FANDOM

Arawn
Biografisk information
Ras

Goa'uld

Kön

Asexuell (manlig personlighet)

Politisk information
Lojalitet

Sig själv

Av universum information

Arawn var en Goa'uld vetenskapsman som styr planeten Annwn i namn av Systemherre Manannan mac Lir.

Arawn näve trädde i tjänst Manannan efter ett militärt nederlag i händerna på en mindre Goa'uld som heter Gwydion. Gwydion hade stulit flera föremål från Arawn, och som svar, Arawn skickade några av sina mycket avancerade cybernetiska Jaffa att återvinna dem . Arawn styrkor besegrades bara för att de var hopplöst underlägsna, och Manannan var imponerad av uthållighet av den förstärkta Jaffa. Manannan erbjöd Arawn sin egen värld, Annwn, som en vetenskaplig bas, och Arawn accepteras. Han har gett Manannan med teknik och soldater sedan dess.

Så småningom flyttade Arawn bort från sin forskning om cybernetik, och i stället utvecklat en specialiserad sarkofag som kallas Black Cauldron, vilket skulle förvandla normal Jaffa till helt-lydiga stöttrupper som var immuna mot både smärta och rädsla. Dessa "kittel-födda" Jaffa skulle bli ryggraden i Manannan styrkor. Arawns stilar själv i skallen Herre Annwn, och på första bedömning kan man dra slutsatsen att han medvetet har omkring sig med riksregalierna av ledarskap. Mottagande kamrar sin fästning är prydda med gobelänger och guld och silver smycken; frodiga röda mattor slingrar sig genom korridorerna av den underjordiska slott hans icke-Cauldron-Born tjänare äta på färsk hydroponically odlade frukter och grönsaker och boskap som tas upp i stora, konstgjort klimat-kontrollerade bergrum under planeterna ytan ger intryck av en dekadent reproduktion av en medeltida fest hall. Men Arawn frånvaro sig i allmänhet från dessa festligheter. Han föredrar att hålla sig till de spartanska glas-och-stål laboratorier där han forskar mönster och testar de tekniska apparater som håller Manannans imperium i trim.

Precis som alla andra Goa'uld han begär efter makt, och är känd för att frossa (om det sällan) i de yttre tecknen på lyx som hans gynnade Underlord status ger honom. I hemlighet han erkänner att han inte har den gåvan för innehav tyglar ledarskap. Han vet alltför väl att hans position i Manannans gunst och därmed hans säkerhet är beroende av hans förmåga att ge användbar teknologi för att stödja system herres ambitioner och medan han har tjänat tillräckligt med fördel att känna att hes inte längre betraktas som "bara så bra som hans sista projekt", hes ovilliga att vila på sina lagrar.

Vad Arawn erkänner för sig själv behöver inte matcha vad hes villig att erkänna att resten av universum, dock. Till hans egna underhuggare och även kollega Underlord han håller upp en olycksbådande även illvilliga mask. Då tvingas att delta i sociala sammankomster han gör en poäng av att nämna de mest obehagliga detaljer om hans senaste experiment inte är för långt sträck med tanke på att han verkligen tycker om den grymhet han utsätter så kallade "mindre raser" och går ut i sitt sätt att vara som kyligt och skrämmande som möjligt. Han är en ganska tyrann som är ganska medveten om sin småaktighet och gör allt han kan för att dölja sin medvetenhet från alla andra. Han tillfångatogs och dödades av Herilianerna. (RPG: "Stargate SG-1: Living Gods: Stargate System Lords") (RPG: "The Herilian Agenda")