FANDOM

FYI

Denna artikel är icke-kanon

Denna artikel behandlar ett ämne som har bedömts som definitivt icke-kanon antingen sin egen skapare eller Stargate producenter, och bör därför inte tas som en del av SG1/SGA/SGU continuity.

Loto
Loto
Biografisk information
Ras

Hrathi

Hemvärld

Hrath

Kön

Man

Politisk information
Grad

Befälhavare

Lojalitet

Hrath

Av universum information
Framträdanden

Coming Home

Loto är en manlig Hrathi från Hrath. Han är en befälhavare för Hrathi. När Gus Bonner och Ec'co besökte Hrath så var han vid Stargate och sa åt vakterna att gripa dem och föra dem till en fängelsecell. När Hrath var under attack av Tlak'kahn och när cellens vägg sprängdes så sprang Gus och Ec'co ut och hjälpte Loto och de andra Hrathi att slåss mot Tlak'kahn. Han var tacksam för att dem hade hjälpt till. Så han tog med dem till en hemlig lagerplats. Och på vägen dit så berättade han för Gus och Ec'co för några år sen hade ett Tlak'kahn kryssare kraschad på Hrath och dem hade hittat mängder av Tlak'kahn artfekter och förd dem till en hemlig lagerplats. Han och Madek tog dem till den och visade dem så Gus kunde använda några av dess data kristaller att rentvå hans namn.

Han visade dem kristallerna och berättade att dem innehåller tusen migabyte av information. Men så visade det sig att Madek var en Sheftu och han hotade att spränga dem med en falsk kopia av en Tlak'kahn bomb. Loto försökte stoppa honom men den misslyckades. När Sheftu hade kastat bomben och flytt så kastade Ec'co sig över bomben och bad Gus och Loto att ge sig av medan de fanns tid. Men Loto berättade att Ec'co hade klarat testet och Gus frågade honom om det var ett skämt. Loto sa att de inte var något skämt han berättade att alla artekter var kopior och att de var för att testa off-worldare och om Gus och Ec'co hade förstört kristallerna så hade dem varit på Tlak'kahns sida. Han visste inte att testet skulle ha en förrädare och en hjälte.

Han knäböjde sig framför Ec'co och sa att han hade missbedömt Ec'co och bad honom om förlåtelse. Ec'co förlät honom och dem blev vänner från den dagen. Han visade dem den rätta lagerplatsen som inte låg långt från platsen. Ec'co frågade vad händer med Madek och Loto svarade att vakterna och han hade informerat dem att inte släppa ombord på transporten utan lösenordet och Gus frågade vad lösenordet var och Loto sa att lösenordet var halv ras. Innan Gus och Ec'co lämnade Hrath så gav han Ec'co en data kristall i hopp om att lösa dess hemligheter. (INF: "Coming Home")