemvärld

Jorden

Kön

Man

Politisk information
Lojalitet

CIA, Tok'ra

Av universum information

MacAlester St. John var en manlig Tau'ri som samtidigt arbetar för CIA som ett kontraspionage agent, var inblandad i en explosion som gjorde honom avstängd. Han erbjuds då chansen att bli en Tok'ra värd och omedelbart accepteras, gå sina led.

BiografiRedigera

Född med en liten, men inte bräcklig, bygga, hår som inte kunde särskiljas mellan blond och brun, och välsignad med en nästan fotografiskt minne för både fakta och manér, liksom ett ansikte som blandas i de flesta västeuropeiska folkmassor, MacAlester verkade det perfekta valet för att bli en hemlig agent. Kanske på grund av dessa funktioner gick MacAlester på CIA och blev ett kontraspionage medel, och snart kom att visa förklädnad och infiltration som mer än bara ett yrkesval men också den mest spännande spelet i världen.

Det var under en av sina uppdrag i Belfast, som en rörbomb rev genom taxin han var i och skadade honom allvarligt. MacAlester spenderade de nästa två månader i en akutmottagning där han var tvungen att hålla fast vid för sitt liv innan slutligen överförs till en säker anläggning i Bethesda, Maryland. Även hans liv räddades, var det här han hörde den hemska sanningen, explosionen hade avskilde hans ryggraden vilket innebar att han aldrig skulle kunna gå igen. På grund av detta, doktors tar hand om honom upprätta ett självmord klocka som de var övertygade om MacAlester skulle försöka ta sitt eget liv på grund av att inte kunna utföra det jobb han fann så givande.

Innan något drastiskt skulle kunna hända, men fick MacAlester ett brev från Generalmajor George S. Hammond, en man som påstår sig ha en USA:s Flygvapen kommando inom Cheyenne Mountain. Hammond informerade MacAlester att han hade en grupp människor han ville MacAlester att träffas. Även MacAlester var säker på att ingenting kunde hjälpa honom, gick han att möta dessa varelser. Men när Tok'ra kom och förklarade deras erbjudande, MacAlester genast accepterade, han skulle bli värd för Tok'ra symbiot Antoc och i gengäld skulle hans skador är läkt. Kort därefter han blandat med Antoc, och var informerade att hans nya arbetsuppgifter skulle ta honom till stjärnorna för att möta den största fienden Jorden någonsin inför, den Goa'uld. MacAlester accepterade hans nya uppdrag lyckligt, blev den andra Tau'ri att vara en Tok'ra värd.

Hans första uppdrag från Tok'ra placerade honom som en spion inom en av Pelops' forskningslaboratorier där han samlat underrättelser om de forskare projekten. Innan hans omslag kan blåsas, fejkade MacAlester sin egen död i en riggad explosion och flydde med den information som han återvände till Tok'ra. Snart därefter, skickades han på sitt andra uppdrag på planeten Longinus där han förklädde sig själv som en munskänk känd som Peter Doyle-som hade donerats till Observation kupol av Mordred, en av Manannan mac Lirs underlord. Även om detta knep var en lögn, kunde han infiltrera anläggningen. I själva verket var MacAlester hemlighet roade av den låga klass identiteter han var tvungen att anta, som han var väl förtrogen med samhället etikett och njöt att kunna utnyttja sin förmåga att läsa och manipulera människor i de mest subtila sätt möjliga, från botten till toppen.

Sedan han började på Longinus misstänkte MacAlester att kupolen Majordomo Kai Yizhi, Yizhi, hade någon form av övervakning nätverk som inrättats inom kupolen men var medveten om hur fullständigt integrerad i byggnadens konstruktion det var. Som sådan gjorde han alla sina krypterade meddelanden från länder utanför kupolen där de togs emot av en liten sond förklädd till en bit rymdskrot som var i geostationära satelliter ovanför kupolen. Denna sond skickas sedan MacAlester kommunikationer till Tok'ra intelligens nätet. För att undvika Yizhi misstankar gjorde MacAlester dessa sändningar oregelbundet.

MacAlesters list var oförmögen att på obestämd tid, dock, och hans riktiga identitet slutligen upp av Yizhis övervakningsnätverk. Yizhi var snabb att agera, och fängslade MacAlester och hans symbiot inom en av de celler som hålig under ytan liggande nivåerna av kupolen. En annan hemlig Tok'ra operativt emellertid var på väg att Longinos samtidigt. Tok'ra hade blivit fascinerad av MacAlester rapporter och som sådan skickat sin operativa med en SG team som fick i uppdrag att sophantering Dome för värdefull information och få ut helskinnade för att tillfriskna MacAlester så att han skulle kunna ersättas av en annan Tok'ra operativ. Tyvärr för teamet, de var omedvetna om att MacAlester hade fångats, hur laget klarat sig är okänd, även om det är känt att Yizhi fortsatte att tortera MacAlester information medan han hölls fången. (RPG: "Stargate SG-1: First Steps: The Stargate Unexplored Worlds Roleplaying Sourcebook")