FANDOM

Apep
Biografisk information
Ras

Goa'uld

Hemvärld

P3X-888

Kön

Asexuell (manlig personlighet)

Död

Okänd

Politisk information
Grad

Systemherre

Lojalitet

Sig själv

Av universum information
Framträdanden

Living Gods: Stargate System Lords

Apep var en Unas-värd Goa'uld och fysiskt överlägsna son till Atok.

BiografiRedigera

Han mördade brutalt sin far framför andra Goa'uld omkring 22.000 f.Kr., med sin fars trupper som sin egen. Han beslutade då att dela dem lika mellan de starkaste i sitt slag att inhämta deras förvaltarskap, vilket garanterade en slags fred mellan Goa'uld och innebar också att ingen någonsin skulle kunna bli tillräckligt kraftfulla för att utmana någon annan, som ömsesidig förstörelse väntade några som försökte.

Apep snart förklarade hans underlord som hans 'bröder' och 'systrar', kvarvarande fast i kontroll ännu ge var och en av dem samma rättigheter i styre. Varje underlord lovade lojalitet till honom och så Apep höll styre över många av de framtida Systemherrar, Nut, Thoth, Ra och deras anställda Bastet Isis och Osiris. För en tid var Goa'uld enade under ett enda styre. De svepte över hela galaxen, var deras antal svullnad nog att nästan utplåna Unas för andra gången som alltför många larver Goa'uld föds. På något sätt under denna tid, var den genomsnittliga livslängden för Goa'uld avsevärt förlängd som bara fick ytterligare befolkningen problem, på grund av dessa fortsatte Apep det gamla bruket att rituell kannibalism.

Denna pseudo-freden inte var med förra, men så snart en annan Goa'uld kom till makten runt 19.000 f.Kr. med segrar alltför många för att räkna, Anubis föddes. Han lovade också sitt stöd till Apep och kom in som en annan av Apep underlord som Herre över Död på grund av hans hänsynslöshet. Apep förblev försiktig med sina 'barn', som han såg girighet i deras ögon som skulle kunna hota den bräckliga balans som han hade skapat, trots detta var han dömd att misslyckas. Goa'uld, under Apep, tillbringade de närmaste tusen åren kartläggning de flesta av Stargate nätverk och bygga upp stora flottor genom De gamla teknologi de upptäckte. På grund av det faktum att de inte kunde hitta de ursprungliga ägarna av sitt byte, de snart delade upp bytet mellan sig, men ett fåtal arter vågade stå emot dem, föll de alla till makt Goa'uld.

Omkring 17.800 f.kr., efter Thoth's uppfinning av sarkofagen som infördes naquadah i Goa'uld blodomlopp, Apep började vackla som ledare för sitt folk, hans underlords blev mer och mer vågad och Tiamat välkomnades in i fold med andra är kasta ut och förstöras. Det var då Apep började visa tecken på galenskap, i slutet av fred inom Goa'uld var nära. Anubis stelnat sin position med Apep, blev hans högra hand som var hittas ofta vid sin sida. Detta orsakade discent bland Apep's original 'barn', inklusive Ra, som såg på Anubis med förakt som han var gynnad som ingen annan, stora gåvor och boons gavs till honom för till synes utan anledning.

Anubis tillbringade de kommande 300 åren blir närmare och närmare Apep, och så småningom kunde värva information som rör en stor cache av De gamla vapen från Apep som han hade gömt sig från hans andra 'barn' som de var så starka att om någon Goa'uld kunde komma åt dem då de skulle säkert förstöra den bräckliga freden han hade byggt. Anubis kunde lära sig denna plats genom tvång utsätta Apep till Thoth läkande enhet, kör Apep längre och längre från förnuft. Anubis, fast beslutna att ta ledarskapet för Goa'uld för sin egen, gjorde sitt eget bud om makten genom att använda en 'supervapen' som finns i cachen i det De gamla vapen. Hans plan fungerade delvis som han kunde fånga Apep, ta bort och slukar hans symbiot innan den andra Goa'uld, förklarade sig kejsare.

Hans makt skulle inte hålla, men som Ra och de andra Goa'uld samlades i Apep namn och körde honom från makten, vilket skulle vara första gången i sin historia att Goa'uld handlat med adeln. (RPG: "Stargate SG-1: Living Gods: Stargate System Lords")

Bakom kulissernaRedigera

Apep är den egyptiska namnet för Serpent gud och fiende till Ra. Hellenized, Det är översatt till Apophis.