FANDOM

Alec Colson
Covenant
Biografisk information
Ras

Tau'ri

Hemvärld

Jorden

Kön

Man

Född

1962

Politisk information
Grad

Ingen (nuvarande)
VD av Colson Industries (tidigare)

Lojalitet

Stargate Command

Av universum information
Framträdanden

Covenant

Aktör

Charles Shaughnessy

Alec Colson är en manlig Tau'ri och är en affärsman, skapare av Colson Industries, som blev medvetna om förekomsten av främmande liv och trodde att denna kunskap bör delas med allmänheten till varje pris.

BiografiRedigera

BakgrundRedigera

Han föddes år 1962. I McCarthy-eran, Alec far var en nyhetsreporter som starkt trodde att människor alltid ska veta vad regeringen gör. Detta fick honom fängslad, men hans värden gick in på sin son. Alec älskade att flyga flygplan, men förlorade sin fru och dotter i en oavsiktlig flygolycka under 1986. Han var också intresserad av Doktor Daniel Jackson's påståenden att de pyramider i Egypten var landar pads för utomjordiska farkoster.

Efter döden på hans fru och dotter, Alec grundade ett företag som heter Colson Aviation att driva ett mål att göra plan säkrare. Senare, som företagets makt och inflytande växte och spridning, blev Colson Aviation bytt namn Colson Industries. Okänd för Colson, hans företag användes för att bistå i utvecklingen av främmande teknik som förvärvats av SG team, inklusive motorn för F-302 fighter-interceptor och analysera Asgard DNA för att hjälpa till med deras kloning problem. Dock eftersträvas de brev längre än deras avtal anges slutligen kloning av DNA och utveckla en tom och själlös Asgard klon som följd. Som ett resultat, insåg han att det finns intelligent liv på andra håll i universum, och den amerikanska regeringen försökte hålla informationen under wraps av någon anledning.

2004Redigera

Fem månader efter Anubis' attack på Jorden, Colson, som hade tillgång till bilder av striden i Antarktis från flera satellit-flöden, inser att regeringen försökte täcka upp det som ett meteorregn. Detta, i kombination med hans erfarenhet av främmande klon, leder honom att göra ett ultimatum till de berörda regeringarna i mörkläggning till antingen bekänna eller han ska presentera bevis själv, utan att inse att han skulle begå förräderi efter läckande sekretessbelagda uppgifter. Han visste att Washington D.C. skulle inte våga försöka döda honom, annars skulle legitimera sina anspråk. Han tog också nödvändig försiktighetsåtgärd för att säkerställa hans "och hans anställdas säkerhet. Men hans vän, Brian Vogler vädjade honom att sluta annars kommer att släppa sitt företag lager och konkurs företaget.

Tjugofyra timmar efter hans ultimatum levererades, som utlovat, Colson presenterade sin tomma Asgard klon, som hans anställda hade tillbringat mycket tid undervisning för att gå, till media. Men på uppdrag av Stargate Command, Asgard befälhavaren Thor tyst strålade upp alla bevis, och Överste Samantha Carter gick på tv för att offentligt misskreditera Colson om användningen av holografisk teknologi. Men på samma gång, någon försökte döda Colson genom att sabotera hans privata planet, vilket gör honom misstänker den amerikanska regeringen. Men just som han var på väg att gå live med resterna av en Ha'tak, hans back-up bevis, han strålade till SGC, där han träffar Thor personligen. Han förs till P4X-650, platsen för den nya Alpha Site, där Carter tar honom på en åktur i en F-302. Colson är senare informeras om Trust, en grupp som utnyttjar utomjordisk teknologi för egen vinning och de som försökte döda honom. Om han avslöjade Stargate för allmänheten, då Trust skulle aldrig kunna få kontroll över den. Colson diskutera möjligheten att avslöja Stargate existens, som han tror kommer att förena mänskligheten, inte fraktur det som SGC rädsla. Colson senare lärt sig att stiftelsen hade varit på honom i sex månader, efter att ha lärt honom genom Brian, som hade att underteckna falska former för att hålla företaget från att falla i konkurs. Lovade att ta ner Trust, planerade de att ha Brian träffa sin kontakt, bara för att upptäcka att han hade han hängde sig i sitt hem i förväg. Efter självmordstankar själv, Colson i stället beslutat att köra och kämpa till en annan dag, gömmer sig från Trust off-world. (SG1: "Covenant").