FANDOM

Tidigare:

Slaget vid P9C-882

Nästa:

Slaget vid Asgard arvet

Fall av Ori
MothershipThroughSupergate
Konflikt:

Stora Upplysning

Datum:

2007

Plats:

Odyssey
Ori krigsskepp nära P3Y-229
Svart hål i Pegasus galaxen

Resultat:
Stridande

Tau'ri

Ori

Befälhavare

Adria

Styrka
Offer

Merlin

  • Flera Ori soldater
  • Ori

Fall av Ori var förstörelsen av Ori iscensatt av Doktor Daniel Jackson och De gamla Merlin.

PreludeRedigera

Efter att ha fått en tavla detalj en De gamla guldgruva på Jorden, Vala Mal Doran tog tabletten Doktor Daniel Jackson som översatte det, lära sig att det hade skrivits av den De gamla Merlin. SG-1 kunde spåra skatten på Avalon, men när Daniel och Vala använde en De gamla lång räckvidd kommunikationsenhet, utsatt de förekomsten av mänskligt liv i Vintergatan till de Ori, upphöjda varelser som var Gamlas äldsta fiende. Bestämt sig för att få mer makt åt sig själva och förstöra De gamla en gång för alla, Ori började ett korståg för att omvandla Vintergatan galax att dyrka dem, som leds av Orici Adria. (SG1: "Avalon, Part 1", "Avalon, Part 2", "Origin", "Camelot", "Flesh and Blood")

Efter början av korståg, krafter Vintergatan började leta efter ett sätt att besegra Ori. Använda Arthur's Mantel, upptäckte Daniel att det finns ett vapen kan förstöra upphöjda varelser, skapade av Merlin för att bekämpa Ori. Efter att söka efter vapen i flera månader, SG-1 upptäckte så småningom sin plats på en planet och genomförde en strävan för att få vapnet, tillsammans med Ba'al och Adria. SG-1 så småningom ligger Merlin i stasis pod och insåg att Morgan Le Fay hade förstört vapnet, men lämnade Merlin levande i stasis så att han kunde bygga det. SG-1 lyckades övertyga Merlin för att hjälpa dem, men han var för svag för att avsluta vapnet och hämtade hans sinne i en De gamla arkivet av kunskap innan de dör. Efter Merlin död, Daniel hämtade sig och fortsatte Merlin arbete innan Adria och hennes soldater hittade dem. Daniel dödade soldaterna med Merlin befogenheter och höll bort Adria tillräckligt länge för sina vänner att fly genom Stargate. Men Daniel själv fångades av Adria tillsammans med all den kunskap han fått från Merlin. (SG1: "Arthur's Mantle", "The Quest, Part 1", "The Quest, Part 2")

Daniel plan börjar vecklaRedigera

Efter att fånga Doktor Daniel Jackson, Adria börjar arbeta på att konvertera Daniel till Origin. Adria bekräftar vad Orlin berättade SG-1 om Ori hämta energi från sina anhängare, men hävdar att dess denna osjälviska handling som leder till upphöjelse och utan att makt, De gamla skulle "har förstörde Ori långt innan. Adria berättar Daniel att De gamla vill Ori förstördes eftersom de vägrar att tolerera något eller någon som inte följer sina kollektiva regler, var av samma skäl Daniel gång tvingas De-upphöjda. Adria hävdar vidare att medan de gamla inte stör, de manipulera och hamstra sin kunskap och makt att hålla någon under dem från att nå sin nivå. Adria kunna komma in Daniels huvud med sina mentala krafter, försöker genomdriva sin tro på honom och göra honom till sitt sätt att tänka. Som han behövde Adria att lita på honom, Daniel tillåter henne att tro att hon vänder honom när det i verkligheten, är Merlins medvetande kunna skydda honom från sin makt över sitt sinne och hennes förmåga att upptäcka hans bedrägeri. Så småningom Daniel tjänar Adria fullständiga förtroende och hon använder hennes hängande för att förvandla honom till en Prior, i vetskap om att Daniel är hennes bästa chans att omvandla Jorden och vala.

Efter att förvandlas till en Prior, Daniel går med på att slutföra Merlins vapen för Adria så att hon kan använda den för att förstöra De gamla utan Ori behöva riskera sig bekämpa dem. Nu en Prior, Daniel går att arbeta på efterbehandling vapnet, bygga det mesta innan Adria stoppar honom. Daniel inser att Adria fruktar De gamla kommer att ta vapnet bort innan de kan använda det och Adria berättar att de gamla ingripit en gång tidigare i sitt skapande och han använder Merlins kunskap för att bygga den. Hon berättar Daniel att han måste ta energi fler anhängare in i fållan, så att de kan bygga upp Ori kraft nog att de kan distrahera De gamla tillräckligt länge för Adria att avsluta vapen och använda den för att förstöra De gamla. Daniel slutar bygga vapen komponenter innan han och Adria anges att omvandla fler anhängare till Origin. (SG1: "The Shroud")

Fångade av DanielRedigera

Sg1-s10e14-0

Doktor Daniel Jackson som en Prior

När han och Merlin planerat, Daniel besök en planet där han lärde SG-1 skulle besöka för att predika Origin till massorna och placerade sig så att fångas upp av SG-1. SG-1 anländer så småningom när Daniel återvänder till planeten för att fortsätta predika och de bestämmer sig för att fånga Daniel i hopp om att vända honom tillbaka till det normala. Med stöd av General Henry Landry, SG-1 tar Odyssey till planeten där de stråla ombord i ett rum med en aktiv Prior disruptor och Överstelöjtnant Cameron Mitchell och Teal'c. Till deras förvåning är Daniel mer irriterad över att det tog så lång tid att nå honom än något annat och Mitchell bedövar honom med en zat'nik'tel. Odyssey avgår sedan för Jorden och Daniel är ordentligt fastspända ombord på en säker plats med Prior disruptor.

När Daniel vaknar upp, Mitchell informerar honom att om han försöker något, kommer han att strålas ut i rymden, men Daniel talar om för dem att han inte ett hot mot dem och han blir en Prior var en del av hans och Merlin plan. Daniel berättar teamet att när de lämnade honom bakom på skogsplanet, lät han sig fångas som han visste Sangraal var deras enda chans att förstöra Ori. Daniel förklarar hur efter hans gripande, Adria hade börjat försöka omvända honom till Origin och han lät henne tro att hon vände honom så att hon skulle lita på honom. Vala frågor Daniels förmåga att lura Adria sedan Vala kunde inte och hon är en mycket bättre lögnare. Som svar, Merlin tar kontroll och förklarar att han kunde skydda Daniel från Adrias kraft. Daniel fortsätter med att förklara att han tjänade Adria förtroende till den grad att hon gjort honom till en Prior som han var hennes bästa chans att omvandla jorden och Vala och ännu viktigare, till att fullborda Sangraal. Daniel förklarar att Adria visste Sangraal kunde utplåna De gamla utan Ori behöva ange ett fullskaligt krig med dem. Daniel medger att komma överens för att hjälpa Adria avsluta vapnet, men han har inte avslutat det ännu eftersom han behövde alla delar av sin plan att vara på plats innan han gör. När laget frågor vad hans plan är, Daniel talar om för dem att han behövde Adria att göra honom till en Prior så han kunde stjäla en Ori krigsskepp och flyga genom Supergate till Ori galaxen där han kommer att använda den för att förstöra Ori. När Överstelöjtnant Samantha Carter påpekar att Supergate blockeras av en inkommande maskhål, Daniel avslöjar han lät sig fångas som han behöver SG-1 för att låsa upp den.

Återgå till Stargate Command, genomgång med laget General Landry och General Jonathan J. O'Neill på situationen. De är dock skeptisk till Daniels påståenden som de vill tro honom, men vet att om Adria verkligen lyckades hjärntvätta Daniel, kunde det hela vara en del av en utarbetad plan för att få dem att stänga av Supergate så att Ori kan få fler skepp till Vintergatan. I ett försök att ta reda på mer, O'Neill besöker Daniel ombord på Odyssey själv och Daniel avslöjar att han är en Prior är bara tillfälligt. Daniel berättar att Merlin visste att Daniels kropp bara kunde hålla kunskapen och medvetenheten om två personer under så lång tid så han programmerad i en tid. När denna tidsfrist är upp, kommer Daniels kropp och själ återgå till det tillstånd den befann sig i innan Merlin hämtade sitt medvetande, att bli av med Merlin, men Daniels Tidigare förmågor också. Medan O'Neill ser det som goda nyheter, Daniel berättar att på den punkten han inte kommer att kunna flyga en Ori skepp och Adria har Merlins vapen som är mycket nära förestående. Eftersom alla bitar är där, kommer Adria så småningom kunna räkna ut hur att avsluta och använda vapnet. Daniel berättar O'Neill att han har bara en dag eller så innan han återgår sedan det tog SG-1 längre för att fånga honom än han hade planerat. När O'Neill frågor som Daniel förklarar att han inte kunde närma sig dem direkt utan Adria misstänka att något var fel. Men O'Neill fortfarande skeptisk som talar sanning Daniel, särskilt med tanke på hur stor en sak som han ber honom att göra genom att stänga av Supergate. O'Neill berättar Daniel att även om han inte tror honom, inte Carter inte att Supergate kan kopplas bort. Daniel berättar O'Neill att en Mark IX strålade direkt bakom Stargate i Pegasus galaxen kommer att förstöra det Stargate och bryta förbindelsen. Daniel pläderar med O'Neill att lita på honom, men O'Neill vägrar att lyssna och lämnar.

Återvänder till jorden, ger O'Neill informationen Daniel gav honom bryta förbindelsen till Supergate till Carter som kan bekräfta att Daniel är rätt om det. Fortfarande inte säker på om de kan lita på Daniel skickar O'Neill Teal'c för att förhöra honom. Teal'c ifråga Daniel om varför han försökte konvertera en planet i stället för efterbehandling vapen som skulle dra Adria misstanke. Daniel förklarar att Adria var den som stoppade honom innan han avslutade vapnet eftersom hon fruktade att De gamla skulle ta bort det eftersom de störde innan och Daniel använder Merlins upphöjda kunskap för att bygga den. Daniel berättar Teal'c att Adria plan är att samla energi fler anhängare in i fållan så att Ori kan engagera gamla och distrahera dem länge nog för Adria att avsluta vapnet. Ori kommer sedan backa medan Adria använder vapen för att förstöra De gamla. Teal'c frågor varför De gamla inte helt enkelt tar vapnet nu eftersom de uppfattar att det är ett sådant hot, men Daniel vet inte, vilket tyder på att kanske gamla vill ge sin plan en chans att arbeta. Som Ori behöver fler anhängare att bygga upp sin makt för Adria plan, är Adria ut rekrytera fler planeter för sin sak, vilket ger Daniel en perfekt möjlighet att använda vapen på Ori om SG-1 kommer att tro Daniel är fortfarande på deras sida. Daniel implores uppriktigt Teal'c att lita på honom eftersom de ont om tid för sin plan för att arbeta.

Teal'c återvänder till jorden där han meddelar resten av SG-1 och O'Neill att han tror Daniels berättelse. Men Richard P. Woolsey har kommit till SGC och informerar dem om att han har rekommenderat att Daniel dödas. Efteråt, Vala besöker Daniel som är irriterad när Vala berättar att de är på en deadline, tänker att hon menar tills han övervinner Prior disruptor. Vala berättar för honom att medan Teal'c och O'Neill tror honom, Woolsey inte. Daniel inser att Woolsey vill ha honom dödad och förklarar för Vala om hur Woolsey hade argumenterat för Khalek för att hållas vid liv och det gick dåligt. Vala bekräftar att Daniel rätt och Daniel inser att hon inte tror honom. Vala påpekar att Adria är mycket farligt som hon vet bättre än någon annan och att genom att lita på honom, de tar en chans på att öppna dörren för den slutliga Ori seger över dem. På Jorden, Landry och O'Neill argumentera med Woolsey om vad du gör eftersom de inte vill Daniel dödades medan Woolsey gör sedan Prior disruptor så småningom kommer att förlora sitt grepp över Daniel och de kommer inte att kunna kontrollera honom längre om han är ett hot mot dem. Landry berättar Woolsey att om Daniel har vänt, Ori har förmodligen redan lärt sig allt de kan från honom. Landry påminner Woolsey att Daniel hävdar att han ska återgå till det normala inom kort och de kan vänta och se om det händer och om det inte gör det kan de sätta honom i stasis pod istället för att döda honom. Woolsey är fortfarande skeptisk, men O'Neill påpekar för honom att om Daniel inte ljuger, då genom att inte lyssna på honom att de kastar bort sin bästa chans att förstöra Ori.

Efter argumentet, O'Neill går SG-1 i Carters labb där Mitchell föreslår att SG-1 gå efter vapnet själva och använda den. SG-1 berättar O'Neill att Daniel skulle kunna berätta där skeppet är och hur man ombord oupptäckt och Carter antal att Daniel har en tillräckligt god förståelse för sin teknologi vid det här laget att ge henne vad hon behöver för att samverka med skeppets styrsystem. O'Neill går motvilligt att fråga Daniel som finner vad SG-1 föreslår är galen, tror att han är den enda som ska åta sig uppdraget. O'Neill berättar Daniel att hans plan var dåligt och pressar Daniel för intelligens han behöver för att slutföra uppdraget. På O'Neill insisterande, berättar Daniel slutligen honom vad han vill veta. Baserat på Daniels information SG-1 senare trosor Landry och Woolsey om sin plan: Ori skepp är i omloppsbana av en planet med en Stargate och Prior ansvariga predikar till massorna på planeten dagligen. Med Prior distraherad, kan de når planeten genom Stargate, ombord på fartyget genom ringar och kapa den med information Daniel gav Carter om hur man hacka skeppets system. Daniel gav dem också instruktioner om hur man fyller vapnet och Daedalus kommer att stå med i Pegasus galaxen för att stänga av Supergate på deras kommando. När Supergate stängs, kommer de att använda Ori skeppet att ringa ut och skicka det och vapnet igenom, men inte innan Odyssey strålar dem. SG-1 kommer att kunna berätta om Daniel talar sanning innan de stänger av Supergate, vilket innebär att det enda som riskerar att vara dem. Efter att ha hört vad de har i åtanke, Woolsey samtycker motvilligt till deras plan.

Som SG-1 ger sig ut på sitt uppdrag, Woolsey besöker Daniel på Odyssey som tror Woolsey är där för att avrätta honom och arg när han drog O'Neill den information de begärt. Woolsey säger Daniel att han kommer att tas i stasis och kommer att tillåtas att avsluta omvandla tillbaka till sig själv om det visar sig att han talade sanning. Woolsey order Daniel strålade i stasis pod i Antarktis utpost, men Daniel övervinner Prior disruptor och förhindrar Odyssey besättning från strålande ut honom. Som Woolsey inser vad som händer, frigör Daniel själv, övermannar vakterna och låser Woolsey i rummet med honom. Daniel kapar sedan Odyssey och balkar Woolsey och besättningen till Jorden och strålar O'Neill ombord. Daniel berättar O'Neill att han har kapat Odyssey och strålade besättningen att säkerhet, men han behöver O'Neills hjälp. Daniel tar sedan Odyssey in i hyperrymden på en kurs för Supergate.

Senare, som Odyssey gör sin väg mot Supergate, ifråga O'Neill Daniel om varför han skulle ge honom underrättelser om han planerat att fly och slutföra uppdraget ändå. Daniel berättar att han nu är improvisera som han hade ingen aning om när eller om han skulle ha kunnat övervinna effekterna av Prior disruptor. Som Adria skulle märka hans frånvaro snart och börja odla misstänkte såg han skicka SG-1 för att få Merlins vapen på den tiden. Daniel berättar O'Neill han flydde som han inte trodde att SG-1 kunde avsluta jobbet utan honom och han inte kommer att låta Woolsey frysa honom i stasis, blir något O'Neill. (SG1: "The Shroud")

Fall av OriRedigera

Fil:Vlcsnap-2013-11-23-22h46m59s88.png

SG-1 lyckas ombord på Ori krigsskepp innehåller Merlins vapen genom ring transportör. På fartyget, de ingrepp med fyra Ori soldater som vägrar att kapitulera. SG-1 tar snabbt ut soldaterna och Vala och Mitchell gör sin väg in i rummet med vapnet medan Carter och Teal'c ta sig till fartygets brygga. I rummet med vapnet, Vala och Mitchell hitta alla komponenterna i vapnet till synes på plats och Vala börjar sätta ihop allt. Samtidigt tar Teal'c ut mer Ori soldater han upptäcker på väg mot bryggan, så Carter att täta deras nivå och låsa ut ringarna så att de inte kommer att avbrytas av fiender. Har fått kontrollen över fartyget, Carter tar till hyperrymd på en kurs för Supergate. Eftersom fartyget huvuden för Supergate, Vala arbetar på att sätta vapnet tillsammans medan Mitchell klockor. Slutligen, när de är nästan på Supergate, slutför Vala sätta vapnet tillsammans. Efter sin redo, Vala ser sig omkring för en De gamla för att komma och ta det och är förvånad när ingen försöker. Mitchell och Vala spekulerar i att antingen De gamla inte har något emot dem med vapen för att förstöra Ori, eller Vala sätta ihop fel och det kommer inte att fungera ändå. Strax efter Vala slutar montering av vapen, framträder Ori krigsskepp från hyperrymden för att hitta en annan krigsfartyg väntar på dem, som vaktade Supergate. Som Carter försöker att höja skeppets sköldar, Vala och Mitchell tvingas till ett dödläge med fyra Ori soldater medan Adria själv fångar Carter och Teal'c.

Som Adria fångar SG-1, Odyssey anländer i närheten och cloak. Daniel inser att Adria måste ha väntat hans plan och planeras därefter. Han berättar en förvånad O'Neill att Odyssey nu är höljt som han kunde installera tack vare Odyssey nu har en Zero Point Module. Daniel berättar O'Neill att ge order till Daedalus för att förstöra Stargate i Pegasus galaxen när det är dags innan strålande över till Ori krigsskepp. På skeppet, Daniel håller i hemlighet Prior disruptor bakom hans rygg medan berättar Adria att på grund av sina handlingar, Tau'ri är nu på väg att stänga av Supergate så att deras fartyg kan komma igenom och de avslutade vapnet utan gamla störande. Daniel berättar Adria att tack vare honom, kan de förstöra De gamla just nu och Ori kommer inte ens att kämpa och påstår sig ha gjort allt för henne. Adria försöker läsa sitt sinne för att se om han talar sanning, men finner att hans sinne är stängd för henne. Nu vet säkert att Prior disruptor blockerar Adria befogenheter, Daniel avfyrar en tryckvåg av energi genom sin personliga sköld, knackar Adria ut. Som Teal'c syftar sitt vapen mot honom, Daniel ber om ursäkt för bedrägeri, förklarar han behövde för att vara säker på att Prior disruptor påverkade Adria förmågor först. Emellertid är den tid Merlin installeras nästan upp och Daniel använt det mesta av sin energi bedöva Adria, orsaka honom att kollapsa i skeppets kontroll stol. Daniel order Carter och Teal'c att beväpna vapnet och talar om för dem att O'Neill är ombord på Odyssey och kommer att stänga av Supergate för dem. Som Carter och Teal'c lämnar, Daniel kontakter O'Neill och beordrar honom att stänga av Supergate. Efter en stunds tvekan, O'Neill kontakt med Daedalus och beordrar dem att förstöra Pegasus Stargate.

Racing till kammaren med vapnet, Carter och Teal'c Zat Ori soldater som fortfarande är i ett dödläge med Mitchell och Vala och informera dem om situationen. Carter beordrar Vala att beväpna vapnet som hon gör, lägga kristallen som sätter en fem minuters timer tills detonation. Som laget rusar genom skeppet mot bron, frikopplar Supergate och Daniel ringer ut till Ori galaxen. Daniel sätter fartyget på en kurs för Supergate innan de passerar ut som Merlins timer ändar. Som resten av SG-1 in i bryggan, återgår Daniels kropp tillbaka till det normala och Merlin medvetande förstörs. Ser Ori krigsskepp närmar sig snabbt Supergate , signalerar Carter snabbt O'Neill som strålar SG-1 ombord på Odyssey.

Ögonblick efter SG-1 är strålade ut, Ori krigsskepp kommer in i Supergate och färdas genom det till Ori galaxen. Väl där, timern når sitt slut och Merlins vapen detonerar, döda Ori. (SG1: "The Shroud") (SG1: "Stargate: The Ark of Truth")

AftermathRedigera

Någon gång senare, Daniel vaknar i Odyssey sjuk där teamet informerar honom att de framgångsrikt beväpnade vapen och skickade det genom Supergate. Daniel talar om för dem som är borta Merlin, efter att ha offrat sig för att förstöra Ori. Vala berättar att Adria fortfarande var på Ori krigsskepp när det gick igenom Supergate och Mitchell undrar hur de kommer att veta om det fungerade. Daniel erkänner att de inte har någon möjlighet att veta ännu och Vala spekulerar att gamla tillät dem att anta Daniels plan som de visste att det inte skulle fungera. Daniel har invänt att de gamla kan ha vetat att det skulle fungera och ville att det skulle så de får det, men anser att det är meningslöst att gissa. Teal'c påminner dem om att även om Ori är döda, är kampen inte över ännu eftersom det fortfarande finns många Prior med arméer av krigare böjd på att omvandla galaxen som det kommer att bli svårt att övertyga om att deras gudar är döda. Mitchell informerar Carter Daniels vara vaken och hon snabbt kallar dem till bryggan när hon märker Supergate reaktivering med ett inkommande maskhål. När de titta på från Odyssey brygga, sex mer Ori krigsskepp anländer genom Supergate att ansluta sig till en fortfarande väntar där. De sju Ori krigsskepp sedan hoppa till hyperrymden för att fortsätta sin erövring av Vintergatan. Mitchell och Daniel påpekar att de visste att döda Ori inte kan sluta sina anhängare, men det var fortfarande rätt sak att göra. Mitchell berättar andra att de kan ha gjort saker värre just nu genom att öppna Supergate till Ori anhängare med sitt uppdrag, men att det skulle vara deras enda chans att vinna kriget i det långa loppet. (SG1: "The Shroud")

Även SG-1 lyckats distribuera Merlins vapen, förblir de omedvetna om ödet av Ori under en längre tid. Adria senare hävdar att Ori inte förstördes medan en Ba'al klon med Adria som en värd talar om för dem att Ori var faktiskt förstörda. Medan senare på jakt efter den Ark av Sanningen för att hjärntvätta Ori anhängare att tro sanningen, Hertis talar om för dem att de eldar Celestis har gått ut. Som Ori manifesteras som dessa bränder, de tar det som ytterligare ett bevis på att Ori är döda. Så småningom lär de sig från en upphöjda Adria att uppdraget var framgångsrik och Ori förstördes av Merlins vapen. (SG1: "Dominion") (SG1: "Stargate: The Ark of Truth")