FANDOM

Emmett Bregman
EmmettBregman
Biografisk information
Ras

Tau'ri

Hemvärld

Jorden

Kön

Man

Politisk information
Lojalitet

Tau'ri

Av universum information
Framträdanden
Aktör

Saul Rubinek

"Jag förstår... Det är bara att... du vet... för mig... Jag har hört mycket om dessa fantastiska händelser tyvärr min medium visuellt jag inte kan berätta den verkliga historien om jag inte har bilder som du känner..."
—Emmett Bregman till Daniel Jackson

Emmett Bregman är en manlig Tau'ri och är en respekterad journalist och video documentarian uppdrag av President i USA för att producera en dokumentärStargate Command.

BiografiRedigera

1990sRedigera

I början 1990s, Emmett Bregman filmade en dokumentär i Irak under Gulfkriget. (SG1: "Heroes, Part 1")

2004Redigera

Emmett Bregman tog sitt uppdrag på allvar och förväntade sig att fullt samarbete av Generalmajor George S. Hammond, och alla dem under hans befäl, till intervju och film. Men SG-1 och Hammond ville inte Bregman på SGC och gjorde allt för att följa presidentens order "till punkt och pricka". Han skulle inte tillåta tillgång inspelningen besättningen till Embarkation rummet när ett maskhål var aktiva, de var förbjudna att bevittna några pågående aktiviteter.

Hans mor sade en gång att han hade "lite nerv", vilket är hur han uppför sig när han förnekade att han känner med rätta är hans - särskilt tillgång till material han tror att allmänheten har rätt att känna till. Bregman informerades av försvarsdepartementet innan sitt projekt på SGC. Han började på fel fot med många av basen personal, som fann sin närvaro och uppträdande för att vara känslokallt, påträngande och störa normala fasta verksamhet i syfte att skapa en "dokusåpa" ingen annan än de högsta cheferna kommer förmodligen någonsin se.

Under sina intervjuer befriended han Doktor Janet Fraiser. Men efter en skärmytsling med Goa'uldP3X-666 Bregman fick klartecken att nyligen hemligstämplade filer -- inklusive bilder av död Fraiser på planeten, av misstag fångats på video av Doktor Daniel Jackson. Han filmade senare Fraisers minnesgudstjänst och ingår det i dokumentären.

En av Bregman mest ivriga mål var att få Överste Jonathan J. O'Neill på band för dokumentären. Men det var först efter Bregman hade gjort fred med Hammond efter Fraiser död, och övertygade honom om att hans avsikter var uppriktiga, som O'Neill gick med på att intervjuas. Hammond godkände den slutliga dokumentären, berättar Bregman det är synd att ingen någonsin kommer att se det. (SG1: "Heroes, Part 1", "Heroes, Part 2")

Under 2004 när miljonären Alec Colson var offentligt exponera det lilla han visste om förekomsten av utomjordingar och Stargate programmet lämnade Bregman tretton meddelanden på Daniel Jacksons mobiltelefon. (SG1: "Covenant")

NoterRedigera

  • År före händelserna på SGC, förlorade Bregman hans fru. Han bär fortfarande ett bröllopsring.
  • Bregman är en anagram för Bergman (Ingmar), den berömda svenska filmregissören.