FANDOM

Henry Bauer
Bauer
Biografisk information
Ras

Tau'ri

Hemvärld

Jorden

Kön

Man

Född

Augusti 22, 1940

Politisk information
Grad

Generalmajor

Lojalitet

USA:s Flygvapen, NID (nuvarande)
Stargate Command (tidigare)

Av universum information
Framträdanden

Chain Reaction

Aktör

Lawrence Dane

Henry Bauer är en manlig Tau'ri och är Generalmajor i USA:s Flygvapen och var kort som ansvarig för Stargate Command efter avgång Generalmajor George S. Hammond. Omständigheterna kring hans ankomst, och hans befäl stil gav honom stor förbittring under hans korta mandatperiod.

En av hans första åtgärder vid omhändertagande av SGC var nedmonteringen sitt flaggskepp team, SG-1. Major Samantha Carter fick i uppdrag att bistå i utvecklingen av en naquadah bomb, trots hennes invändningar mot projektet, medan Doktor Daniel Jackson degraderas var att fungera som en bas konsult, Bauer uppgav att en arkeolog hade ingen plats på ett frontlinjen enhet. Efter Överste Jonathan J. O'Neill protesterade, visa sin vanliga takt, lättad Bauer honom plikt och omplacerad Teal'c till SG-3.

Även Bauer själv hävdade att representera den rådande uppfattningen i Pentagon, där han hade tillbringat en stor del av hans karriär, misstänkt Överste O'Neill att Bauer hade fått i uppdrag att vara en marionett i NID skickade att ta en mer aggressiv strategi för att utveckla vapen baserade på utomjordisk teknologi. Fd överste och NID insider Harold Maybourne bekände att inte känna honom, vilket tyder på att han kanske inte har någon direkt koppling, men valdes ut som han ändå hade rätt tänkesätt.

Efter beställning upphandling av en stor mängd vapen-grade naquadah från en Goa'uld fäste på P3S-452, beställde Bauer ett test detonation på en avlägsen värld kända för att innehålla spårmängder av rå naquadah i sin skorpa - kunskap han inte vidare till Carter tills testet pågick. Detonationen fortsatte trots Carter och Jackson starka invändningar, men snabbt spiral utom kontroll, tydligen förstöra hela planeten och skickar en enorm mängd strålning tillbaka genom aktiv maskhål, uppvärmning av Iris till farliga nivåer.

Bauer, som hade försäkrat explosionen skulle förstöra Stargate vid mätplatsen, blev chockad av utvecklingen, när du stänger av maskhål sig omöjligt, förlitade han sig på Carter att hantera situationen. Efter maskhål frånkopplad, efter att ha nått det trettioförsta åtta minuters gräns, bad han om ursäkt till henne för att sätta basen i fara.

Kort efter händelsen, var General Hammond befallning återinföras, och Bauer förmodligen omplacerad. (SG1: "Chain Reaction")

Företrädare av
George S. Hammond
Befälhavare av Stargate Command
2000
Efterträdare av
George S. Hammond