FANDOM

Goa'uld Bane var en enhet skapas av Tok'ra med det uttryckliga syftet att ta bort en symbiot från sin värd.

Det föreföll som en stor enhet som var något bredare och tjockare än den helande enhet det liknade. Den trefärgade pärlor som finns i den visade att det var härstammade från Ashrak Hara'kesh teknologi. Det var en av de mest bevakade hemligheter Tok'ra och var en källa till mycket enimity mellan dem och Ashrak.

Den anordning som används principerna för neurala spik som genereras av Hara'kesh som var tillsammans med helande egenskaper av standarden handen enhet. De delar av den enhet som hade helande egenskaper enhet får även användaren att snabbt läka eventuella störningar som till värden kroppen. Det upptäcktes att, när man arbetar tillsammans, var den resulterande enheten kapabel av tvinga en symbiot från värdlandet utan några allvarliga skador på värden kroppen själv. Det ansågs vara en av de centrala målen som anges av Egeria sig för sina barn i förhållande till värden. Detta var helt enkelt att inga värden skulle tas mot sin vilja och att de som var slavar, skulle bli fria. Innan utvecklingen av denna teknologi, var det enda sätt som detta kan ske genom att döda värden som ansågs mycket mer barmhärtig sedan låter värd att leva förslavad till symbioten.

Själva processen var lika smärtsamma för både symbioten och värden. För att säkerställa att detta inte var traumatisk för värd, utvecklat Tok'ra många mediciner som hjälpte lindra smärtan värd kände som också arbetat för att hålla dem. Det gav tillräcklig kontroll för att symbioten för att kunna lämna kroppen hade förslavat bör man välja att göra det. Tyvärr finns det inget sätt att förhindra att Goa'uld från att döda den värd som en sista akt av trots.

När den aktiveras, genererade enheten en energi stråle som attackerade nervvävnad direkt och var mycket smärtsamt att symbioten på grund av det enkla faktum att en majoritet av dess lilla format ägnades åt nervsystemet. Under Samtidigt som omfattas av energier Goa'uld Bane, lider symbiot mycket till slut. Om det överlever de många exponeringar på enheten då symbioten kommer att ha fått möjlighet att utlösa död värden samt att döda sig själv i processen. Goa'uld kunde inte låtsas deras död inom värd som de bara upptäckte att de långvariga deras vånda.

Ett annat alternativ fanns dock för symbioten som, ibland, ta chansen och finns värden i hopp om att de skulle kunna undkomma plågan samt eventuellt hitta en ny värd snabbt. Emellertid var Tok'ra skicklig i att fånga den flyende symbioten som sedan skulle förstöras av Zat'nik'tel eld. Även i de fall där värden var för värdefull, var Tok'ra känd för att göra en deal med symbioten. När överens om, skulle symbiot ur kroppen och skickas via Stargate till en värld som inte var bebodd med några varelser. Det symbioten sattes fri där, eventuellt kan den överleva. Även om detta var en sällsynt sak att inträffa. (RPG: "Stargate SG-1: Friends and Foes: Stargate Season Two")

NoteRedigera

SG-1 episoden "Dominion" visade att Tok'ra faktiskt använda kirurgiska metoder för att ta bort en symbiot snarare än den teknologi som framgår av Goa'uld Bane. Men Stargate Continuum motsägs detta när Ba'al klonen hade sin symbiot bort av någon form av nål enhet. Kanske Tok'ra göra det både kirugisk och högteknologisk och som de var på Odyssey bara hade kirurgisk väg finns för dem.