FANDOM

Emain Abhlach
Astrografisk information
Galax

Vintergatan

Samhällelig information
Ras

Folket av Emain Abhlach

Befolkning

140,000

Teknologisk period

Järnålder

Under kontroll av

Människa (nuvarande)
Manannan mac Lir (tidigare)

Av universum information

Emain Abhlach (bokstavligen "Isle of Apples") är utsedd P4M-702 av Tau'ri är en planet i Vintergatan galaxen som har en Stargate. Emain Abhlach var tidigare under kontroll av Manannan mac Lir. (RPG: "Stargate SG-1: Living Gods: Stargate System Lords")

BeskrivningRedigera

Emain Abhlach är en varm planet, med en atmosfär av 1,15. Geosfär av Emain Abhlach är stabil, med endast smärre jordbävningar drabbar Emain Abhlach ungefär en gång per hundra dagar, det finns inga aktiva vulkaner inom åttatusenfyrtiosex kilometer från Stargate.

Emain Abhlach har fyra årstider, som var och en varade i sjutton dagar, våren, där temperaturen var runt planetens genomsnitt sommar, under vilken tiden medeltemperaturen stigit ner till tolv minus grader Celsius över genomsnittet, hösten, där det återlämnas till genomsnittet, och slutligen vintern, då temperaturen var kända för att släppa av någonstans ner till tjugotre minus grader Celsius från genomsnittet.

Under året på Emain Abhlach genomsnitt ut att ha åttiofem dagar utan regn, fem dagar av lätt regn eller snö, två dagar av skyfall som skulle kunna orsaka översvämningar som kan få hastigheter på upp till 4 meter per sekund, två dagar av åska eller snöstormar, två dagar i vindar upp till 4 meter per sekund, en dag som kuling som nådde en topp på ett 13 meter per sekund, och en enda dag som producerar orkaner eller snöstormar. (RPG: "Stargate SG-1: Living Gods: Stargate System Lords")

Emain Abhlach innehar en plats i keltisk kunskap som en av öarna av välsignad där djärva krigare kunde äntligen finna vila från all sorg och trötthet och där havet guden Manannan mac Lir regerade i prakt. Berättelserna är hälften rätt. Under flera hundra år, Manannan gallras Storbritannien och Irland för dess genetiska lager, ibland skicka ett hjärntvättat Tau'ri tillbaka med några mindre imponerande teknisk leksak för att driva de människans lust att besöka de öarna av Välsignade. Naturligtvis ingen någonsin tillbaka för gott.

Bebodda område är organiserat i länder med var sin herre; de flesta människor bor på familjejordbruk omkring en by eller småstad, inbäddat bland böljande kullar och vidsträckta tempererade skogar. Hög kung Cormac mac Art, Manannans First Prime härskar över herrarna och även kommandon den helt manliga Fianna som kan anses Emain Abhlachs armé. Medlemskap av Fianna bestäms genom tävlingar av fysisk och bardic skicklighet och lojalitet till Fianna ersätter lojalitet till de lokala herre. Jaffa samhället på Emain Abhlach är bäst beskrivits som en svag militärdiktatur: First Primes ord är lag backas upp av styrkan i Fianna men militären inte ofta spelar en direkt roll i folk lever inte kallas in för att medla eller lägga ner tvister. Alla Jaffa av Manannan bära en panna tatuering av en triskelionen; Fianna ändra färg på sina tatueringar blå genom att göra snitt i det tatuerade området och gnugga en växtbaserad färg i såren.

Emain Abhlachs Stargate ligger i mitten av en cirkel av stenar i en trädbevuxen lund att planetens invånarna anser helig mark inte långt från de viktigaste tätorten. Området är regelbundet patrulleras av kringströvande band av Fianna krigare; någon aktivitet på Stargate om en MALP eller SGC laget kommer att locka omedelbar uppmärksamhet och om inga soldater är närvarande vid något kommer igenom, kommer en trupp dyker upp inom 4 rundor. Utomstående misstros och även de mest bittra rivaliserande klaner är snabba att enas mot en upplevd yttre hot. En annalkande SGC laget inte kommer att angripas på synen men om karaktärerna reagera på en första kontakt situation med våld som de kommer att få det mycket svårt att etablera vänskapliga relationer med någon av de infödda därefter.

Manannan håller hans högkvarter i huvudstaden främst som en kommunikationscentral. Den byggnad är väl bevakade ringmärkt i en dubbel vägg i en stil externt liknande den i en förut medeltida slott men byggd av långt hårdare virke. En gång i tiden inhyste en lek pool för Morgause men nu är det bara ett starkt fäste och tillflyktsort för Manannan och hans gynnade Underlord Mordred har även en bostad i Manannans slott, men tillbringar större delen av sin tid i andra världar, främja de utbyggnader av sina mästare imperium. (RPG: "Stargate SG-1: Living Gods: Stargate System Lords")