FANDOM

En Alpha Site är en offworld bas som drivs av Tau'ri.

Alpha Site var ursprungligen inrättades för att tjäna två huvudsyften:

  • Beredskaps bas: i händelse av en överväldigande Goa'uld attack på jorden (en mycket reell möjlighet under Stargate programmets första år i drift), cheferna för jordens regeringar och andra nyckelpersoner skulle evakueras till denna off-world bas, där de kunde organisera ett motstånd eller, i värsta fall, bevara en kvarleva av mänskligheten.
  • Karantän: om SG team vill ta artefakter eller andra prover tillbaka till jorden, eller om en teammember förvärvar några patogen off-world, kan dessa sättas i karantän vid Alpha Site utan risk för att utsätta Jorden till okända teknik eller biota.

Som Tau'ri närvaro i galaxen och deras engagemang i kampen mot Goa'uld ökade, Alpha webbplatser användes också för att utbilda och samordna allierade krafter såsom Free Jaffa och Tok'ra, förråd materiel och utveckla prototypteknologi.

Se ävenRedigera

Supergate

Detta är en disambiguation sida, det vill säga en som pekar på andra sidor som annars kanske skulle ha samma namn. Om du följt en länk här, du kanske vill gå tillbaka och rätta till den länken för att peka på lämpliga specifika sidan.